۳ روش پیگیری کارت سوخت ماشین صفر | استعلام کارت بنزین ماشین صفر چگونه است؟

سؤالی که برای بسیاری از صاحبان خودرو پیش می‎‌آید این است: «پیگیری کارت سوخت ماشین صفر چطور انجام می‌شود و چقدر زمان می‌برد؟» در پاسخ باید بدانید که مراحل درخواست و تحویل کارت سوخت ماشین، معمولاً کمتر از ۲ ماه زمان می‌برد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صاحب ماشین صفر جدید هستید و حسابی ذوق دارید؟ باید به شما تبریک بگوییم و یادآوری کنیم که اقدامات لازم برای خودروی نو را انجام بدهید. موتور خودروی شما، برای عملکرد بهینه نیاز مبرمی به تأمین سوخت خواهد داشت. بنابراین یکی از مهم‌ترین کارهایی که بایستی انجام بدهید، اقدام و آگاهی از نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر خواهد بود.

سؤالی که برای بسیاری از صاحبان خودرو پیش می‎‌آید این است: «پیگیری کارت سوخت ماشین صفر چطور انجام می‌شود و چقدر زمان می‌برد؟» در پاسخ باید بدانید که مراحل درخواست و تحویل کارت سوخت ماشین، معمولاً کمتر از ۲ ماه زمان می‌برد. شما می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند مراجعه به پلیس +۱۰، سامانه آنلاین epolice.ir و سیستم پست اقدام کنید.

در این مقاله از پرشین خودرو به توضیح شیوه ثبت نام کارت سوخت ماشین جدید، مدارک لازم برای تهیه کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر، پیگیری پروسه و نحوه استعلام کارت بنزین ماشین صفر خواهیم پرداخت.

اهمیت دریافت کارت سوخت ماشین صفر

144999 - 3 روش پیگیری کارت سوخت ماشین صفر | استعلام کارت بنزین ماشین صفر چگونه است؟

بعد از خرید خودرو، یقیناً اشتیاق دارید تا هرچه زودتر از آن استفاده کنید. برای تأمین سوخت خودرو بایستی در اسرع وقت به دنبال انجام مراحل نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر باشید تا بابت سوختگیری، متحمل هزینه‌های سنگین نشوید. شرایط اقتصادی غالب ایران سبب شده‌اند تا هزینه بنزین (به طور عمومی، هزینه سوخت) نسبت به درآمد درصد غالب مردم گرانقیمت باشد. با توجه به این امر و عواملی مانند مخارج بالای بنزین آزاد که فشار فراوانی به جیب صاحبان ماشین می‌آورند، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریعتر بعد از تحویل گرفتن ماشین جدید به فکر پیگیری کارت سوخت ماشین صفر باشید.

کارت سوخت، درست مانند کارت اعتباری شماست که مجهز به یک تراشه به جای نوار مغناطیسی شده است. به صورت ماهانه، سهمیه سوخت مشخصی برای کارت سوخت هریک از صاحبان ماشین اختصاص داده می‌شود که نسبت به بنزین آزاد، هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. در سال ۱۴۰۳ شرح سهمیه بندی سوخت ماهانه با توجه به سطح مصرف، به صورت ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی اعلام شده است.

چرا به کارت سوخت ماشین صفر نیاز داریم؟

گرفتن کارت سوخت ماشین تازه از سال ۱۳۸۶ و به منظور اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف سوخت، توزیع عادلانه یارانه بنزین و جلوگیری از معامله غیرقانونی فرآورده های نفتی آغاز شد. با وجود چالش‌های متعدد، پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر آثار مثبت غیرقابل انکاری دربر داشته است. برخی از مزایای دریافت کارت بنزین ماشین صفر عبارتند از:

  • مدیریت و نظارت بر وضعیت تولید و مصرف سوخت به ازای هر خانوار؛
  • جلوگیری از معاملات غیرقانونی فراورده‌های نفتی و سوخت‌های فسیلی (من جمله قاچاق و فروش خارج از عرف)؛
  • جلوگیری از مصرف بی‌رویه به ازای هر خودرو؛
  • جمعاوری دیتای وضعیت مصرف بنزین در کشور در جهت مدیریت بهینه و حمایت از اقشار کم درآمد؛
  • پیشگیری از رانت خواری در توزیع یارانه بنزین بر اساس اطلاعات جمعاوری شده؛
  • سهولت و سرعت در پرداخت هزینه سوخت.

چه زمانی باید برای کارت سوخت ماشین صفر اقدام کنم؟

در بهترین حالت بایستی بعد از تحویل گرفتن خودرو، نسبت به انجام مراحل ثبت نام و نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر اقدام کنید. هرچه بیشتر معطل کنید، هزینه سوخت بیشتری متحمل خواهید شد.

مراحل دریافت کارت سوخت ماشین صفر

144999 - 3 روش پیگیری کارت سوخت ماشین صفر | استعلام کارت بنزین ماشین صفر چگونه است؟

بعد از تحویل گرفتن خودروی صفر، بایستی به سراغ تهیه بیمه شخص ثالث بروید. سپس می‌توانید نسبت به انجام مراحل دریافت و نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر اقدام کنید.

ثبت نام برای دریافت و پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر، به ۴ روش زیر قابل انجام خواهد بود:

  • شماره گیری کد دستوری #۴*؛
  • اپلیکیشن دولت همراه؛
  • ثبت درخواست در سایت خدمات دولت؛
  • اقدام از دفتر پلیس +۱۰.

شماره گیری کد دستوری #۴*؛

راحت‌ترین نحوه درخواست کارت سوخت ماشین صفر، شماره گیری کد #۴* با موبایل است. برای استفاده از روش شماره گیری کد دستوری بایستی سیم کارت به نام شخص اقدام کننده و مالک خودرو باشد و کد ملی وارد شده نیز با مشخصات دارنده سیمکارت و مالک ماشین مطابقت داشته باشد.

اپلیکیشن دولت همراه

144999 - 3 روش پیگیری کارت سوخت ماشین صفر | استعلام کارت بنزین ماشین صفر چگونه است؟

اپ دولت همراه که برای گوشی‌های اندرویدی و iOS عرضه شده، از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن از جمله کافه بازار، مایکت، گوگل پلی، اپ استور و غیره قابل دانلود است. برای ثبت نام و آگاهی از نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، کافیست وارد اپلیکیشن شوید و اطلاعات خواسته شده داخل فرم را پر کنید تا دیتای درخواست شما در سیستم ثبت شود.

ثبت درخواست در سایت خدمات دولت

روش دیگر، اقدام از طریق سایت خدمات دولت (mob.gov.ir) خواهد بود. در این روش بایستی وارد سایت شده و درخواست خود را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و گزینه درخواست کارت سوخت را انتخاب کنید.

درخواست صدور کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر از دفاتر پلیس +۱۰

طبق بیانیه مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، از سال ۱۴۰۲ به بعد مالکان خودروهای صفر کیلومتر می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم برای ثبت نام و پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، به دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت سوخت ماشین صفر

تکمیل مدارک ثبت نام کارت سوخت ماشین صفر، اولین کاری است که پیش از اقدام برای ثبت نام یا پیگیری کارت سوخت ماشین صفر باید انجام بدهید. لیست کاملی از مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت سوخت ماشین صفر به شرح زیر است:

  1. مدارک شناسایی و هویتی مالک خودرو که قرار است کارت سوخت به نام او صادر شود. این مدارک شامل شناسنامه و کارت ملی هوشمند (یا رسید کد رهگیری کارت ملی، در صورتی که کارت شما هنوز صادر نشده). اگر ساکن ایران نیستید، بایستی پاسپورت خود را نیز به متصدی سامانه پست یا دفتر پلیس ارائه بدهید.
  2. مدارک شناسایی خودرو شامل کارت ماشین به همراه سند مالکیت خودرو.
  3. فیش واریز مبلغ ثبت نام برای دریافت کارت سوخت خودرو صفر کیلومتر به حساب شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی؛
  4. شماره تلفنی که سیمکارت آن به نام مالک خودرو باشد؛
  5. فرم تکمیل شده مربوط به مفقود شدن کارت سوخت در دفتر پلیس +۱۰؛
  6. بیمه شخص ثالث خودرو؛
  7. آدرس دقیق و کد پستی مالک.

هزینه دریافت کارت سوخت ماشین صفر

هزینه کارت سوخت خودرو صفر در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۰ هزارتومان اعلام شده بود. با این وجود در سال ۱۴۰۳، انجام مراحل نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر چیزی حدود ۱۰۰ هزارتومان برای متقاضیان خرج دربر خواهد داشت.

زمان تحویل کارت سوخت ماشین صفر

اگر شما هم می‌پرسید که «کارت سوخت ماشین صفر چند روزه میاد؟» باید به اطلاع برسانیم که بعد از انجام مراحل ثبت نام، کارت سوخت شما طی ۲۰ روز الی ۲ ماه صادر شده و به دست شما خواهد رسید. در صورتی که بعد از گذشت این مدت زمان همچنان خبری از کارت سوخت نبود، می‌توانید از ۳ طریق نسبت به پیگیری وضعیت کارت سوخت ماشین صفر خود اقدام نمایید.

۳ روش پیگیری وضعیت کارت سوخت ماشین صفر

برای پیگیری کارت سوخت ماشین صفر بعد از گذشت ۲۰ روز، ۳ روش پیش روی شماست:

  • مراجعه به سایت epolice.ir؛
  • پیگیری حضوری از طریق دفاتر پلیس +۱۰؛
  • و استعلام کارت بنزین ماشین صفر از طریق پست.

نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر از طریق سایت پلیس الکترونیک

آسان‌ترین و سریع‌ترین راه نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر، مراجعه به سایت epolice.ir خواهد بود.

144999 - 3 روش پیگیری کارت سوخت ماشین صفر | استعلام کارت بنزین ماشین صفر چگونه است؟

بعد از ورود به سایت، قسمت خدمات اینترنتی را انتخاب کنید و مراحل ثبت نام را انجام بدهید.

144999 - 3 روش پیگیری کارت سوخت ماشین صفر | استعلام کارت بنزین ماشین صفر چگونه است؟

برای استعلام وضعیت کارت سوخت ماشین خریداری شده از کارخانه به قسمت «پیگیری کارت سوخت» بروید و کد رهگیری که در هنگام ثبت نام به شما داده شده را وارد کنید. با این کار، وضعیت ارسال کارت سوخت برای شما نمایش داده خواهد شد. اگر کارت سوخت شما به اداره پست تحویل داده شده باشد، شماره مرسوله پستی برای شما نمایش داده می‌شود و می‌تواندی از طریق سامانه رهگیری مرسولات، آخرین موقعیت مرسوله را مشاهده نمایید.

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر از سامانه پستی

144999 - 3 روش پیگیری کارت سوخت ماشین صفر | استعلام کارت بنزین ماشین صفر چگونه است؟

روش دیگر برای استعلام کارت بنزین ماشین صفر، استفاده از سامانه پستی مرسولات سازمانی است. به سایت najatracking.post.ir مراجعه نمایید و شماره vin (سریال ۱۷ رقمی در پشت کارت خودرو) را وارد کنید. به این ترتیب آخرین اطلاعات مربوط به صدور و ارسال کارت سوخت خود را مشاهده خواهید نمود.

استعلام کارت بنزین ماشین صفر در دفاتر پلیس +۱۰

اگر به هر دلیلی موفق نشدید از طریق سایت نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر را دنبال کنید، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس گزینه بعدی شماست. با ارائه مدارک شناسایی خود به همراه مدارک خودرو و کد رهگیری دریافت شده، می‌توانید کد مرسوله پستی را از دفتر پلیس بگیرید.

نکات مهم در مورد دریافت کارت سوخت ماشین صفر

  • برای انجام صحیح و اصولی مراحل و نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر، حتماً به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید:
  • کد ملی بایستی متعلق به مالک خودرو و سیمکارت باشد؛
  • پیش از ثبت نام یا پیگیری کارت سوخت ماشین صفر باید نسبت به دریافت بیمه شخص ثالث اقدام کرده باشید؛
  • تمام اطلاعات لازم برای ثبت نام یا استعلام کارت بنزین ماشین صفر کیلومتر را آماده نمایید تا در مهلت ۴۵ ثانیه‌ای برای پر کردن فیلدهای سامانه آنلاین به مشکل برنخورید؛
  • دقت داشته باشید که کارت سوخت خودروهای صفر کیلومتر همراه مدرک وسیله نقلیه صادر می‌شوند و طی ۲۰ روز الی ۲ ماه تحویل خواهند شد؛
  • اداره پست حداکثر ۳ بار کارت سوخت را به آدرس درج شده در مرحله ثبت نام ارسال خواهد کرد. در صورتی که کسی کارت را تحویل نگیرد، مرسوله به دفتر پستی شهر مقصد بازگردانده می‌شود. در این حالت می‌توانید با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک خودرو و مدارک ماشین، به دفتر پخش مرسولات پستی مراجعه کنید و کارت را تحویل بگیرید.
  • اگر به هر دلیلی کارت سوخت خودروی صفر کیلومتر شما مفقود یا مخدوش گردید، می‌توانید مجدداً از طریق روش‌های یاد شده نسبت به ثبت نام اینترنتی کارت سوخت ماشین صفر (یا درخواست حضوری از دفتر پلیس) اقدام کنید.

جمع بندی

دریافت کارت سوخت برای مالکان خودروهای صفر کیلومتر از تیرماه ۱۴۰۲ الزامی است. در این مقاله به بررسی نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین صفر پرداختیم و ۳ روش اصلی برای دریافت آن را شرح دادیم.

  • مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰؛
  • مراجعه به مراکز خدمات دولت الکترونیک (GSP)؛
  • و پیگیری مدارک از طریق پست.

در صورتی که  طی ۲۰ روز الی ۲ ماه بعد از ثبت درخواست کارت خود را دریافت نکردید، می‌توانید از طریق روش‌های توضیح داده شده برای پیگیری کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر از وضعیت صدور و ارسال کارت خود مطلع شوید.

با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مقاله، می توانید به راحتی نسبت به استعلام کارت بنزین ماشین صفر خود آگاه شوید. امیدواریم بدون اتلاف وقت، کارت سوخت ماشین خود را دریافت نمایید و و از رانندگی بدون دغدغه لذت ببرید.

سوالات متداول

رمز پیش‌فرض کارت سوخت ماشین صفر چیست؟

رمز کارت سوخت ماشین صفر به طور پیش فرض، چهار شماره آخر کد ملی مالک خودرو خواهد بود.

مدارک لازم برای کارت سوخت ماشین صفر جیست؟

  • مدارک شناسایی مالک خودرو (شناسنامه و کارت ملی)؛
  • مدارک خودرو؛
  • بیمه نامه شخص ثالث؛
  • فیش واریز مبلغ ثبت نام برای دریافت کارت خودرو صفر کیلومتر به حساب سازمان توزیع فراورده‌های نفتی کشور؛
  • فرم تکمیل شده مربوط به مفقود شدن کارت سوخت در دفتر پلیس +۱۰.

هزینه کارت سوخت ماشین صفر چقدر است؟

در سال ۱۴۰۳ هزینه کارت سوخت ماشین صفر برابر با ۱۰۰ هزارتومان اعلام شده است.

چه زمانی باید برای کارت سوخت ماشین صفر اقدام کنم؟

بلافاصله بعد از دریافت خودرو خود بایستی برای ثبت نام کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر اقدام کنید.

کارت سوخت ماشین صفر چند روزه می آید؟

کارت سوخت ماشین صفر کیلومتر بین ۲۰ روز تا ۲ ماه بعد از ثبت درخواست، صادر و تحویل داده خواهد شد.

کد خبر 144999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha