شورای رقابت بر اساس فرمول سازمان حمایت موظف به قیمت گذاری خودرو شد

کمیسیون صنایع و وزارت صمت در جریان بررسی طرح تحول و ساماندهی بازار خودروهای سبک توافق کردند قیمت‌گذاری خودرو همچنان توسط شورای رقابت اما براساس دستورالعمل هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صوت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب اظهار داشت: طرح موضوع واگذاری قیمت خودرو به سازمان حمایت برداشت اشتباه از تصمیمات اخیر کمیسیون صنایع و وزارت صمت است و صحت ندارد.

علی جدی با اشاره اینکه جلسات مشترک کمیسیون صنایع و وزارت صمت برای بررسی بیشتر نظرات دولت در طرح تحول صنعت خودرو، تصریح کرد: بر همین اساس با توافق کمیسیون صنایع و وزارت صمت مقررگردید، شورای رقابت باید بر مبنای فرمول سازمان حمایت قیمت گذاری نماید و دیگر نمی تواند بر اساس روش های گذشته در قیمت گذاری خودرو عمل کند.

توافقات کمیسیون و صنایع و وزارت صمت در جریان بررسی طرح تحول صنعت خودرو

وی با اشاره به اینکه این تصمیم در قالب طرح ساماندهی بازار خودروهای سبک در مجلس صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: این توافقات در راستای همان طرح ساماندهی خودرو سبک است که در کمیسیون صنایع در دست بررسی است و مقرر گردید با وزارت صمت به یک اتفاق نظری برسیم تا پس از تصویب ،اجرای روان تری را در طرح شاهد باشیم.

 

خط تولید خودرو


نایب رئیس کمیسیون صنایع تصریح کرد: زمانی که طرح مجلس و توافقات مربوط به قیمت گذاری مصوب و قانونی شود شورای رقابت نمی تواند خلاف این قانون عمل کند.

جدی با اشاره به روند قانونی تصویب تا اجرای طرح مجلس زمانبر خواهد بود، یاد آور شد: طرح ساماندهی بازار خودروهای سبک در مجلس گرچه زمانبر است اما راه دیگری وجود ندارد و پس از انجام مراحل قانونی و تصویب و تایید مجلس و شورای نگهبان قابل اجرا خواهد بود.

تصمیمات مقطعی وزارت صمت برای بازار خودرو / مجلس در تصمیمات وزارت صمت دخالت نمی کند

وی در ادامه با توجه به رایزنی وزارت صمت برای اجرای راهکاری موقت برای بازار خودرو گفت: اینکه وزارت صمت بنا دارد تا تصویب طرح کلی مجلس تصمیمات مقطعی را برای بازار خودرو اجرا کند در حیطه وظایف و مسئولیت های وزارت صمت است و مجلس نمی تواند در این زمینه دخالت کند.

پیشنهاد مجلس برای ساماندهی موقت بازار خودرو / باید قیمت خودروسازان به قیمت بازار نزدیک شود

وی با این وجود بهتر تصمیم گیری موقت برای ساماندهی بازار خودرو را قیمت گذاری منطقی شورای رقابت مشروط بر افزایش تولید و عرضه خودروسازان دانست و خاطر نشان کرد: همزمان با افزایش تولید باید مشوق هایی در حوزه قیمت به خودروسازان ارائه شود تا انگیزه شرکتها برای تولید و عرضه بیشتر و بازار خودرو با بالانس بهتری در حوزه عرضه و تقاضا و قیمت مواجه شود.

نماینده شیروان در مجلس با تاکید بر اینکه تداوم شرایط کنونی موجب افزایش تولید خودرو نمی‌شود تصریح کرد: با ادامه این شرایط و به واسطه تقاضای کاذبی که وجود دارد تشنج بازار خودرو بیشتر خواهد شد.

جدی در پایان یاد آور شد: برای ایجاد تقاضای واقعی در بازارخودرو، باید قیمت بازار به قیمت خودروساز نزدیک باشد نه اینکه خودروساز زیر قیمت تمام شده عرضه کند و در بازار به خاطر تقاضای کاذب، سوداگری ایجاد شود بنابراین عرضه باید سازماندهی و تقاضا واقعی شود در غیر این صورت همین وضع کنونی ادامه خواهد یافت.

خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 127597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha