کد خبر 145445
۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
راز گیربکس DHT؛ نکاتی که باید بدانید

با افزایش دغدغه‌های زیست محیطی و تلاش خودروسازان برای تولید خودروهایی با آلایندگی کمتر و راندمان بیشتر شاهد توسعه خودروهای هیبریدی در صنعت خودرو هستیم اما نحوه انتقال قدرت در خودروهای هیبریدی چگونه است و از چه گیربکسی در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با افزایش خودروهای هیبریدی در بازار خودرو، سوالات بسیاری در خصوص نحوه انتقال قدرت در خودروهای هیبرید در ذهن خریداران نقش می‌بندد. سوال اصلی خریداران خودروهای هیبریدی در خصوص نحوه انتقال قدرت این خودروها و چگونگی کارکرد این سیستم است.

خودروهای هیبریدی را باید از برترین گزینه‌ها برای دوستداران خودروهای پاک به خصوص در ایران دانست که توانسته با ترکیب پیشرانه‌های بنزینی با موتور برقی، نظر بسیاری از خریداران خودرو را به سوی خود جلب کند.

خودروهای هیبریدی بر خلاف خودروهای تمام برقی که نیاز به زیرساخت در نقاط مختلف دارند، برای توسعه هیچ پیش نیازی ندارند و نقطه قوت خودروهای هیبرید در مقابل خودروهای تمام برقی نیز در همین موضوع خلاصه می‌شود.

بی‌نیازی به زیرساخت خاص، خودروهای هیبریدی را به گزینه‌ای مناسب در بازارهایی نظیر بازار خودرو ایران تبدیل می‌کند که با چالش‌های بزرگی در مسیر برقی سازی صنعت خودرو مواجه است.

با این مقدمه می‌خواهیم، گیربکس مورد استفاده در خودروهای هیبریدی و نحوه انتقال قدرت در این خودروها را معرفی کنیم.

در خودروهای هیبرید برای انتقال قدرت از گیربکس DHT که حروف اختصاری Dedicated hybrid transmissions است استفاده می‌شود که به دلیل استفاده از سیستم کنترل کامپیوتری، بازدهی بسیار بیشتری از سایر گیربکس‌ها دارند.

گیربکس DHT در خودروهای هیبریدی امکان ترکیب قدرت موتور بنزینی و موتور برقی و نگاه داشتن خودرو در بیشترین حالت بازدهی را فراهم می‌کند و تمام وظایف تغییر دنده را بر عهده دارد و تنها کاری که راننده باید انجام دهد، انتخاب نوع رانندگی از طریق مودهای مختلف رانندگی خودرو هیبرید مورد استفاده است.

گیربکس DHT در خودروهای هیبرید توان انتخاب سریع و بدون تاخیر رانندگی در حالات مختلف بنزینی، برقی و ترکیبی را امکان‌پذیر می‌کند تا راننده در هر لحظه بیشترین بازدهی پیشرانه را در اختیار داشته باشد.

گیربکس DHT به دلیل اینکه می‌تواند به‌صورت همزمان گشتاور ورودی از دو منبع نیرو را دریافت و کنترل کند در کنار بازدهی بالا مصرف سوخت را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد که هدف اصلی توسعه خودروهای هیبریدی بوده است.

این گیربکس می‌تواند با استفاده از پیش فرض‌های کامپیوتری مختلف، حالات متنوع رانندگی را از شروع حرکت، رانندگی با سرعت پایین، رانندگی در شهر یا جاده درک کرده و بیشترین راندمان را در حرکت برای خودرو ایجاد کند که در دیگر گیربکس‌ها نظیر سی وی تی شاهد آن نیستیم.

گیربکس‌های DHT با استفاده از تکنولوژی پیشرفته توانستند امکان استفاده از خودروهایی با چند منبع مختلف نیرو با کارایی و بازدهی بالا را برای ما فراهم کنند و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز که همان آلایندگی محیطی است، کاهش دهند.

در بازار خودرو ایران نیز با وجود اینکه شاهد توسعه خودروهای برقی و به نوعی برقی سازی صنعت خودرو بودیم اما خودروهای هیبریدی از استقبال بیشتری برخوردار بودند.

یکی از خودروهای هیبریدی که اتفاقا به گیربکس DHT نیز مجهز است، خودرو لاماری ایما هیبرید است که بعد از نسخه بنزینی این خودرو به بازار ایران معرفی شد که از نظر توان حرکتی، شتاب، مصرف سوخت و آلایندگی در جایگاه به مراتب بهتری نسبت به نسخه بنزینی قرار دارد.

لاماری هیبرید

لاماری ایما هیبرید به یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو در کنار یک پیشرانه برقی، مجهز است. دو پیشرانه استفاده شده در لاماری ایما هیبرید قدرت کافی برای این کراس اوور ۱.۷ تنی را فراهم می‌کند. حداکثر توان تولید موتور برقی ۱۷۴ اسب بخار قدرت و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر است و موتور بنزینی نیر حداکثر ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر را از طریق گیربکس DHT به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

 وجود سیستم هیبرید در این خودرو مصرف سوخت ترکیبی ایما هیبرید را به ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر رسانده است.

کد خبر 145445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha