وجود ظرفیت برای تولید سالانه 30 هزار خودرو تجاری / دولت و مجلس مانع واردات کامیون های دست دوم شود

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با تاکید بر ظرفیت و توانمندی بالای تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور، از دولت و مجلس خواست مانع واردات کامیون های دست دوم به کشور شوند.

جواد توسلی مهر، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: قرار بود در این طرح فقط یک هزار و 200 دستگاه کامیون دست دوم وارد شود اما امروز شش هزار و 500 دستگاه از این کامیون ها پشت مرزهاست که نصف بیشتر این کامیون ها تاکنون ثبت سفارش نشده است.

وی تصریح کرد: فشار عجیب و حمایت مسئولان برای واردات کامیون های دست دوم در حالی وجود دارد که این کامیون ها ضمن آسیب جدی به مصرف کنندگان و مشکلات خدمات پس از فروش آنها در کشور، به تولید و بازار خودرو داخل نیز آسیب خواهد زد.

توسلی مهر، همچنین به قیمت بالای کامیون های دست دوم در مقایسه با تولیدات داخلی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه واردات کامیون های دست دوم به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد؛ اما این چه سیاستی است که از این فرایند حمایت می کند؟ مساله ای است که برای ما نیز قابل توجیه نیست.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل ضمن مخالفت جدی نسبت به واردات کامیون های سه سال کارکرد به کشور، این اقدام را خیانت به تولید دانست و تصریح کرد: اگر چه در خصوص واردات این کامیون ها ضوابطی را مطرح می کنند اما مشخص نیست کدام بخش از این ضوابط به واردکننده این امکان را می دهد که کامیونی را وارد کند که خدمات پس از فروش ندارد.

 

جواد توسلی مهر


توسلی مهر در همین ارتباط به به استناد متولیان این امر به بندی قانونی در واردات کامیون های دست دوم پرداخت و خاطر نشان کرد: در کجای قانون ذکر شده که خودرویی که خدمات پس از فروش ندارد می تواند وارد شود، این بخش از قانونی که عنوان می شود سفسطه ای است برای اینکه واردات صورت گیرد و ما به طور جدی مخالف این جریان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید مانع از چنین حرکتی شوند، اذعان داشت: تولیدکنندگان داخلی بدون شک توانمندی خوبی برای تولید و تامین نیاز بازار داخلی را دارند.

به گفته وی در حال حاضر ایران خودرو دیزل امکان تولید سالیانه 30 هزار دستگاه محصول در حوزه کامیون، کشنده، کمپرسی، کامیونت، ون و پیکاپ را دارد که از این میزان 22 هزار دستگاه محصولات تجاری شرکت در حوزه کامیون و کشنده و کمپرسی است.

این مقام مسئول در شرکت ایران خودرودیزل خواستار نگاه حاکمیت به ظرفیت های درون در حوزه کار و تجاری شد و با توجه به ظرفیت قطعی تولید 30 هزار دستگاه خودرو کار و تجاری در این شرکت تصریح کرد: خودروسازان تجاری در کشور کاملا ظرفیت و توان پاسخ گویی به نیاز کشور را دارند به شرط اینکه مسئولان از نگاه به بیرون و واردات دست بردارند.

توسلی مهر در ادامه افزود: سالیان سال است که خودروسازان تجاری در کشور آسیب دیدند و مسلما این روند واردات دست دوم نیز همچنان به این صنعت آسیب خواهد زد.

وی تصریح کرد: تصمیم مسئولان برای واردات کامیون کارکرده نه تنها کمکی به خودروسازان تجاری نمی کند بلکه به اشتغال و ارزش افزوده در این صنعت و صادرات ضربه خواهد زد و تمام این مشکلات از معایت و مضرات جدی واردات کامیون های دست دوم است و امیدواریم که کمیسیون صنایع مجلس و دولت و مجلس به طور قاطع جلوی این حرکت را بگیرند.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در پایان با اشاره به برنامه وزارت صمت برای نوسازی تدریجی ناوگان فرسوده تجاری در کشور و استارت آن با 30 هزار دستگاه، خاطر نشان کرد: ایران خودرودیزل به تنهایی قادر است که در طول یک سال این رقم را تولید و تحویل متقاضیان نماید.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 135144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طبقه محروم ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    جوادآقا ریا کاری نکنید لطفا شما چه خودرویی با چه استانداردی و کیفیتی با چه قیمتی میخواهی تولید کنی ودر جاده ها بلای جان مردم کنی راست بگو از جزئیات فنی بگو وبدان که غالب خودروهای وارداتی بهترین برند های جهان هستند و مدل های صفر هم وارد میشود برای رونق حمل و نقل و سلامت راننده و بار و جاده بله جواد آقا شما تولید کن و صادر کن والا........بسم الله