مقایسه انواع سمند در کلاس و تیپ‌ های مختلف از نظر امکانات و مشخصات فنی

اولین خودروی ملی ایرانی که با نام سمند شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه انواع سمند در کلاس و تیپ‌ های مختلف از نظر امکانات و مشخصات فنی بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سمند از اولین خودروهای تولید ملی کشور عزیزمان ایران است و انواع مختلف و متنوعی دارند؛ امروز در این مقاله قصد داریم انواع سمند را معرفی کنیم و سپس به توضیح مقایسه هریک اشاره ای کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

آشنایی کلی با خودروی سمند

سمند یک خودروی تمام ایرانی بود که هم ظاهر زیبا و به‌ روزی داشت و هم از نظر ایمنی و استحکام بدنه امتیاز خوبی می‌گرفت. این خودرو از موتور نسبتا قدرتمندی بهره می‌برد و طراحی داخلی آن نیز در زمان خودش در سطح بالایی قرار داشت. همه این موارد موجب شدند که سمند مورد پسند مشتری‌های ایرانی واقع شود و خیلی زود عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار را به‌ دست آورد. ایران خودرو پس از چند سال نسخه جدیدی از سمند را با نام LX روانه بازار کرد و پس از آن هم چند بار دیگر مدل‌های دیگری از این خودرو را به فروش رساند. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه انواع سمند بپردازیم و با مدل‌های مختلف این خودروی ایرانی بیشتر آشنا شویم. با «پرشین خودرو» همراه باشید.

 

مزایای خودروی سمند

 

مقایسه انواع سمند در کلاس و تیپ های مختلف، مقایسه انواع سمند، تفاوت انواع سمند،عکس انواع سمند،قیمت انواع سمند

 

از آنجا که سمند یک خودروی کاملا داخلی است و در واقع خودروی ملی محسوب می‌شود، شاید بتوان گفت که از نظر خدمات پس از فروش، بهترین شرایط را در بین سایر خودروهای تولید داخل دارد. بنابراین وقتی اقدام به خرید سمند می‌کنید، تا حد زیادی خیال‌تان راحت است که در صورت بروز هر گونه مشکلی، می‌توانید به نمایندگی ایران خودرو مراجعه کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید. از سوی دیگر، لوازم یدکی سمند هم به راحتی در بازار پیدا می‌شوند و قیمت‌های مناسبی هم دارند. روی هم رفته می‌توان گفت که سمند از نظر گارانتی و تامین قطعات، یکی از بهترین خودروهای موجود در بازار است.

 

یکی دیگر از مزایای خودروی سمند، ایمنی قابل قبول آن است. البته قصد نداریم ایمنی این خودروی داخلی را با خودروهای روز دنیا مقایسه کنیم، چون چنین مقایسه‌ای از پایه نادرست خواهد بود. اما اگر نگاهی به سایر خودروهای تولید داخل داشته باشیم، متوجه می‌شویم که سمند از نظر ایمنی، رتبه خوبی در بین سایرین دارد. بدنه این خودرو در برابر ضربات شدید مقاومت بالایی دارد و این موضوع باعث می‌شود که در هنگام تصادفات احتمالی، از جان سرنشینان محافظت کند. همچنین وجود امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمز ABS موجب افزایش ضریب ایمنی سمند شده است.

 

سمند یک خودروی جادار محسوب می‌شود و برای خانواده‌ها گزینه‌ ایده‌آلی است. در مقایسه با اکثر خودروهای داخلی، فضای داخل کابین سمند بزرگتر است و نه‌تنها در قسمت جلو، بلکه سرنشینان عقب نیز فضای زیادی در اختیار دارند که این ویژگی راحتی زیادی را برای تمام سرنشینان به ارمغان می‌آورد. با توجه به جادار بودن صندوق عقب سمند، می‌توان گفت که این اتومبیل برای مسافرت‌های طولانی هم گزینه بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.

 

حالا که چند سال از عرضه اولیه سمند می‌گذرد، ظاهر این خودرو و زبان طراحی آن تا حدی قدیمی و از مد رفته به‌نظر می‌رسد، اما نسخه‌های به‌روزتر سمند (مثل سمند سورن) از نظر ظاهری هم مدرن شده‌اند و می‌توان گفت که یک فیس لیفت زیبا را ارائه می‌کنند. خیلی‌ها معتقدند که سمند ظاهری مردانه دارد و برای بانوان چندان مناسب نیست، اما طیف سنی گسترده‌ای، از افراد جوان گرفته تا رانندگان مسن‌تر، با طراحی ظاهری سمند ارتباط برقرار می‌کنند. تزیینات داخلی این خودرو نیز با توجه به استفاده ار چوب در برخی قسمت‌های کابین، استایل خاص و کلاسیکی دارد که نظر افراد را به‌خوبی جلب می‌کند.

 

علاوه بر تمام ویژگی‌های مثبت سمند که تا به اینجا به آنها اشاره کردیم، باید به قیمت مناسب این خودرو (در مقایسه با سایر گزینه‌های موجود در بازار) اشاره کنیم. در بین خودروهای تولید داخل، سمند با وجود ایمنی و طراحی استانداردی که دارد، از قیمت مناسبی هم برخوردار است و به همین دلیل، همواره یکی از گزینه‌های اصلی برای افرادی که درآمد معمولی دارند به حساب می‌آید.

 

معایب خودروی سمند

اما حالا که به مزایا و نکات مثبت و تفاوت انواع سمند اشاره کردیم، باید به ویژگی‌های منفی آن هم بپردازیم. اولین عیب این اتومبیل که باید به آن توجه داشته باشیم، قدیمی بودن آن است. اگرچه در طی سال‌های اخیر نسخه‌های متفاوتی از سمند ارائه شده و هر بار هم شاهد تغییرات ظاهری (و گاهی هم باطنی) در این نسخه‌ها بوده‌ایم، اما در نهایت این خودرو همان محصولی است که ایران خودرو در سال 1380، یعنی حدود 20 سال پیش به بازار عرضه کرده است. بنابراین افرادی که به دنبال خرید یک خودروی جدید با آپشن‌های امروزی هستند، سمند را به راحتی از لیست گزینه‌های خودشان حذف می‌کنند.

 

یکی دیگر از مواردی که کارشناسان و خریدارن سمند به عنوان نکته منفی این خودرو از آن یاد می‌کنند، سنگین بودن بیش از حد آن است. همین سنگینی نه‌تنها روی هدایت‌پذیری خودرو تاثیر می‌گذارد، بلکه شتاب آن را نیز کاهش می‌دهد. به هر حال انواع موتور سمند هم با وجود تمام ارتقاهایی که روی آن صورت گرفته، یک موتور قدیمی به شمار می‌رود و کشیدن بدنه سنگین این خودرو، برای چنین موتوری دشوار است.

 

اگر تجربه رانندگی با سمند را داشته باشید، احتمالا تایید می‌کنید که این خودرو در مقایسه با بسیاری از خودروهای هم‌رده خودش، مصرف سوخت بالاتری دارد. در واقع اکثر خریداران سمند از این موضوع گلایه می‌کنند. سایر خودروها مثل پراید یا پژو، می‌توانند مسافت‌های طولانی را تنها با یک باک بنزین طی کنند، اما شاید طی کردن همین مسافت برای سمند نیاز به مصرف سوخت دو برابر داشته باشد. این مسئله با توجه به افزایش قیمت بنزین در سالیان اخیر، برای رانندگان سمند آزاردهنده شده و نارضایتی آنان را به دنبال داشته است. بنابراین بسیاری از افراد به دنبال خرید مدل‌های دوگانه سوز سمند هستند تا بتوانند از سوخت ارزان‌تر یعنی CNG هم استفاده کنند.

 

معرفی انواع سمند

همان‌طور که گفتیم، سمند دارای مدل‌های مختلفی است. ایران خودرو سعی کرده تا تغییراتی را در فیس لیفت و همچنین مشخصات انواع سمند به‌وجود آورد تا آن را به خودروی مدرن‌تری تبدیل کند. در ادامه مدل‌ها یا تیپ های مختلف سمند را که از زمان شروع به تولید این خودرو تا به امروز عرضه شده‌اند، معرفی کرده‌ایم. با توجه به اطلاعاتی که ارائه شده، می‌توانید به مقایسه انواع سمند بپردازید.

 

1. سمند معمولی یا SE

 

سمند SE یکی از اولین مدل‌های سمند است که به صورت گسترده تولید و عرضه شد. البته قبل از سمند SE هم مدل‌های دیگری از این خودرو تولید شده بودند، اما SE اولین سمندی بود که توانست رضایت مشتریان و خانواده‌ها را جلب کند. سمند SE با داشتن ایمنی بالا و فضای کافی برای سرنشینان، خودروی مناسبی برای مسافرت‌های درون و برون شهری به حساب می‌آید. این خودرو دارای موتور xu7 است.

سمند SE در واقع مدل پایه سمند است که از نظر طراحی ظاهری نیز در مقایسه با مدل‌های جدید‌تر مثل انواع سمند LX، تا حد زیادی قدیمی به‌نظر می‌رسد. طراحی قسمت جلو و همچنین چراغ‌های عقب سمند SE با مدل‌های بعدی این خودرو متفاوت است. همچنین برخی بهبودها در طرح داشبورد، سیستم تهویه و آینه‌ها و شیشه‌بالابرهای برقی، در سمند SE دیده نمی‌شوند. البته تفاوت سمند SE و LX به همین‌جا ختم نشده و مشخصات فنی را نیز شامل می‌شود.

 

نگاهی کلی به سمند معمولی

1. اولین مدل از سمند که به صورت گسترده تولید و روانه بازار شد؛

۲. این سمند رضایت افراد بسیاری را به خود جلب کرد؛

3. این نوع سمند دارای موتور XU7 است؛

۴. طراحی ظاهری آن در زمان حاضر قدیمی است.

 

2. سمند LX و سمندLX EF7

 

مقایسه انواع سمند در کلاس و تیپ های مختلف، مقایسه انواع سمند، تفاوت انواع سمند،عکس انواع سمند،قیمت انواع سمند

 

سمند LX نمونه‌ای ارتقا یافته از سمند اولیه است که تولید و عرضه آن از سال 1383 شروع شد. با آمدن موتورF7 E ، حالا ایران خودرو از همین موتور در سمند LX استفاده می‌کند که نسبت به سایر موتورهای این خودرو، از کیفیت بهتری برخوردار است. تفاوت سمند LX با EF7 در واقع فقط به نوع موتور آنها مربوط می‌شود. موتور EF7 علاوه بر بهره‌مندی از قدرت بیشتر، دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 است که برای محیط زیست ضرر کمتری دارد.

 

همان‌طور که گفتیم، تفاوت سمند LX و EF7 چندان زیاد نیست و به همین خاطر این دو مدل را در یک بخش معرفی کردیم. اما اگر بخواهیم به فرق سمند LX با SE اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیادی را نام ببریم که در بالا هم به برخی از آنها اشاره شده است. برای مثال انواع سمند ال ایکس طراحی ظاهری بهتری دارد و همچنین فضای داخل کابین آن هم مدرن‌تر است. علاوه بر اینها، آپشن‌های الکترونیکی بیشتر، امنیت و راحتی این خودرو را ارتقا داده‌اند. گفتنی است که از سال 1389 سیستم الکترونیکی عیب یاب هوشمند (مالتی پلکس) هم به سمند ال ایکس اضافه شد. حالا که از فرق سمند LX و EF7 و همچنین SE گفتیم، بد نیست به فرق سمند LX با EL هم اشاره‌ای داشته باشیم. سمند EL در واقع اولین سمند تولید شده است که تعداد زیادی از آن در اختیار ناوگان تاکسیرانی هم قرار گرفت. این مدل تا اواسط دهه هشتاد شمسی هم تولید می‌شد و سپس جای خودش را به مدل ال ایکس داد.

 

نگاهی کلی به سمند LX و سمند LX EF7

۱. نوع ارتقا یافته اولین سمند است؛

۲. در نوع ال‌ایکس از موتور EF7  استفاده می‌شود؛

۳. سمند ال‌ایکس ظاهر جذاب‌تری دارد؛

۴. سمند ال‌ایکس دارای سیستم الکترونیکی مالتی پلکس است.

 

3. سمند سریر

 

مقایسه انواع سمند در کلاس و تیپ های مختلف، مقایسه انواع سمند، تفاوت انواع سمند،عکس انواع سمند،قیمت انواع سمند

 

سمند سریر که به سمند سفارتی هم معروف است، بدنه کشیده‌تری نسبت به سایر نسخه‌های این خودرو دارد. در حقیقت ایران خودرو قصد داشت یک سمند لیموزین طراحی و عرضه کند و به همین خاطر تصمیم گرفت فاصله بین صندلی‌های جلو و عقب را افزایش دهد. در سمند سریر بیشتر از مدل‌های معمولی است. تولید این خودرو خیلی زود متوقف شد و خیلی‌ها فراموش کردند که چنین محصولی هم در فهرست تولیدات ایران خودرو وجود داشته است.

 

نگاهی کلی به سمند سریر

۱. این سمند را با نام سمند سفارتی نیز می‌شناسند؛

۲. تولید این خودرو امروزه متوقف شده است.

 

4. سمند سورن

 

مقایسه انواع سمند در کلاس و تیپ های مختلف، مقایسه انواع سمند، تفاوت انواع سمند،عکس انواع سمند،قیمت انواع سمند

 

مهمترین و برجسته‌ترین فیس لیفت سمند مربوط به سورن می‌شود. این خودرو که اولین بار در سال 1385 معرفی شد، ظاهر متفاوتی نسبت به همه نسخه‌های قبلی سمند داشت، اما طراحی داخلی آن فرق چندانی با سمند LX نمی‌کرد. تا اوایل دهه 1390 شمسی هم تولید سمند سورن ادامه داشت، اما پس از آن، سورن ELX جای آن را گرفت.

 

نگاهی کلی به سمند سورن

۱. این خودرو در سال ۱۳۸۵ معرفی شد؛

۲. ظاهر متفاوتی دارد ولی کابین آن تفاوتی با سمند ال‌ایکس ندارد؛

۳. امروزه تولید آن متوقف شده است.

 

5. سمند سورن ELX سال و سورن ELX توربو

 

مقایسه انواع سمند در کلاس و تیپ های مختلف، مقایسه انواع سمند، تفاوت انواع سمند،عکس انواع سمند،قیمت انواع سمند

 

سمند سورن ELX در حقیقت نسخه‌‌ای لوکس و زیباتر از سمند LX است. در ابتدا خودروی سورن ELX با موتور XU7 تولید می‌شد. این موتور در نسخه اولیه سمند LX و همچنین در سایر محصولات ایران خودرو مانند پژو 405 استفاده شده است. اما پس از مدتی، استفاده از این موتور در سورن ELX متوقف شد. حالا دو مدل سمند سورن تولید می‌شود که یکی دارای موتور EF7 است و دیگری از پیشرانه توربو بهره می‌برد. هر دوی این موتورها از نظر قدرت در سطح مطلوبی قرار دارند و به همین خاطر، خریداران سمند سورن می‌توانند از کیفیت فنی خودروی خود اطمینان داشته باشند.

 

نگاهی کلی به سمند سورن ELX سال و سورن ELX توربو

۱. ظاهری لوکس و زیباتر دارد؛

۲. کیفیت فنی قابل اطمینانی دارند.

 

 

مقایسه انواع سمند در تیپ‌های مختلف

با ما همراه باشید تا در ادامه با تیپ‌های مختلف انواع سمند آشنا شوید.

 

۱. مشخصات فنی

مهمترین موردی که در مقایسه انواع سمند باید مورد توجه قرار گیرد، مشخصات فنی پیشرانه خودرو است. سمند LX در دو مدل تولید می‌شود که یکی موتور XU7 دارد و دیگری از موتور EF7 برخوردار است. اگر می‌خواهید از نیروی این موتورها اطلاع پیدا کنید، باید بگوییم که موتور XU7 معادل 100 اسب بخار قدرت دارد، اما موتور EF7 می‌تواند 113 اسب بخار قدرت ایجاد کند. البته هر دوی این موتورها دارای دو نسخه هستند که یکی بنزینی و دیگری پایه گازسوز است. طبیعتا نسخه گازسوز کمی ضعیف‌تر از نمونه بنزینی خواهد بود.

 

اما انواع سمند سورن که اکنون تولید می‌شوند عبارتند از: سورن ELX، سورن ELX توربو شارژ و سورن پلاس. در خودروی سورن ELX از موتور ارتقا یافته EF7 با نیروی 115 اسب بخار استفاده شده است. در حالی که سورن ELX توربو شارژ هم از همین موتور به عنوان قلب تپنده‌اش استفاده می‌کند، اما به دلیل ویژگی توربو، قدرت آن افزایش پیدا کرده و به 150 اسب بخار رسیده است. در باب مقایسه انواع سمند EF7 با سورن توربو می‌توان گفت که موتور توربو، قوی‌ترین پیشرانه‌ای است که در مدل‌های مختلف سمند استفاده می‌شود. موتور سورن پلاس هم مشابه موتور سورن ELX است و تفاوت چشمگیری با آن ندارد.

 

۲. طراحی ظاهری

وقتی از پهلو به مدل‌های مختلف سمند نگاه می‌کنیم، شاید با تفاوت بارزی مواجه نشویم. بین سمند LX و سمند سورن، مهمترین فرق سورن با سمند ال ایکس از پهلو، شکل رینگ‌های اورجینال این دو خودرو است. اما در قسمت جلو و پشت، تفاوت‌های بیشتری آشکار می‌شوند. شکل چراغ‌های جلوی سمند ال ایکس با سورن تفاوت دارد. در سمند ال ایکس، چراغ‌های جلو صاف و کشیده هستند، اما در سورن، در قسمت زیر چراغ‌ها یک انحنا به سمت پایین دیده می‌شود. همچنین سپر جلوی این دو خودرو کاملا متفاوت است. سمند سورن جلو پنجره پهن‌تری دارد، اما در سمند ال ایکس شاهد دو پنجره کوچک، بین دو چراغ هستیم که با لوگوی ایران خودرو از یکدیگر جدا می‌شوند.

 

وقتی از نمای پشت به سمند ال ایکس و سورن نگاه می‌کنیم، باز هم اولین تفاوتی که توجه‌مان را جلب می‌کند، چراغ‌ها هستند. سمند ال ایکس چراغ‌هایی شبیه نمونه‌های قدیمی‌تر سمند دارد که در دو طرف تیز شده‌اند. اما در سورن، باز هم شاهد انحنای چراغ‌ها، این‌بار به سمت بالا هستیم. در ضمن طراحی صندوق و سپر عقب نیز در این دو خودرو تفاوت‌هایی دارد که به وضوح قابل مشاهده است.

 

۳. امکانات جانبی

چنانچه بخواهیم خیلی کلی به تفاوت سورن با سمند ال ایکس در بحث امکانات جانبی اشاره کنیم، می‌توانیم بگوییم که چون سورن مدل جدیدتری است، طبیعتا از امکانات به‌روزتری هم بهره می‌برد، اما این امکانات به اندازه‌ای نیستند که تفاوت چندانی را بین این دو مدل رقم بزنند. امکاناتی مانند سیستم تهویه خودکار، سیستم صوتی و پخش چندرسانه‌ای، چراغ‌های مه‌شکن، آینه‌ها و شیشه بالابرهای الکترونیکی، سیستم ایمنی ضدسرقت، صندلی قابل تنظیم، کیسه هوا و ... از جمله مواردی هستند که در هر دو خودرو دیده می‌شوند. اما برخی مزایا و برتری‌های سورن، عبارتند از:

·         غربیلک فرمان مجهز به کلید‌های کنترلی مختلف (از جمله کلید کنترل صوتی، هندزفری موبایل و ...)؛

·         طراحی جدید و یکپارچه قسمت کنسول و وسط داشبورد؛

·         آینه‌های راهنمادار با قابلیت تنظیم برقی و تاشو خودکار؛

·         شیشه بالابرهای هوشمند؛

·         سیستم صوتی جدید یکپارچه با رمز ضدسرقت؛

·         شیشه‌های مخصوص ضد اشعه UV خورشید؛

·         رینگ‌های آلومینیومی با طرح جدید.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم به صورت تمام‌کمال به بررسی دقیق خودروی ملی سمند بپردازیم و انواع آن را توضیح دهیم؛ شما بر اساس این راهنمایی می‌توانید به هنگام خرید سمند اطلاعات خوبی داشته باشید و خرید عاقلانه‌ای انجام دهید. آیا تا به امروز سابقه رانندگی با سمند را داشته‌اید؟ بنظر شما کدام مدل سمند بهتر است؟ مطالبی که گفتیم برای شما مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید./


 

 

کد خبر 130103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha