آینده خودروهای الکتریکی امروز!

پرشین خودرو: رقابت های فرمول الکتریکی به تازگی آغاز شده است و بنا بر عقیده کارشناسان فن آوری های بکار رفته در این خودرو به نوعی آینده خودروهای الکتریکی امروزی است.

به گزارش«پرشین خودرو»، مسابقات جدید فرمول وان الکتریکی در پکن به تازگی آغاز شده است که ضمن داشتن هیجان از نوع الکتریکی، دارای یک فاکتور بسیار مهم بود که همان قسمت ” الکتریکی” و انرژی پاک آن است.
هر چند مسابقات خودروهای تمام برقی هیجان کمتری از برادر بزرگتر خود یعنی فرمول وان استاندارد دارد ولی به طور چشمگیری ما شاهد عرضه فن آوری‌هایی هستیم که به نوعی آینده خودروهای الکتریکی نیز هستند.

road-rave-formula-e-racing-2014-1-970x646-c
این مسابقات با دو هدف بسیار مهم آغاز شده است : ساخت خودروهای الکتریکی فوق العاده برای اینکه دست رئیس فرمول وان را برای یک رقابت هیجان انگیز دیگر بازتر کند و دوم اینکه همانند رقابت‌های فرمول وان استاندارد او هم بتواند پول بیشتری به دست اورد.
به هر حال با وجود حتی یک باتری ۸۰۰ پوندی بسیار پرظرفیت هر خودرو در این مسابقه به طور متوسط با باتری فول شارژ قادر به ۲۵ دقیقه رقابت است تا بدین ترتیب بیشتر به یک مسابقه خیابانی شبیه باشد تا اینکه به یک رقابت فرمول وان استاندارد شبیه باشد ولی به هر حال مقدمه ای برای انقلاب پیشرانه خودروهای الکتریکی است.
در حال حاضر اکثر تیم‌ها از پلتفرم Spark-Renault SRT_01E بهره می‌گیرند که یک محصول ۱۹۵۷ پوندی است که قدرت پیشرانه ۲۷۰ اسب بخاری را امکان پذیر می‌کند که بدین ترتیب دارای شتاب صفر تا صد در کمتر از ۳٫۰ ثانیه است که البته یک قسمت از وزن زیاد این خودرو مربوط به باتری ۸۰۰ پوندی آن است.

road-rave-formula-e-racing-2014-4-970x646-c
باتری‌های خودرو از همان فن آوری لیتیوم بهره می‌گیرند که امروزه در خودروهای مدرن الکتریکی ترکیبی شاهد ان هستیم و با یک باتری ۸۰۰ پوندی تنها قادر به طی کردن مسافت در کمتر از نیم ساعت است که همانند خودروهای الکتریکی امروزی است و توسعه دهندگان درصدد افزایش این مدت زمان هستند و از همین روی در این مسابقات از دو راننده بهره گرفته می‌شود و همانند دوی امدادی که چوب بین دوندگان سوئیچ می‌شود خودروها به هم سوئیچ می‌کنند.
رقابت‌های فرمول الکتریکی به خاطر اینکه لئوناردو دی کاپریو یکی از صاحبان تیم‌های شرکت کننده است مهم نیست زیرا ما باور داریم که این رقابت‌ها در حقیقت تشکیل دهنده آینده خودروهای الکتریکی برای مصرف کنندگان است که شاید پیشتر یک ایده دیوانه کننده بود.
به هر حال پیشرفت‌های مکانیکی در این خودروها در حال توسعه روزافزون است و سیستم‌های پیشرانه پیشرفته هیبریدی به همراه جعبه دنده‌های کلاج دوگانه و سیستم‌های کامپوزیتی به سبک تر شدن خودرو کمک کرده است و سیستم‌های آئرودینامیکی نیز در حال توسعه در کارخانه تیم‌های شرکت کننده است.

formula-e-6-970x646-c
مهندسین خودروهای فرمول الکتریکی بسیاری از زمان خود را صرف تنظیمات مدیریت برق خودرو می‌کنند تا دارای بیشترین ظرفیت برای شرکت در رقابت‌های الکتریکی باشند.
خودروهای الکتریکی فعلی به طور معمول فاقد گیربکس هستند زیرا به دلیل داشتن یک موتور الکتریکی وجود انها غیر ضروری است با این حال وجود آنها به داشتن کارایی بیشتر خودروهای مسابقه ای کمک کرده و در تعویض دنده سریع تری را امکان پذیر می‌کند و از همین روی باید شاهد بکارگیری گیربکس در خودروهای الکتریکی فرمول الکتریکی نیز باشیم.
در حال حاضر در فرمول وان استاندارد محدودیت‌هایی برای موتور خودروها در نظر گرفته شده است و برگزارکنندگان فرمول الکتریکی این نگرانی را دارند که با محدود کردن موتورهای الکتریکی دیگر نتوان موتورهای پرقدرت تری را در این راه بکار گرفته و توسعه داد.

formula-e-3-970x646-c
فرمول الکتریکی ممکن است یک موفقیت به حساب آید ولی فن اوری بکار رفته در آن نیز مهم است زیرا خودروهای الکتریکی در حال پیشرفت روز افزون هستند و سازندگان خودروهای الکتریکی مسابقه ای نیز به فکر کمک گرفتن از این فن اوری روز هستند و بهتر است معیاری برای بکار گیری این فن آوری لحاظ شود.
به هر حال آینده ای درخشان در پیش روی خودروهای الکتریکی است و با عدم سخت گیری‌های دست و پاگیر می‌توانیم شاهد محصولات بهتری در این رقابت‌ها باشیم.

کد خبر 37516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha