صنعت خودرو بر مدار تولید کیفی و تیراژ بالا باز می گردد

با تصویب طرح وزارت صمت و حل مشکل قانونی قیمت خودرو، صنعت خودرو و قطعه سازی بر مدار تولید با کیفیت و تیراژ بالا باز می گردد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این مطلب افزود: با مصوب شدن بسته جهش تولید در شورای هماهنگی سران قوا و اجرای آن، در چند ماه باقی مانده تا پایان سال شاهد جهش تولید، تیراژ و کیفیت خودروها خواهیم بود و پیش بینی می شود صنعت خودرو سال 99 را با عدد قابل قبولی در تولید به پایان برساند.

آرش محبی نژاد ضمن تاکید بر اهمیت تصویب بسته جهش تولید دولت بر رفع موانع تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی تصریح کرد: چنانچه که این بسته مصوب و اجرایی نشود هیچ انتظاری از صنعت خودرو و قطعه سازی نباید داشت.

بهبود کیفیت و اصلاح تیراژ تولید با بسته سیاستی وزارت صمت

وی با اشاره به جزئیات بسته جهش تولید گفت: اصلاح قیمت خودرو، تامین نقدینگی ریالی و ارزی صنعت خودرو و افزایش تیراژ تولید خودرو بخشی از جزئیات طرح وزارت صمت است که موجب خروج صنعت خودرو از زیاندهی می شود.

وی در همین زمینه به طرح مجلس در خصوص تحول در صنعت و بازار خودرو اشاره و خاطر نشان کرد: مجلس طرح کلانی را برای صنعت خودرو دارد که در کمیسیون صنایع مجلس در حال بررسی است البته این طرح از کمیسیون به کمیته خودرو وزارت صمت ارجاع شد و کمیته خودرو نیز یکی دوبار پیش نویسی را تدوین و به کمیسیون صنایع ارائه داد اما کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح ایراداتی با پیش نویس کمیته خودرو موافقت نکرد و مجددا طرح را برای رفع ایراد به کمیته خودرو ارجاع کرد.

 

قطعه سازی



دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به اینکه طرح مجلس پس از تصویب در کمیسیون صنایع باید به صحن علنی برود تا به تصویب نهایی برسد تاکید کرد: با توجه به زمانبر بودن تصویب و قانونی شدن طرح مجلس و از سویی سیر تحولات گسترده در بازار خودرو و جلوگیری از بلاتکلیفی و رها سازی مسائل صنعت خودرو مقرر شد تا طرح کوتاه مدتی را وزارت صمت و سازمان گسترش ظرف این مدت تدوین و به سران قوا پیشنهاد دهند تا مصوب و اجرایی شود.

مشکل قیمت های قراردادی قطعه سازان باید حل شود

محبی نژاد با تاکید بر اینکه نقدینگی، قیمت های قراردادی و ارز از مشکلات قطعه سازان است که باید حل شود، ادامه داد: بر این اساس بسته جهش تولید توسط وزارت صمت و با همکاری خودروسازان و انجمن های قطعه سازی و سازمان گسترش تدوین و پس از جمع بندی نهایی برای تصویب به سران قوا ارائه شد. این بسته به عنوان یک راهکار موقت برای حل مشکل قانونی قیمت خودرو است تا زمانی که طرح قانونی مجلس تصویب و عملیاتی شود.

وی گفت: بسته جهش تولید موضوع افزایش تیراژ تولید خودرو، کیفیت خودرو و قطعات، حل مشکل قیمت گذاری خودرو و قطعات و تامین نقدینگی ریالی و بخشی از مشکلات ارزی را در بر می گیرد و یک بسته به هم پیوسته واحد است و نمی توان یک قسمت را اجرا و بخشی را نیز اجرا نکرد.

به گفته وی در صورتی که طرح وزارت صمت در سران قوا مصوب شود ضمن تحول در صنعت خودرو، قطعه سازی بر مدار تولید با کیفیت و با تیراژ بالا باز خواهد گشت.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن گفت: در حال حاضر صنعت قطعه سازی پتانسیل بالقوه تولید 2 میلیون و200 هزار دستگاه خودرو را دارد گر چه ممکن است در تامین و تولید بخشی از قطعات خاص با تغییر مدل و به صورت موردی با گلوگاههایی مواجه باشیم اما یقینا در ابتدای کار از طریق واردات، منابع موازی و سرمایه گذاری گلوگاهها رفع خواهد شد.

پیشنهاد قطعه سازان برای راه اندازی مچینگ

محبی نژاد در ادامه با اشاره به مشکل مواد اولیه، به راهکار دولت در تامین مواد اولیه قطعه سازان و خودروسازان اشاره و خاطر نشان کرد: راهکار مچینگ پیشنهاد قطعه سازان برای رفع مشکل مواد اولیه است اما در این زمینه وزیر صمت نیز ورود کردند و صحبت هایی را با فولادی ها داشتند و مذاکراتی در حال انجام است و توافقاتی را نیز با خودروسازان داشتند که فولاد مورد نیاز را به خودروسازان بدهند و سپس به دست قطعه سازان برسد.

وی در پایان تاکید کرد: البته کل فولاد مورد نیاز قطعه سازان را خودروسازان نمی توانند دریافت کنند و به قطعه ساز بدهند چراکه قطعه سازان برای بازار قطعه یدکی هم تولید می کنند و از طرف دیگر مواد اولیه دیگری مثل مس و آلومینیوم و مواد پتروشیمی نیز از موادی است که تاکنون بر سر آنها توافقاتی با خودروسازان صورت نگرفته و راهکاری وجود ندارد هر چند در این زمینه نیز راهکاری دیده شده و چنانچه قطعه سازان به موقع مطالبات را دریافت و سیستم مچینگ راه اندازی شود تامین مواد اولیه در اولویت قرار گرفته و برای افزایش تولید کسری قطعه نخواهیم داشت.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha