با سودآوری قفل سرمایه گذاری در صنعت خودرو شکسته می شود؟

با وجود برخی چالش ها و مشکلاتی که در حوزه تامین نقدینگی و مطالبات پیش روی قطعه سازان وجود دارد، یک مقام صنفی در انجمن قطعه سازان ایران یکی از مهمترین نگرانی ها و دغدغه های سازندگان در سال 1400 را سرمایه گذاری می داند؛ جریانی که به گفته وی در یک دهه گذشته در این صنعت عملا متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سرنوشت بازار خودرو، قیمت و اوضاع تولید در سال 1400 اگر چه از مهمترین نگرانی ها و پرسش های خودروسازان و مشتریان آنهاست اما در میان تمام این دغدغه ها و پرسش ها، موضوعی که کمتر به آن پرداخته می شود فرایند تولید و به روزرسانی خطوط تولید در این صنایع است؛ عاملی که سهم مهمی در تولید وعرضه محصولات به روز خودروسازان و تغییر مسیر بازار و قیمت خودرو دارد.

اما بدون شک در این فرایند صنعتی که چرخ خودروسازی نیز به آن وابسته می باشد صنعت قطعه سازی است، بر این اساس کارشناسان معتقدند به هر میزان در این بخش از صنعت سرمایه‌گذاری شود و کیفیت تولیدات و همچنین نوآوری در این حوزه بیشتر شود، در‌ نهایت این صنعت خودرو است که از آن منفعت کسب می‌کند.

با وجود منافعی که عمدتا سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی برای خودروسازان دارد اما این مساله به دغدغه ای برای قطعه سازان در سال 1400 تبدیل شده است. موضوعی که اگر چه با استارت برگزاری میزهای ساخت داخل داخل منجر به برخی اقدامات و سرمایه گذاری ها در این صنعت شد اما همچنان با توجه به اهداف و برنامه های وزارت صمت برای افزایش ظرفیت تولید خودرو در سال آینده نیازمند سرمایه گذاری بزرگ تری در صنعت خودرو به خصوص قطعه سازی است.


سودآوری بزرگ ترین چالش صنعت خودرو ایران

در این خصوص، اصغر خسروشاهی نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اینکه امروز بزرگ ترین چالش صنعت خودرو ایران سودآوری است، اظهار داشت: مهمترین اصل در هر فعالیت اقتصادی و تولیدی سودآوری است فرایندی که چنانچه در هر بنگاه اقتصادی و تولیدی رخ ندهد و منجر به سوددهی نشود قطعا محکوم به شکست خواهد بود.

وی با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در سودآوری صنعت خودرو و قطعه سازی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین دغدغه قطعه سازان در سال 1400 سرمایه گذاری جدید و به روزرسانی ماشین آلات و تجهیزات تولید برای افزایش و عرضه محصولات جدید است.

خسروشاهی با اشاره به اینکه در جریان سودآوری در صنعت خودرو همواره مساله افزایش قیمت مطرح نیست، تصریح کرد: البته برای افزایش سودآوری ممکن است سیاست های دیگری در بخش کاهش هزینه شرکتها صورت گیرد که می تواند منجر به خروج آنها از زیان و در نهایت سوددهی شود.

 

اصغر خسروشاهی


شکوفایی در تولید با توسعه سرمایه گذاری

به گفته نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، مشکلی که هم اکنون در صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد عدم سرمایه گذاری در این صنایع است و چنانچه سرمایه ای نیز صورت گرفته بسیار اندک بوده است.

وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر سرمایه گذاری بزرگی در صنعت خودرو و قطعه سازی صورت نگرفته است، اظهار کرد: متاسفانه سرمایه گذاری های بزرگی که در دهه 70 و اوایل 80 در این صنایع صورت گرفته دیگر تکرار نشده است.

خسروشاهی بیان کرد: برای اینکه صنعت خودرو و قطعه سازی نجات یافته و در مسیر شکوفایی حرکت کند حتما باید سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت صورت گیرد البته بخشی از این سرمایه می تواند از سودآوری شرکتها و بخشی هم از طریق تسهیلات و اعتبارات بانکی تامین شود تا از فرسودگی خطوط تولید که قطعا در کیفیت تولیدات موثر است جلوگیری شود.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان اضافه کرد: متاسفانه مشکلاتی چون نبود سودآوری و کمبود نقدینگی موجب شده که سرمایه گذاری در این صنعت به حداقل برسد و به تدریج خطوط تولید این صنعت به سمت فرسودگی برود.

خسروشاهی در پایان با تاکید بر نیاز جدی سرمایه گذاری در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور یاد آور شد: باید سرمایه گذاری جدیدی در این صنعت صورت گیرد زیرا فرایند موجود بر کیفیت تولیدات تاثیر منفی می گذارد در حالی که با سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی و ماشین آلات جدید می توان محصولات به روزتری به بازار داخل عرضه کرد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha