بازار خودرو پس از انتخابات ریاست جمهوری چه سرنوشتی دارد؟

بازار خودرو فریز شده و معامله‌گران چشم انتظار انتخابات هشتم تیر هستند با این حال فعالان بازار معتقدند در انتخابات پیش رو هر نامزدی پیروز شود سیاست‌های خودرویی او، چند ماه زمان می برد تا اثر واقعی خود را روی بازار بگذارد. بنابراین از نظر آنها اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار خودرو در کوتاه‌ مدت، رویدادهای بازارهای موازی به خصوص مسیر حرکت دلار در بازار است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسان‌های بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیم‌های اقتصادی قیمت خودرو را در بازار آزاد تغییر می‌دهد. تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو با برگزاری قرعه‌کشی‌ها، پای واسطه‌ها به بازار خودرو باز شد. تا خودرو هم روزهای چند نرخی بودن را تجربه کند.

بارها راهکارهای مختلفی از سوی متولیان این صنعت اندیشیده شد اما پس از مدتی از یادها رفت. اواخر سال ۱۴۰۰، رئیس جمهور شهید ۸ فرمان را برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن وزارت صمت با روش‌های مختلف تلاش کرد این فرمان‌ها را اجرایی کند. راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود.  

اما کندی در اجرای بخشی از فرمان ۸ بندی رئیس جمهور فقید مانند واردات خودرو، تداوم موانع ارزی و ریالی برای تولید و عدم تحقق آمار تولید در سال گذشته و همچنین عملی نشدن قانون واردات کارکرده ها، همگی از مسائلی بود که بازار خودرو را از نیمه دوم سال گذشته با رشد قیمت همراه کرد، مسیری که تا اردیبهشت ماه امسال نیز ادامه داشت.

البته این جریان با سانحه سقوط بالگرد رئیس دولت سیزدهم و شهادت وی تغییر کرد؛ شوکی که با ضرورت برگزاری زودهنگام انتخابات دولت چهاردهم، بازار خودرو و بسیاری از بازارهای موازی را با رکود همراه کرد؛ شرایطی که با وجود برخی نوسانات اخیر در بازار ارز و برخی تغییرات جزئی در قیمت ها، همچنان در آستانه انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری، موجب شده تا بازار خودرو در سکوت و رکود به سر ببرد.

فعالان بازار خودرو معتقدند این روزها گرچه گرمای هوا شدیدتر می‌شود اما بازار خودرو سردترین روزهای خود را سپری می‌کند. با این وجود برخی گمانه زنی‌ها حاکی از خروج بازار از رکود و افزایش مجدد قیمت خودرو بعد از انتخابات ریاست جمهوری است.

به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، در انتخابات پیش رو هر نامزدی پیروز شود سیاست‌های خودرویی او، حداقل چند ماه زمان می برد تا اثر واقعی خود را روی بازار بگذارد. بنابراین در چنین شرایطی و در کوتاه مدت اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار خودرو، رویدادهای بازارهای موازی به خصوص جهت حرکت دلار است.

نکته دیگری که کارشناسان بر آن تاکید می کنند جریان تقاضا در بازار خودرو است در واقع از نگاه آنها اگر چه طی هفته‌های اخیر قیمت برخی از محصولات داخلی در بازار با ثبات نسبی و در تعداد کمی با کاهش همراه شده است اما این جریان تضمینی برای تداوم چنین شرایطی در ماه های آتی در بازار خودرو و پس از انتخابات ریاست جمهوری نیست و به نظر می رسد همچون هر سال با افزایش تقاضا در فصل سفرهای تابستانی، قیمت خودرو تا حدودی خیز بردارد.

اگر چه به  نظر می رسد نوسانات نرخ ارز همچنان قیمت خودرو را تحت کنترل خود دارد. اما بررسی ها نشان می دهد که در روزهای اخیر با وجود اینکه نرخ دلار شکل افزایشی داشت، اما این افزایش نتوانست قیمت‌ خودروهای داخلی و مونتاژی را افزایشی کند؛ فعالان بازار خودرو معتقدند که انتظار برای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری موجب شده تا بازار تمایلی به تغییر از خود نشان ندهد.

امروز که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قرار داریم اما هنوز برآوردی از این که این انتخابات در دور اول به نتیجه خواهد رسید یا به دور دوم کشیده خواهد شد، وجود ندارد.

به هر ترتیب  برخی خواسته ها و انتظارات از صنعت و بازار خودرو هستند که به نظر می رسد رئیس جمهور آینده باید به شدت آن ها را در نظر بگیرد و برای به سرانجام رسیدن و روشن شدن وضعیت آن راهکار و تدبیر ویژه ای داشته باشد. اصلی ترین خواسته خودرویی مردم را می توان در مسئله بازار خودرو، کیفیت، قیمت، تنوع محصولات و همچنین قدرت خرید و انتخاب در بازار، شناسایی و کوتاه کردن دست مافیا در بازار خودرو خلاصه کرد انتظاراتی که برآورده شدن آنها می تواند مسیر بازار خودرو را تغییر دهد.

کد خبر 145439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha