طرح تحقیق و تفخص از خودروسازان آغاز شد / نگاه نمایندگان به هیچ وجه مچ گیری از خودروسازان نیست

با انتخاب اعضای کمیته 15 نفره تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودرو، طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان رسما آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ابتدای دیماه بود که نمایندگان دوره یازدهم مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی موافقت کردند نمایندگان متقاضی طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در حالی بر موضوعاتی مانند قیمت و کیفیت به عنوان دو محور اصلی این طرح تاکید کردند و خواستار بررسی نحوه عرضه خودرو طی سال‌های اخیر شدند که قیمت‌گذاری خودرو سال‌هاست دستوری است و خودروسازان در این جریان دخالتی ندارند.

بر همین اساس اعضای کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان ضمن بررسی وضعیت توزیع خودرو، تصمیم‌گیری چندگانه در خصوص قیمت و نرخ‌گذاری، کیفیت محصولات تولیدی، وضعیت ثبت‌نام خودرو را نیز در کنار محورهای تحقیق و تفحص قرار است مورد بررسی قرار دهند.

موارد مورد اشاره در طرح تفحص از خودروسازان در حالی در دستور کار این کمیته قرار گرفته است که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم نیز به تفصیل این موارد بررسی شده است؛ بر همین اساس برخی کارشناسان معتقدند چنانچه نمایندگان قصد شفاف‌سازی چالش‌های خودروسازی کشور و کشف فساد در این صنعت را دارند بهتر است که وقت و هزینه مجلس را صرف خواندن و پیگیری تحقیق و تفحص مجلس دهم کنند زیرا به تصدیق بسیاری از کارشناسان و حتی دست‌اندرکاران صنعت خودرو، این گزارش کامل‌ترین تحقیق و تفحصی است که از خودروسازان صورت گرفته است.

علی جدی عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به برخی نقدها به این طرح اظهار داشت: اعضای کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به هیچ عنوان قصد مچ گیری ندارند و به طور قطع از تجربیات طرح های قبلی تحقیق و تفحص از صنعت خودرو استفاده می شود.

 

/all_images/file_40704.jpg



وی گفت: پیش از درخواست تحقیق و تفحص مجلس یازدهم از خودروسازان، گزارش تحقیق و تفحص مجلس قبل توسط نمایندگان مورد مطالعه قرار گرفته است اما این گزارش متقاضیان را قانع نکرد.

جدی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس یازدهم، خاطر نشان کرد: بررسی نحوه تعامل شرکت‌های خودروسازی با قطعه‌سازان به جهت قیمت، کیفیت، شیوه تنظیم قراردادها و پرداخت‌ها، بررسی عملکرد قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی و میزان برنامه‌ریزی انجام شده برای بهبود کیفیت خودرو از جمله دلایل ضرورت تحقیق و تفحص از خودروسازان است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد : بررسی میزان هزینه‌های غیرمرتبط و غیرضرور و بررسی میزان سرمایه‌گذاری‌های بی‌مورد و خارج از چارچوب مقررات شرکت‌های خودروسازی مسائل دیگری است که اهمیت تحقیق و تفحص را نشان می‌دهد.

جدی در پایان با اشاره به مشکلات تامین مالی خودروسازان و قطعه سازان برای جهش تولید و پاسخ به نیاز بازار اظهار داشت : با تصویب طرح مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو و اجرای آن معتقدم مشکل منابع مالی صنعت خودرو حل می شود و با سودآوری شرکتها خودروسازان از جریان زیاندهی خارج خواهند شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha