صاحبان رانت بازار خودرو، اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی دهند

در حل حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، 50 هزار میلیارد تومان است، و افرادی که این رانت را در دست دارند، مسلما اجازه نمی‌ دهند، قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد.

به گزارش پرشین خودرو، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، با بیان این مطلب گفت: شبکه‌ هایی وجود دارند که بازار خودرو را مدیریت می‌کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می‌رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می‌رود. به نظر می‌رسد این شبکه‌ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده‌اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: زمانی که قیمت ارز افزایشی است، قیمت خودرو و مواد اولیه ساخت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیگلو متذکر شد: اکنون عرضه خودروسازان افزایش یافته است و این منطقی نیست که افزایش عرضه داشته باشیم و از طرفی افزایش قیمت خودرو هم اتفاق بیفتد. اکنون بحث سوداگری مطرح است که همان اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه را ایجاد کرده است.

 

مازیار بیگلو
 

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: اولین عامل در اقتصاد آزاد، این است که دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری کنار بکشد، وقتی قیمت‌گذاری دستوری باشد روند عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه قیمت مواد اولیه سرسام آور شده و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: قطعات نیمه هادی و آی سی افزایش قیمت چهار برابری داشته‌ است که این قطعات ساخت داخل نیستند و از طریق واردات تامین می‌ شود.

کد خبر 133989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha