قطعه سازان خواستار مجوز فروش خودروسازان تا شفاف سازی قیمت شدند / مشکلات قطعه سازان با حضور دولت در کمیسیون صنایع بررسی می شود

قطعه سازان با توجه به توقف جریان نقدینگی در شرکتهای خودروسازی و تاثیر مستقیم آن بر واحدهای قطعه سازی، خواستار مجوز فروش خودروسازان تا شفاف سازی قیمت خودرو شدند.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: استمرار مشکلات جدی و ظاهرا لاینحل قطعه سازان در ماههای اخیر موجب شد تا در هفته اخیر انجمن قطعه سازان با دعوت از رئیس کمیسیون صنایع مجلس و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی به بررسی این مشکلات و راهکارهای آن بپردازد.

وی با توجه به طرح مشکل نقدینگی قطعه سازان به عنوان معضل جدی این صنعت در جلسه با رئیس کمیسیون صنایع مجلس، افزود: متاسفانه مسائل ناشی از نابسامانی قیمت خودرو، تصمیمات شورای رقابت و عدم فروش خودروسازان موجب شده که ظرف سه تا چهار هفته اخیر خودروسازان به دلیل توقف جریان نقدینگی هیچ پولی را به قطعه سازان پرداخت نکنند.

بیگلو تصریح کرد: به همین منظور انجمن قطعه سازان از رئیس کمیسیون صنایع در خواست کرد تا این مساله در کمیسیون صنایع مطرح شود تا ساز و کاری برای حل آن در نظر گرفته شود.

 

مازیار بیگلو

 

امیدی به شفاف سازی قیمت در این دولت نداریم

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران همچنین با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت و تدوام مشکل قیمت گذاری دستوری بیان کرد: به هیچ وجه امیدی به اینکه قیمت خودرو در این دولت شفاف سازی شود نداریم اما معتقدیم با توجه به مشکل جدی نقدینگی در این صنعت نباید جلوی فروش خودروسازان گرفته شود .

بیگلو در ادامه با اشاره به مخالف مجلس با اعلام نرخ جدید خودروها از سوی شورای رقابت، گفت: این اختلاف موجب شده که تاکنون مجوزی برای فروش خودروسازان ارائه نشود و خودروسازان تا این لحظه امکان فروش جدید نداشتند مساله ای که باعث توقف جریان نقدینگی در شرکتهای خودروسازی شده است از این رو انجمن در جلسه اخیر با رئیس کمیسیون صنایع درخواست کرد که دولت حداقل با صدور مجوز فروش خودروسازان مانع جریان نقدینگی در شرکتهای خودروسازی نشود تا قیمت خودرو شفاف سازی شود چرا که توقف جریان نقدینگی به سرعت تاثیر مستقیمی بر صنعت قطعه سازی می گذارد.

وی بیان کرد: در صورت تصمیم گیری در خصوص فروش علی الحساب خودروسازان مشکل نقدینگی در این صنعت تا حدودی قابل حل خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در ادامه اظهار داشت: مساله بعدی در جلسه طرح نابسامانی در قیمت و عرضه مواد اولیه تولید داخل به ویژه فولاد بود که در این زمینه مسائل و مشکلات در این بخش از سوی انجمن شفاف سازی و مواضع و راهکارهای پیشنهادی قطعه سازان نیز ارائه شد و بر این اساس مقرر گردید سه مشکل نقدینگی ، قیمت خودرو و مواد اولیه در گزارشی مختصر به کمیسیون صنایع ارائه شود و در هفته پیش رو این مسائل با حضور دولت در کمیسیون صنایع مجلس بررسی و راهکار عاجلی در خصوص حل این مشکلات ارائه شود.


باید مشکل مواد اولیه داخلی قطعه سازان تا پیش از پایان دولت حل شود/ طرح پیشنهادی قطعه سازان برای حل معضل مواد اولیه

وی با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت دوازدهم اذعان داشت : چنانچه این مشکلات امروز حل نشود به طور قطع تا زمان روی کار آمدن و استقرار دولت جدید عملا چیزی از صنعت خودرو و قطعه سازی باقی نخواهد ماند.

بیگلو با اشاره به مشکل قیمت مواد اولیه داخلی قطعه سازان و عرضه آن بالاتر از نرخ جهانی ، گفت : هم اکنون میانگین سبد خرید مواد اولیه قطعه‌سازان 20 درصد گران‌تر از نرخ‌های جهانی است در حالی که باید این مواد به قیمت متعارف عرضه شوند همچنین مشکلات مربوط به عرضه این مواد به خصوص فولاد با وزارت صمت در مجموع باعث شد که انجمن قطعه سازان در این جلسه راهکارهایی را در خصوص رفع این مشکل پیشنهاد ارائه دادند .

به گفته وی در راستای راهکارهای پیشنهادی قطعه سازان در خصوص مواد اولیه مقرر شد برخی پیشنهادات عملی و قابل اجرا در نشست روزهای آتی با خودروسازان نهایی و به کمیسیون صنایع ارائه شود تا در کمیسیون با در نظر گرفتن تمام شرایط حقوقی و قانونی در قالب طرح و یا لایحه ای از سوی دولت بتوان به نتیجه مثبتی دست یافت.

بیگلو تاکید کرد: مسلما در خصوص قیمت مواد اولیه ساز و کار آن بسیارساده تر است چرا که منشاء این قانون گذاری اشتباه خود مجلس در ادوار گذشته بوده است بنابراین مجلس نیز می تواند این قانون را اصلاح کند و به سمتی ببرد که مواد اولیه تولید داخلی که مورد نیاز قطعه سازان با قیمت متعادلی عرضه شود و مابه التفاوت آن به نحوی از محل سایر درآمدها تامین شود که امیداوریم با ارائه جزئیات این طرح در کمیسیون و بررسی آن این مشکل نیز رفع شود.

دبیر انجمن قطعه سازان در پایان نتایج نشست انجمن با رئیس کمیسیون صنایع را یک گام رو به جلو دانست و خاطر نشان کرد : امید است با شفاف سازی مشکلات و راهکارهایی که به کمیسیون صنایع ارجاع می شود در هفته پیش رو در خصوص مشکل مطرح تصمیم گیری شود.
 

خبرنگار : زهرا حریری
کد خبر 131806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha