بازار خودرو ظرفیت افزایش بیشتر قیمت ها را ندارد / دپوی یک سال خودروسازان در کف و پارکینگ خانه ها

یک فعال بازار خودرو با اشاره به حجم وسیعی از دپوی خودروها در کف و پارکینگ منازل معتقد است در صورت افزایش نرخ کارخانه ای خودروها، بازار خودرو ظرفیت افزایش بیشتر قیمت ها را ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مرور اوضاع و احوال این روزهای بازار خودرو نشان می دهد که منحنی قیمت خودرو با تشدید رکود و کاهش انتظارات تورمی مسیر نزولی را در پیش گرفته است اتفاقی که به گفته فعالان در صورت موافقت با مجوز شورای رقابت و افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی، جریان دیگری را در بازار خودرو رقم خواهد زد.

بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر به اندازه یک سال تولید خودروسازان، خودرو در کف و پارکینگ منازل دپو شده است که دارندگان آنها با توجه به ابهامات سیاسی پیش رو و نوسانات ارزی غیر قابل انتظار، کماکان تمایلی به عرضه و فروش در این بازار ندارند.

در همین حال یک فعال بازار خودرو با توجه به جریان معاملات با اتمام تعطیلات کرونایی عنوان کرد: در دو هفته ای که بازار خودرو آغاز بکار کرده، هیچ اتفاق و تغییر خواصی در جریان معاملات بازار خودرو رخ نداده است و کماکان رکود سنگینی بر بازار حاکم است.

کاظم محمدی نیکخواه در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، به حجم وسیعی از خودروهای در کف و پارکینگ ها اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر به میزان تولید یک سال خودروسازان، خودرو در کف و پارکینگ منازل وجود دارد که عمدتا توسط مردم عادی و با هدف سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول خریداری و دپو شده است چنانچه امروز با وجود کاهش عرضه خودروسازان و از سویی رکود شدید، کمبودی در بازار احساس نمی شود.

 

بازار خودرو



به گفته وی با وجود چنین شرایطی که در بازار عرضه و تقاضای خودرو حاکم است در صورتی که قیمت کارخانه ای خودروها متناسب با نرخ تورم افزایش یابد تغییری در نرخ بازار ایجاد نخواهد شد چرا که بازار خودرو ظرفیت افزایش بیشتر قیمت ها را ندارد.

محمدی نیکخواه، با تاکید بر تاثیر ریسک پذیری بالای دلار و طلا در هجوم سرمایه های اندک به بازار خودرو، خاطرنشان کرد : با نوسانی که در یکی دو ماه اخیر در بازار ارز و سکه رخ داده است بسیاری از مردم که در پارکینگ منازل خودرویی را دپو کردند از فروش آن منصرف و به تصور بازگشت حباب 30 هزار تومانی نرخ دلار از معامله در این بازار دست کشیدند.

این فعال بازار خودرو در ادامه به آینده بسیار مبهم بازار خودرو اشاره کرد و گفت: با اتفاقات و تلاطمات سیاسی و اقتصادی که هر لحظه بازار داخل را تحت تاثیر قرار می دهد به هیچ وجه نمی توان در خصوص وضعیت قیمت ها و معاملات در بازار خودرو، شرایطی را پیش بینی کرد.

نیکخواه همچنین با ذکر مثالی به تغییر قیمت خودرو بر اساس نوسانات نرخ دلار در این سالها پرداخت و متذکر شد: در سال 96 قیمت پژو 206 تیپ 2 حدود 9 هزار دلار بود که با محاسبه دلار چهار هزار تومان حدود 36 میلیون تومان خرید و فروش می شد و امروز نیز در بازار با همین قیمت 9 هزار دلار اما با محاسبه نرخ روز ارز بالای 190 میلیون تومان نرخ گذاری و خرید و فروش می شود.

به گفته وی، در بازار بی ثباتی که ارزش پول ملی به سرعت در حال کاهش است تمام افرادی که حدود 100 تا 200 میلیون سرمایه داشتند وارد بازار سرمایه و خرید خودرو شدند چنانچه امروز نمی توان طیف خاصی را در جامعه نام برد که صرفا ورود به این بازار کرده باشند بلکه اغلب مردم در وضع نابسامان اقتصادی برای کسب سود و جلوگیری از کاهش سرمایه شان اقدام به خرید خودرو و دلالی در این بازار کرده اند.

وی در پایان با اشاره به برخی اظهارات در خصوص کسب سودهای 100 میلیاردی دلالان از بازار خودرو خاطر نشان کرد : به طور قطع روش های نادرست قیمت گذاری و فروش و عرضه غلط خودروسازان عمده ترین علت ایجاد رانت های بسیار سنگین در بازار خودرو بوده است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha