کد خبر 145739
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
بررسی ۲ مزیت مهم وانت آریسان ۲

وانت آریسان ۲ که نسخه ارتقا یافته وانت آریسان است مزایای زیادی همچون بازار مناسب خرید و فروش، خدمات مناسب و قطعات یدکی در دسترس عموم خریداران دارد اما مهم‌ترین مزیت وانت آریسان ۲، کابین برزگ‌تر و فضای بار بیشتر این وانت نسب به سایر رقبا است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، وانت آریسان که برای جایگزینی با وانت پیکان ایران خودرو راهی بازار شده بود هر چند توانست به سهم مناسبی دست یابد اما بروز حاشیه‌هایی باعث شد تا تولید این خودرو متوقف شود.

بعد از مدتی، وانت آریسان ۲ با تغییراتی جدید راهی بازار شد تا خلاء خودروهای کار سبک و شهری را پر کند.

آریسان ۲ از نظر ظاهری برخلاف بخش فنی تغییرات چندان زیادی نداشته است. تنها مه شکن‌های جلو به این خودرو اضافه شده و همچنین بر روی قسمت‌های جانبی خودرو اکنون خطوط طرح‌دار دیده می‌شود. نمای جلو تا حدود زیادی شبیه به پژو پارس بوده و سپر خودرو به همراه جلوپنجره نیز به صورت مشکی رنگ طراحی شده‌اند که نشان از رده اقتصادی این خودرو است.

بیشتر بخوانید: بهترین وانت ها در ایران

نمای عقب خودرو هم از چراغ‌های ستونی نسبتا ساده و بزرگ بهره‌مند شده که به همراه سپر مشکی رنگ بخش عقب خودرو را تشکیل داده‌اند. درب قسمت بار طراحی بسیار ساده‌ای داشته که البته با توجه به کلاس آن امری طبیعی است. 

در بخش کابین آریسان ۲ مانند ظاهر بیرونی خودرو تغییر خاصی نسبت به نسل قبلی رخ نداده است. داشبورد و کابین این خودرو کاملا مشابه با سدان پرطرفدار ایران خودرو یعنی پژو پارس بوده و طراحی داشبورد آن با توجه به اینکه این خودرو یک خودروی کار محسوب می شود قابل قبول است.

نخستین مزیت وانت آریسان ۲، کابین جادارتر این خودرو است. یکی از تغییرات کابین نسبت به نسخه اولیه منتقل شدن تایر زاپاس از زیر صندلی شاگرد به زیر بدنه است که این مورد به بهبود فضای کابین کمک کرده است.

دومین مزیت آریسان ۲ نیز به توان حمل بار بیشتر این وانت نسبت به برخی رقبا مانند وانت ۱۵۱ بازمی‌گردد. توان حمل ۷۵۰ کیلوگرم بار (با حساب وزن سرنشینان، نزدیک به ۹۰۰ کیلوگرم)، وانت آریسان ۲ را به انتخاب مناسبی جهت حمل بار درون‌شهری تبدیل کرده است که در ترکیب با کابین بزرگ‌تر و امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع، شرایط سخت رانندگی را تسهیل می‌کند.

فضای حمل بار و کابین بزرگ‌تر هر چند مهم‌ترین مزایای آریسان ۲ است اما تنها مزایای این خودرو نیست.

وانت آریسان ۲ به دلیل دوگانه سوز بودن و برخورداری از کپسول بزرگ‌تر نسبت به نسخه قبلی، هزینه حمل بار را کاهش می‌دهد و این موضوع زمانی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که اخباری از افزایش قیمت سوخت شنیده می‌شود.

در وانت آریسان ۲ از موتور سفارشی XU۷P بهره گرفته شده که ۹۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و طبق آمار سازنده، مصرف سوخت ترکیبی آریسان به ۸.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. شتاب صفر تا صد در مشخصات آریسان ۲ نیز حدود ۱۲ ثانیه گزارش شده که احتمالاً در تست‌های میدانی، بیش از این تایم ثبت خواهد شد.

ﻣﻮﺗﻮر XU۷P خودرو آریسان ۲ از ﻟﺤﺎظ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮرﻫﺎی ﻗﺪﻳﻤﻲ XU۷ ﺑﺴﻴﺎر ﺑﻬﺘﺮ ﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﻃﺮاﺣﻲ ﻗﻄﻌﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ در اﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات زﻳﺎدی داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻮﺗﻮر XU۷P ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻃﺮاﺣﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻨﻴﻔﻮﻟﺪ ورودی ﻫﻮا و ﻗﺎﻟﭙﺎق ﺳﻮﭘﺎپ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮر ﻣﺒﻨﺎی ﺧﻮد دارد، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﻌﻀﻲ از ﻗﻄﻌﺎت اﺻﻠﻲ ﻣﻮﺗﻮر ﻧﻴﺰ از ﻧﻈﺮ ﻃﺮاﺣﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻴﻞ ﺑﺎداﻣﻚ، ﭘﻮﺳﺘﻪ ﻳﺎﺗﺎﻗﺎن، ﻣﻴﻞ ﻟﻨﮓ، ﺳﺮﺳﻴﻠﻨﺪر، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺷﺎﺗﻮن، رﻳﻨﮓ و ﭘﻴﺴﺘﻮن، روﻏﻦ ﻣﻮﺗﻮر، ﻣﺴﻴﺮ ﮔﺎزﻫﺎی ﺧﺮوﺟﻲ از ﻣﺤﻔﻈﻪ ﻟﻨﮓ و ﻛﻼچ در XU۷P ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ XU۷ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. ﻧﻮع ﺷﻤﻊ و ﺗﺴﻤﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮر ﻧﻴﺰ ارتقاء یافته و دارای ﻋﻤﺮ ﺑﺎﻻﺗﺮی ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺳﺘﻔﺎده از رﻳﻞ ﮔﺎز و اﻧﮋﻛﺘﻮر CNG ﺑﺮای ﻫﺮ ﺳﻴﻠﻨﺪر ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از ﻓﻨﺎوری‌ﻫﺎی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه در ﻣﺪل دوﮔﺎﻧﻪ ﺳﻮز اﻳﻦ ﻣﻮﺗﻮر اﺳﺖ.

در کنار همه این موارد بد نیست به تجهیز وانت آریسان دو به الزامات جدید استانداردی نیز اشاره کنیم که سطح آپشن این خودرو به خصوص در بخش ایمنی، افزایش داده است. ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﭘﺎﻳﺶ ﻓﺸﺎر ﺑﺎد ﺗﺎﻳﺮﻫﺎ (TPMS)، سیستم ﻛﻨﺘﺮل ﭘﺎﻳﺪاری الکترونیکی ﺧﻮدرو (ESC)، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻛﻨﺘﺮل ﻧﻴﺮوی ﭘﻴﺸﺮان (TCS)، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺷﺮوع ﺣﺮﻛﺖ در سربالایی (HSA) و استاندارد عابر پیاده بخشی از استانداردهای جدید وانت آریسان ۲ محسوب می‌شود.

وانت آریسان ۲ از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز به امکاناتی مانند ترمزهای جلو دیسک و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و شاگرد، فرمان تلسکوپی هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع (دستی)، مه‌شکن عقب، قفل مرکزی با ریموت، رادیو پخش، شیشه‌ بالابرهای برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سنسور پارک عقب و مه شکن های جلو تجهیز شده است.

درحال حاضر قیمت آریسان ۲ با الزامات استانداردی ۴۰۸ میلیون تومان از سوی شرکت ایران خودرو اعلام شده است. عدم حضور رقبایی با مشخصات فنی و آپشن‌های برتر در میان پیکاپ‌های ایرانی، سبب شده است تا ایران خودرو از بابت رقابت و فروش محصول خود نگرانی چندانی نداشته باشد. به عبارت دیگر، در این رده قیمتی فعلاً وانت دیگری را نداریم که با ابعاد محوری بالای 2500 میلیمتر، فضای کافی برای سرنشینان و امکان حمل 700 کیلوگرم بار، با قیمتی زیر 500 میلیون تومان به فروش برسد. 

کد خبر 145739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha