صنعت خودروی چین در راه جهانی شدن+تصاویر

پرشین خودرو: خودروی چینی نام آشنایی در بازار خودروی ما ایرانی ها در چند سال اخیر است، سالهایی که بعد از تشدید تحریم ها علیه کشورمان و برای خالی نبودن سبد محصولات خودرویی هر روز شاهد حضور برند های بیشتری در بازار بودیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در ابتدا شرکت مدیران خودرو با ام وی ام 110 وارد بازار شد، کرمان موتور بعد از توقف تولید محصولات «دوو» در بم با «لیفان 520 » راهی بازار و کم کم سر و کله دیگر برندهای چینی در ایران باز شد. در ابتدا کیفیت خودروهای چینی کم بود و «خودروی چینی» با مشکلات زیاد از طرف خریدان یاد می شد.
اما این روند رو به پیشرفت نهاد و چینی ها با برطرف کردن مشکلات خودرو اعم از بالا بردن کیفیت در قطعات، تولید، و خدمات پس از فروش سیر صعودی را در پیش گرفتند.
شاید خیلی از خریداران که تجربه خرید اولین «خودروی چینی» را داشتند بعد از گذشت چند سال همچنان ذهنیت یک خودروی بی کیفیت را دارند اما در حال حاضر به جرات می توان گفت که چینی ها در صنعت خودرو حرف های زیادی برای زدن دارند و از ده سال گذشته رشد چشمگیر در صنعت خودرو سازی جهان دارند.
سالهایی که در آن چینی ها توانستند خود را به عنوان یک قدرت نوظهور در صنعت خودرو جهان نشان دهند. اکنون چینی ها در صنعت خودرو تبدیل به یکی از سودآورترین خودروسازان شده و به رقیبی سرسخت برای دیگر خودروسازان در بازارهای جهانی تبدیل شده اند.
چینی ها برای رسیدن به این هدف بازار داخلی خود را با تولید برندهای اروپایی، آمریکایی، کره ای و ژاپنی رقابتی کرده اند و تولیدات خود را برای صادرات راهی بازار های جهانی کرده اند. در حال حاضر در هر جای خیابان های شهرمان که نگاه می کنیم حتما یک یا چند خودری چینی می بینیم، خودروهایی که با قیمت بسیار مناسب با آپشن های فراوان و بعضا با نمای بیرونی زیبا بر بازار خودروی ایران غلبه پیدا کرده اند و ایران را به یکی از بزرگترین بازار خودروی چینی تبدیل کرده اند.
شاید راحت ترین مثال برای این مطلب خودروهای برلیانس در بازار ایران باشد که در 2 سال اخیر هر روز به تعداد آن ها در خیابان ها اضافه می شود.



برلیانس در خیابان های ایران



برلیانس چینی در بازار ایران


اوایل سال گذشته در یکی از سفرها برای تست خودروی چانگان سی اس 35 در سایپای کاشان با یکی از مدیران سایپا در حال گفت و گو بودیم که از تولید برلیانس توسط سایپا انتقاد کردم و گفتم این خودرو به ظاهر «برلیان» است. در آن روزها برلیانس در خط سایپا تولید می شد و چند نفر از خریداران از خرید برلیانس رضایت نداشتند.

تا آن زمان تست و نقد و بررسی کوتاهی از خودرو داشتم تا اینکه برلیانس از خط تولید سایپا کوچ کرد و به پارس خودرو رفت. در بازدید از خط تولید پارس خودرو و تماشای دقت و کیفیت مونتاژ از نزدیک، کمی نظرم نسبت به این خودرو برگشت تا زمانی که برلیانس سری 200 را پارس خودرو به مشتریان تحویل داد. همه از خرید خود نسبت به هزینه، طراحی بدنه، امکانات و طراحی کابین راضی بودند.



خط تولید برلیانس در پارس خودرو



تحویل برلیانس اچ 200 در پارس خودرو

 



هنوز برای اینکه متقاعد شوم که برلیانس خودروی خوبی است دلایل کافی نداشتم تا اینکه در اواخر تابستان امسال پارس خودرو ترتیب تست و بررسی برلیانس اچ 300 با کارکرد بالای 100 هزار کیلومتر را فراهم ساخت و با رانندگی طولانی مدت این خودروی کارکرده در سربالایی، شیب تند و مسطح ، شتاب قابل قبول با حجم موتور 1500 سی سی، فرمان و سواری نرم، ترمزهای مناسب و از همه مهمتر نداشتن سر و صدا به نسبت خودروهای کارکرده مشابه در بازار باز هم دیدگاهم نسبت به این خودرو بهتر شد.



تست برلیانس 330 در تهران

 



باز هم بخاطر ذهنیتم از خودروهای چینی همه این دلایل کافی نبود تا از برلیانس به عنوان یک خودروی خیلی خوب یاد کنم و به شخصی که برای خرید از من راهنمایی می گرفت تاکید روی خرید برلیانس در بازه قیمتی 50 میلیون تومان داشته باشم که به دعوت پارس خودرو برای بازدید از کارخانه برلیانس در چین به عنوان خبرنگار پایگاه خبری «پرشین خودرو» اعزام شدم. بازدید از بازار چین و حضور برندهای مطرح در خیابان های چین ، بازدید از خط تولید BMW در خودروسازی برلیانس، استفاده از رباط های مدرن و هوشمند در خطوط تولید و نگاهی میدانی از نزدیک به دستاوردهای صنعت خودروسازی چین و خودروساز دولتی و خوش نام برلیانس که جزو برترین ها در آن کشور است، دلایل کافی برای تغییر باورهایم نسبت به خودروی چینی بود.



برلیانس تنها شریک تجاری ب ام و


شاید باور این مطلب سخت باشد. BMW آلمان که در تمام دنیا نامی آشنا در صنعت خودروسازی است، برلیانس در چین را شریک تجاری خود کرده و 5 مدل از محصولات این شرکت در شهر شن یانگ، گهواره صنعت چین در حال تولید است. برلیانس در حال حاضر با پارس خودرو قرارداد «جوینت ونچر» و همکاری مشترک دارد و 5 محصول خود را در ایران با تولید حدود 80 هزار دستگاه به همراه ون جین بی با کاربری حمل و نقل عمومی به صورت وارداتی راهی بازار می کند.
دنگ فنگ Dong Fengمعاون مدیرعامل برلیانس در بخش مشاوره حقوقی بین خبرنگاران ایرانی و چینی دررابطه با همکاری با BMW گفت: شرکت BMW آلمان از این گروه خودروسازی در سال های گذشته تاثیر شگرفی بر توسعه و پیشرفت آن، همچنین پرورش تعداد زیادی از پرسنل و کارکنان برلیانس، ایجاد نوآوری و ارتقای کیفی محصولات داشته است و تنها شریک تجاری BMW در سرتاسر جهان شرکت برلیانس چین است.
وی ادامه داد: برلیانس تاثیر بسزایی در رونق بازار چین داشته که دلیل اصلی آن جلب اعتماد بازارهای خارجی با ارائه محصولات باکیفیت است که معرفی فناوری های پیشرفته همراه با سرمایه گذاری مشترک با برند BMW در این موفقیت ها تاثیرگذار بوده است.


دنگ فنگ معاون مدیر عامل برلیانس در بخش مشاوره حقوقی

 


 تولید BMW توسط برلیانس



دنگ فنگ در رابطه با صادرات به بازار ایران گفت: برلیانس از سال 2006 برای صادرات محصولات تولیدی خود گام برداشته و متوجه شدیم ایران بازار بزرگی برای عرضه خودرو دارد و گروه تولیدی سایپا با سابقه 50 ساله در تولید، فروش و ارائه خدمات پس از فروش می تواند شریک تجاری مناسبی برای ما در بازار ایران باشد. بر این اساس و با توجه به پیشرفت صنعتی ایران در سال های گذشته وابراز تمایل ایرانی ها برای داشتن شریکی از چین، همکاری مشترک بین 2 شرکت شکل گرفت و طرفین با استفاده از نقاط قوت یکدیگر برای تامین نیازمندی های همدیگر گام برداشتند و این پروژه از سال 2010 کلید خورد.
معاون مدیرعامل برلیانس در بخش مشاوره حقوقی تاکید کرد: در چند سال گذشته این گروه خودروسازی توانسته بازار بسیار خوبی برای خود در ایران دست و پا کند و با عرضه خودروهای باکیفیت، اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کرده است.




افتتاح خط برلیانس در سایپا

 



وی ادامه داد: برلیانس با وجود حضور برندهای مختلف خودرویی در ایران پس از برجام، نسبت به حفظ بازار خود در جمهوری اسلامی ایران مطمئن است و بابت از دست رفتن بازارها نگرانی ندارد و ایران را کشور دوست و تاثیرگذار در صنعت خودروی چین و سایر صنایع این کشور دانست.
دنگ فنگ در خصوص تبدیل کردن ایران به مرکز منطقه ای صادراتی (هاب) این شرکت در بازار منطقه خاورمیانه و آسیای میانه، تاکید کرد: بطور قطع و یقین قابلیت لازم برای صادرات تولیدات این شرکت در کشورهای همسایه ایران وجود دارد و ایرانی ها نیز از توان فنی لازم برای تحقق این مهم برخوردارند؛ اما تحقق این مهم نیازمند بررسی های بیشتر است.
به گفته این مقام مسئول چینی، از چهار سال پیش و با مطرح شدن طرح «یک کمربند- یک جاده» از سوی رئیس جمهوری چین، این گروه خودروسازی در راستای درک عمیق تری از همکاری با شرکت های ایرانی گام برداشته است.



نقشه شرکای تجاری برلیانس در کنار آرم پارس خودرو و سایپا در شن یانگ




زمانی برای تصمیم گیری

حضور خودروهای چینی در بازار ما به یک واقعیت تبدیل شده و هر روز خبرهای آن را در رسانه ها میبینیم و حالا وقت آن رسیده که ذهنیت مان را نسبت به صنعت خودروی چین تغییر دهیم. اما با دیدن صنعت خودروی چین از نزدیک و آزمایش فنی چندین برند چینی نظر خودم هم برگشت و حال دیگر به خودروهای چینی صفت بی کیفیت را نمی دهم و مشتری را قانع به تحقیق بیشتر بین هم رده های خرید خود در بازه قیمتی، با توجه به قدرت خریدش می کنم و حق انتخاب را برای او بیشتر می کنم.

خودروهای ایرانی سالیان سال در حال تولید هستند و تا بازار 50 میلیون تومان مشتری و جایگاه خود را دارند و اصلا نیازی به تبلیغ ندارند،درست است که برای حمایت از تولید داخل باید خرید داخلی انجام داد اما خودروهای چینی هم در کارخانه های ایرانی مونتاژ می شوند و شمار زیادی کارگر با کار در این شرکت ها امرار معاش می کنند و در ثانی برای انتخاب رده قیمتی 50 تا 130 میلیون که بعد از آن خودروهای وارداتی است انتخاب خوبی هستند.
در پایان می توان گفت حال زمان خوبی برای تصمیم گیری خرید خودروی چینی است، خودروهایی که می توانند رقیب جدی برای برندهای غیر چینی باشند، آن هم با قیمت پایین تر و کیفیتی مناسب.

 


رونمایی برلیانس کراس در نمایشگاه خودروی مشهد



 برلیانس در نمایشگاه خودروی تهران سال  96

کد خبر 86034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha