سیاست دولت چهاردهم برای سرعت بخشیدن به واردات خودرو چیست؟

سیاست وزارت صمت دولت سیزدهم برای رقابتی‌سازی صنعت خودرو و بازار آن، طی یکی دو ساله گذشته و پس از ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، حرکت در مسیر واردات خودرو بود با این حال پرونده واردات خودرو در دولت سیزدهم با بیش از ۸ هزار خودروی ترخیصی و حدود ۱۳۰ هزار تعهد جدید بسته شد اما برنامه دولت چهاردهم برای مدیریت بازار خودرو و آزادسازی واردات خودرو چیست؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واردات خودرو به رقم وعده دولتمردان از سرعت مناسبی برخوردار نیست به طوری که پرونده دور نخست پیش‌فروش همچنان باز است؛ در حالی که سیاستگذار با اجرای طرح فروش جدید، ده‌ها هزار تقاضای دیگر را برای خودروهای خارجی ایجاد کرده است.

مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت، عملکرد دولت سیزدهم در واردات خودرو را قوی نمی داند و معتقد است که تاخیرهای ایجاد شده به دلایل متعددی صورت گرفت و این امر منجر به کندی بیش از اندازه در واردات خودرو در دولت سیزدهم شد!

این در حالی است که طبق قانون، به وزارت صمت تکلیف شده بود در بحث واردات خودرو در وهله‌ اول با خودروهای نو و سپس خودروهای کارکرده، با ابلاغ آیین نامه های مربوطه عملیاتی شود. در حالی آمارها نشان می دهد که پرونده واردات خودرو در دولت سیزدهم با بیش از ۸ هزار خودروی ترخیصی و حدود ۱۳۰ هزار تعهد جدید بسته شده است، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت دولت سیزدهم با ارائه گزارشی مطرح می کند که واردات خودروهای نو طبق روال در حال انجام است و از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان تیر طبق آمار گمرک، حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی، ترخیص شده که نسبت به عدد مجموع سال گذشته که حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده، میزان واردات این چهارماهه تقریبا برابری می‌کند.

به گفته آقایی، میزان واردات خودرو در دولت سیزدهم رشد قابل‌ ملاحظه‌ای داشته است و همچنان این فرآیند در حال سرعت گرفتن است البته با توجه به اینکه چندسال این فرآیند محدود و متوقف بوده است، به جریان افتادن دوباره آن، در ابتدا با سرعت کمی اتفاق می‌افتد؛ اما اکنون به‌ نظر می‌رسد سرعت خوبی گرفته است.

اظهارات این مقام مسئول دولت سیزدهم در حالی است که براساس آمار ارایه شده از سوی گمرک تا تیرماه امسال بالغ بر ۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی خارجی ترخیص شده و بیش از ۵ هزار خودروی دیگر نیز مراحل نهایی تشریفات ترخیص را طی کردند که با این روند مجموع خودروهای ترخیصی به ۱۴ هزار دستگاه هم نمی رسد بنابراین با محاسبه این اعداد و ارقام برآورد می شود تعداد خودروی وارداتی تا پایان امسال نزدیک به ۴۵ هزار دستگاه برسد.

سید جواد حسینی کیا نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوازدهم، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، در واکنش به جریان واردات خودرو تاکید کرد: یکی از مشکلات امروز بازار خودرو جریان بسیار کند واردات خودرو و تاخیر دولت در اجرای قانون واردات است در حالی که مجلس، قانون واردات خودرو را مصوب و دولت سیزدهم نیز آیین‌نامه آن را ابلاغ کرد. اما متاسفانه به دلایلی بسیار کند پیش رفت.

وی با بیان اینکه در صورت سرعت گرفتن جریان واردات خودرو، شاهد آثار مثبت آن در بازار خودرو خواهیم بود، افزود: هم اکنون اعتبار زیادی صرف واردات بنزین می‌شود در حالی که با واردات خودرو مصرف بنزین نیز کاهش پیدا می‌کند ضمن اینکه با واردات خودرو در حوزه ایمنی شاهد کاهش تلفات ناشی از تصادفات خواهیم بود بنابراین واردات خودرو به نفع کشور و دولت است و هزینه مردم نیز در حوزه سلامت و آلایندگی کاهش خواهد یافت.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: هدف قانون گذار از مصوبه واردات خودرو کاستن از فشار موجود روی بازار آزاد خودرو و پایین آوردن قیمت خودرو بود هدف گذاری که نیازمند برنامه ریزی و تعامل دستگاه های مختلف در اجراست.

حسینی کیا در پایان خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم باید در کنار حذف دست اندازهای واردات خودرو، همچون تامین ارز و تعیین تعرفه مناسب، نسبت به برنامه ریزی جامع با هدف پاسخ دادن به تقاضاهای ایجاد شده در حوزه واردات خودرو اقدام کند.

کد خبر 145704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha