این ۹ ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

شاید در ایران خبری از هایپرکارهایی مانند کونیگزگ با سرعت بالای ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت نباشد و شرایط جاده‌ای، اصولاً اجازه حضور این هیولاها را ندهد. اما این حقیقت موجب نشده تا خودروسازان وطنی، برای ساخت سریعترین خودروهای ایرانی تلاش نکنند.

به گزارش پرشین خودرو، صنعت خودروسازی در ایران با سرعت نسبتاً تأمل برانگیزی درحال رشد است. پیرو این حقیقت، سطح استانداردها برای تعیین سریعترین خودروهای ایرانی را باید در حد معقولی حفظ کرد. سرعت بالای خودرو به همراه هندلینگ مناسب، کشش و کنترل مطلوب در مسیرهای پرپیچ‌وخم تیپیکال جاده‌های ایران، ایمنی دینامیک در حین حرکت را تا حدی تأمین می‌کنند. این مسئله به ویژه درمورد رانندگی در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها اهمیت دارد و پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران، در کمترین خطر از بابت دیلی در شتاب گیری و افت آهنگ حرکت روبرو خواهد بود.

بسیاری از خریداران خواهان سرعت، در اولین مرحله تصمیم گیری برای انتخاب اتومبیل با این سؤال روبرو هستند: «پرشتاب ترین ماشین ایران کدام است؟». صنعت خودروسازی داخلی هنوز به تکنولوژی موتورهایی با شتاب زیر ۵ ثانیه دست نیافته و شرایط فیزیکی نیز اجازه حضور این حجم سرعت را نمی‌دهد؛ با این حال لیستی از خودروهای پرشتاب ایرانی با سرعت بالای ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت در بازار موجودند که زیر ۱۲ ثانیه صفر تا صد را پر می‌کنند و تا حدودی ارضاکننده حس هیجان طلبی رانندگان.

در این گزارش، به بررسی سریعترین خودروهای ایرانی خواهیم پرداخت. به خاطر داشته باشید که لیست امروز، صرفاً یک معرفی بر اساس ویژگی‌های فنی هر خودروست و امکان دارد در شرایط متفاوتی مانند وضعیت جاده، نوع تیونینگ، سال ساخت و تیپ خودرو، سرعت‌های متفاوتی با خودروهای مختلف تجربه کرده باشید.

لیست سریعترین خودروهای ایرانی

پیش از معرفی خودروهای پرشتاب ایرانی، در جدول زیر می‌توانید نگاهی کلی به ماکسیمم سرعت کاندیدهای لیست امروز داشته باشید. فراموش نکنید که این لیست، بر اساس کاتالوگ رسمی تهیه شده و امکان دارد در عمل، با افزوده شدن فیچرهای گوناگون و ریمپ، خودرو به سرعت‌های بالاتری نیز دست یابد.

جدول سرعت ماشین های ایرانی

مدل ماشین

ماکسیمم سرعت

نیسان ماکسیما

۲۲۷ کیلومتر بر ساعت

دنا پلاس

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

مزدا ۳ نیوفیس

۲۰۴ کیلومتر بر ساعت

سیتروئن زانتیا

۲۰۳ کیلومتر بر ساعت

کیا سراتو سایپا

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

پرشیا

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

تارا V۱P

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

رانا پلاس

۱۸۹ کیلومتر بر ساعت

سریعترین خودروهای ایرانی هنوز آمپر را به بالای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت نچسبانده‌اند، اما هستند نمونه‌هایی که جای امید برای رانندگان جوان و هیجان طلب باقی می‌گذارند. در ابتدای لیست سراغ پرسرعت ترین ماشین های ساخت ایران خواهیم رفت که در مقایسه با رقبای هم رده، بالاترین سرعت را ارائه می‌دهند.

۱. دنا پلاس توربو، یکی از سریعترین خودروهای ایرانی (۲۰۵ کیلومتر بر ساعت)

این 9 ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

  • نوع موتور: توربوشارژ EF۷ ۴ سیلندر
  • قدرت: ۱۵۰ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۵ دنده دستی
  • شتاب: ۱۰ ثانیه

از نام این خودرو مشخص است که با یک نمونه از سریعترین خودروهای ایرانی طرفیم. دنا پلاس توربو با موتور EF۷، یک فیس لیفت نامحسوس از دنا معمولی برشمرده می‎‌شود. این خودرو در مقایسه با تیپ قبلی، از مجموعه آپشن‌های غنی‌تری بهره می‎‌برد و طبق فرمایش کاتالوگ، قدرت ۱۵۰ اسب بخار را به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند

شتاب و سرعت پایه دناپلاس توربو در مقایسه با شتاب خودروهای داخلی ایران (سایپا و ایران خودرو) در حد بالاتری قرار دارد. البته عدد ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت برای سریعترین ماشین‌ های تولید شده در ایران خودرو، لزوماً به معنای استهلاک پایین و مصرف سوخت اقتصادی نیست. در حالت تیپ ترونیک، گیربکس ماشین اجازه دستیابی به دورهای موتور بالاتر از ۴۵۰۰ را نمی‌دهد و عملاً قدرت و کشش دنا در جاده به حدی نیست که طاقت سرعت خیلی زیاد را داشته باشد. با این اوصاف، شاید بتوان رکورد سریعترین خودرو ایرانی با موتور تقریبا ملی را تا اطلاع ثانوی به نام دنا پلاس زد.

۲. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۲۰۰ کیلومتر بر ساعت)

این 9 ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

  • نوع موتور: تنفس طبیعی TU۵P ۴ سیلندر
  • قدرت: ۱۰۵ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۵ دنده دستی
  • شتاب: ۱۱.۶ ثانیه

خودروی کامپکت ایرانیزه شده‌ای که همچنان در بین محبوب‎‌ترین گزینه‌ها برای جوانان و زوج‌هایی با حداکثر دو فرزند قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور TU۵ ۴ سیلندری بهره می‌برد که قدرت ۱۰۵ اسب بخار را به دیفرانسیل جلو انتقال می‌دهد و حداکثر سرعت این خودرو را به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. موتور تیوفایو این خودرو، مصرف سوخت نسبتاً پایینی دارد و به طور میانگین، صدی ۵.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند.

بسیاری از مالکان برای دستیابی به شتاب هرچه بیشتر، خودروهای ۲۰۶ را مجهز به پرخوران توربوشارژ می‌نمایند و با افزایش قدرت کلی خودرو تا ۲۰ اسب اضافه‌تر، سرعت را به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نزدیک می‌سازند.

۳. پژو پارس TU۵ (۱۹۰ کیلومتر بر ساعت)

این 9 ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

  • نوع موتور: تنفس طبیعی EF۷ ۴ سیلندر
  • قدرت: ۱۵۰ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۵ دنده دستی
  • شتاب: ۱۳.۲ ثانیه

پژو پارس معروف به پرشیا، یک فیس لیفت نسبتاً ایرانیزه است که بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ پیاده شده و عملکرد بهتر با شتاب بیشتری در مقایسه با این خودروی چهل ساله ارائه می‎‌دهد. پیشرانه تیوفایو پژو پارس در حالت بیس، قدرت پر کردن سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. به علاوه این خودرو پتانسیل خیلی خوبی برای تیونینگ و اسپورت سازی از خود نشان داده و طبق تجربه برخی کاربران، رسیدن به سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در حالت ریمپ شده نیز برای پرشیا ELX بعید نیست.

پژو پارس با دو نوع موتور XU۷ و TU۵ در بازار کشور عرضه می‌شود که در حالت عادی تفاوت چندانی با هم ندارند و هردو در میان پرفروش‌ترین خودروهای سریع ایرانی شناخته می‌شوند. نسخه‌های پرشیا مجهز به موتور TU۵ در تیپ ELX، امکان افزودن کروز کنترل به صورت سفارشی را نیز دارد. با تمام این اوصاف، می‌توان پرشیا را یکی از مناسب‌ترین ماشین‌های تیونینگ شده در ایران دانست که همزمان فضای جاداری برای خانواده‌ها و شتاب مناسبی برای جوانان خواهان سرعت بالا عرضه می‌نماید.

۴. تارا اتوماتیک (۱۹۰ کیلومتر بر ساعت)

این 9 ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

  • نوع موتور: تنفس طبیعی TU۵P ۴ سیلندر
  • قدرت: ۱۴۴ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۶ دنده دستی
  • شتاب: ۱۲.۵ ثانیه

تا کنون شاهد عرضه ۵ تیپ از تارا در بازار خودرو بوده‌ایم و جدیدترین نسخه این خودرو یعنی تارا دستی V۱P، می‌تواند کاندید دیگری برای لیست سریعترین خودروهای ایرانی باشد. تارا از گیربکس MT۶ بهره می‌برد و در مقایسه با تارا V۱ تفاوت خاص دیگری را متحمل نشده است. حداکثر سرعت این خودرو به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

برخی تیپ‌های اتوماتیک تارا ایراداتی در بخش گیربکس را تجربه می‌کنند که با تأخیر در شتاب گیری اولیه، تا حدی بر تجربه رانندگی تأثیر می‌گذارند. با این حال، بعد از دنا پلاس، تارا دستی V۱P پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران است و به عنوان تنها خودروی این خانواده شناخته می‎شود که همراه با دکمه کیلس استارت عرضه می‌گردد.

۵. رانا پلاس (۱۸۹ کیلومتر بر ساعت)

5. رانا پلاس (189 کیلومتر بر ساعت)

  • نوع موتور: تنفس طبیعی TU۵P ۴ سیلندر یورو ۵
  • قدرت: ۱۰۵ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۵ دنده دستی
  • شتاب: ۱۲.۱ ثانیه

خودروی رانا برای اولین بار به عنوان نسخه ارزانقیمت‌تر و البته ایرانی‌تر پژو ۲۰۵ SD که با موفقیت خاصی روبرو نشده بود، در دهه ۹۰ وارد بازار کشور شد. هشت سال بعد از رونمایی از این سدان جمع و جور، ایران خودرو تیپ جدید را تحت عنوان رانا پلاس و با موتوری تقویت شده راهی سبد محصولاتش کرد. موتور رانا پلاس با استاندارد آلایندگی  یورو ۵ و شتابی که تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را ساپورت می‎کند، می‌تواند در جمع سریعترین خودروهای ایرانی جا داشته باشد. هندلینگ رانا بد نیست اما از جنبه وضعیت تعلیق و ارگونومی، جای بهبود دارد.

خودروهای پرشتاب ایرانی مونتاژی

مقایسه شتاب خودروهای ایرانی و خارجی چندان عملی و منطقی نیست؛ از سویی تکنولوژی موتورهای به کار گرفته شده در اتومبیل‎‌های خارجی با فناوری وطنی متفاوت است و از سوی دیگر، حتی سریعترین خودروهای ایرانی نیز با مدل‌های سطح جهانی حرف چندانی برای گفتن ندارند. با این حال، هنوز هستند خودروهایی که توسط گروه‌های صنعتی ایرانی مونتاژ و به عنوان نسخه داخلی تولید می‌شوند. در این بخش به معرفی خودروهای پرشتاب ایرانی مونتاژی می‌پردازیم که سالهاست در بازار حضور دارند و به نوعی تبدیل به بخشی از مجموعه اتومبیل‌های بازار ایران شده‌اند.

۱. نیسان ماکسیما (۲۱۲ کیلومتر بر ساعت)

1. نیسان ماکسیما (212 کیلومتر بر ساعت) این 9 ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

  • نوع موتور: تنفس طبیعی ۶ سیلندر
  • قدرت: ۲۲۷ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک
  • شتاب: ۹.۶ ثانیه

حتی با وجود خروج ماکسیما از خط مونتاژ و محدود شدن دسترسی آن به بازار دست دوم، سدان قدرتمند و خانوادگی نیسان همچنان یکی از سریعترین خودروهای ایرانی مونتاژ شده شناخته می‌شود که برخی رانندگان حتی تجربه دستیابی به سرعت‎ نزدیک به ۲۳۰ کیلومتر با آن را نیز دارند. این ژاپنی بادوام و خوش چهره، آپشن‌های استاندارد دهه ۲۰۰۰ را شامل می‌شود و نسخه مونتاژ شده توسط پارس خودرو امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور و دوربین عقب را به صورت فابریک را به همراه دارد.

۲. مزدا ۳ نیوفیس (۲۰۴ کیلومتر بر ساعت)

این 9 ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

  • نوع موتور: تنفس طبیعی ۴ سیلندر
  • قدرت: ۱۴۷ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۵ دنده اتوماتیک
  • شتاب: ۹.۲ ثانیه

مزدا ۳ از جمله معدود خودروهای ژاپنی است که با وجود تحریم‌ها و بسته بودن دست گروه‌های خودروسازی در عرضه مدل‌های جدید، موفق شد با اندکی تأخیر، دوباره راه به ایران پیدا کند و در گروه محصولات بهمن موتور قرار بگیرد. مزدا ۳ نیوفیس در تیپ‌های ۱ تا ۴ مونتاژ و عرضه می‌شد و درحال حاضر تیپ ۴ آن در دسترس است. با ماکسیمم سرعت ۲۰۴ کیلومتر در ساعت که طی کمتر از ۱۰ ثانیه از صفر به صد می‌رسد، مزدا ۳ فیس لیفت شده را می‌شود در جمع سریعترین خودروهای ایرانی قرار داد. علاوه بر سرعت بالا، تجهیز این خودرو به آپشن‌های جدیدی از جمله سنسور عقب و نویگیشن در تیپ ۴ نیز از جمله حرکت‎‌هایی بود که محبوبیت زیادی برای مزدا ۳ نیوفیس به همراه داشت.

۳. کیا سراتو سایپا (۲۰۰ کیلومتر بر ساعت)

  • نوع موتور: تنفس طبیعی ۴ سیلندر
  • قدرت: ۱۵۴ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک
  • شتاب: ۱۰.۵ ثانیه

استارت مونتاژ کیا سراتو در ایران فراز و نشیب زیادی را متحمل شد، اما در نهایت در سال ۹۳ این خودرو وارد لیست مونتاژی‌های سایپا شد تا در نهایت با قدرت ۱۵۴ اسب بخار، تورک ۱۹۴ نیوتن متر و سرعت بالای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، در جمع سریعترین خودروهای ایرانی قرار بگیرد. گذشته از انتقاداتی که به کابین، ارگونومی و کیفیت متریال وارد می‌آید، سایپا سراتو آپشنال مدل ۲۰۰۰ امکانات استاندارد برای یک سدان خانوادگی شهری از جمله کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، پدال شیفتر، EBD و ABS را شامل می‌شود.

۴. سیتروئن زانتیا (۲۰۳ کیلومتر بر ساعت)

این 9 ماشین، سریعترین خودروهای ایرانی هستند + معرفی پرسرعت ترین ماشین ساخت ایران

  • نوع موتور: تنفس طبیعی XU۱۰ ۴ سیلندر
  • قدرت: ۱۳۵ اسب بخار
  • محور: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۵ دنده دستی
  • شتاب: ۹.۵ ثانیه

تحریم‌ها و بسته بودن دست ارگان‌ها در همکاری با کمپانی‌های خارجی و واردات مدل‌های جدید و استاندارد، لیست سریعترین خودروهای ایرانی را به شدت محدود ساخته است. از همین رو، درصد زیادی از اتومبیل‌های موجود در کشور، دو-سه نسل عقب‌تر از جدیدترین تیپ‌های رونمایی شده در بازار جهانی هستند. سیتروئن زانتیا مصداق بارز این داستان است که با وجود قدمتی نزدیک به دو دهه، همچنان یکی از خودروهای پرشتاب ایرانی شناخته می‌شود. این خودرو در دهه ۸۰ سمبل تجدد شناخته می‌شد و هنوز هم نزد رانندگان کلاسیک پسند محبوبیت دارد. بازار دست دوم این خودرو به قوت پابرجاست و مالکان از لحاظ تأمین قطعات، با مشکل چندانی مواجه نیستند.  

کدام ماشین سریع ایرانی را بخریم؟

همانطور که مستحضرید، در لیست محصولات وطنی نمی‌توان دست روی مدل خاصی گذاشت و آن را از جمله سریعترین خودروهای ایرانی خواند. با وجود قدمت تقریباً چهار دهه‎ای صنعت خودروسازی در کشور، همچنان جای زیادی برای پیشرفت و بهبود وجود دارد تا اتومبیل‎‌های تولید داخل، یارای رقابت با نمونه‌های مونتاژی و وارداتی را داشته باشند.

به هر منوال، معیار تصمیم برای خرید سریع ترین ماشین ایرانی، صرفاً به اعداد کاتالوگی قدرت، گشتاور و ماکسیمم سرعت ختم نمی‌شود. عوامل متعدد دیگری نیز هستند که تجربه مطلوبی از بهترین ماشین سرعتی ایران را برای رانندگان رقم می‌زنند و این تا حد زیادی بستگی به انتظارات، بودجه و نوع رانندگی هر فرد دارد. اگر انتظار دارید بهترین ماشین ایرانی از نظر سرعت را در اختیار داشته باشید که بیشترین شتاب و کمترین استهلاک را در طولانی مدت داشته باشد، می‌توانید سراغ خودروی بادوام و تیون شده‎‌ بروید. خودروهای مجهز به توربوشارژ (مانند دنا پلاس توربو) نیز قادرند عملکرد جالبی از خود نشان بدهند و در دورهای بالا رضایت شما را جلب کنند./

کد خبر 145968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha