مخالفان کامیون های وارداتی دست به دامن مجلس و مجمع تشخیص شدند/ چرا کامیون های کارکرده تاکنون وارد ناوگان حمل و نقل نشدند؟!

با ورود دستگاههای نظارتی، دادستانی کشور و اولتیماتوم گمرک اگر چه روند ترخیص کامیون های کارکرده کمی سرعت گرفته است با این حال با گذشت یک سال از ورود این کامیون ها به گمرکات، همچنان مخالفت ها و اظهار نظرها در خصوص ورود این کامیون ها به کشور ادامه دارد در همین حال برخی کارشناسان با توجه به تردد بیش از 200 هزار دستگاه ناوگان فرسوده تجاری در کشور و آمار بسیار محدود تولید تجاری سازان داخلی، انتقادات مطرح در این زمینه را غیر کارشناسی و فرافکنی دانسته و معتقدند واردات کامیون کارکرده در چنین شرایطی به نفع کشور و منافع ملی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روز گذشته معاون گمرک ایران از ترخیص 1900 دستگاه کامیون از میان حدود شش هزار دستگاه کامیون در گمرکات خبر داد و با اشاره به اینکه مشکلات ترخیص کامیون های کارکرده حل شده است پیش بینی کرد در روزهای آتی تعداد بیشتری از کامیون های موجود در گمرکات ترخیص شود.

وی در عین حال به صاحبان کامیون‌ها اخطار داد ظرف مدت 20 روز به ترخیص کامیون‌های موجود دارای ثبت سفارش اقدام کنند در غیر این صورت این کامیون‌ها متروکه می‌شود و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرد، مگر اینکه صاحبان کامیون‌ها به گمرک اثبات کنند که مشکلاتی بر سر راه ترخیص وجود دارد.

اظهارات معاون گمرک ایران در حالی حکایت از رفع مشکل ترخیص کامیون های کارکرده دارد که گفته می شود این کامیون‌ها شرط تا سه سال ساخت دارند یعنی کامیون زمانی که به کشور می‌رسد نباید از سال ساخت آن بیش از سه سال گذشته باشد، در حالی که هم اکنون برخی راننده‌ها با کامیون‌هایی مواجه شدند که مدل 2018 بوده، اما سال ساخت آن‌ها 2017 و یا قبل از آن است که شرایط ترخیص را ندارد.

پیش از این نیز دادستانی تهران به موضوع عدم ترخیص و رسوب کامیون‌های کارکرده اروپایی در گمرکات کشور ورود کرده بود و قرار بود تا ظرف یک ماه و تا پایان مهر تمام 6 هزار دستگاه از کامیون‌هایی که در یک سال اخیر وارد گمرک شده‌ بودند، تعیین تکلیف شده و هر چه سریع‌تر وارد مرحله پلاک‌گذاری و بعد از آن عرضه به بازار شوند.

اما امروز که پیش از یک ماه هم از فرصت 30 روزه دادستانی گذشته، به گفته یک مقام صنفی در حوزه حمل و نقل کشور همچنان بیش از 5000 دستگاه از این کشنده‌ها و کامیون‌ها در گمرک خاک می‌خورد.

گرچه به دستور دادستانی بخش عمده‌ای از مشکلات بر سر راه ترخیص این کامیون‌ها برداشته شد و بیش‌از نیمی از آن‌ها به سمت پلاک‌گذاری رفت اما آمارها حاکی از آن است که همچنان برخی از این خودروها به دلایل مختلف در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شوند. این در حالی است که ناوگان داخلی مدت زمان طولانی است که از مرز فرسودگی عبور کرده و همچنان تشنه ورود کامیون های تازه‌نفس است.

در این جریان خبرهای منتشرشده در خصوص کامیون های کارکرده، برخی اظهارنظرها و واکنش ها حاکی از آن بود که مجلس نیز در کنار این سازمان‌ها، پیگیر ترخیص کامیون‌های مانده در گمرک است چنانچه نصرالله پژمان‌فر، نایب رئیس اول کمیسیون اصل نود مجلس در مکاتبه با مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده که «گمرک ایران باید درباره‌ ترخیص کامیونهایی که مراحل ثبت سفارش آنها قانونی بوده با دقت در مورد سایر شرایط که در مقررات از نظر محیط زیست و استاندارد و خدمات پس از فروش آمده، اقدام عاجلی انجام دهد و خودروهای فاقد ثبت سفارش را کلاً مرجوع نماید.»

پیچ ‌وخم ترخیص کامیون‌های وارداتی که حدود یک سال است در گمرکات کشور دپو شده‌اند، در این مدت چنان زیاد بوده که در ماههای اخیر پای بسیاری از ارگان‌ها نیز به این ماجرا باز شده است اما در این میان دخالت دستگاههای محتلف برای حل معضل ترخیص این کامیون ها، واکنش برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان و مدیران شرکتهای خودروساز به واردات کامیون های کارکرده نیز قابل تامل است.

خیانت به کشور، توهین به مردم و ضربه به تولید و توان بالای تولیدکنندگان داخلی برای تامین نوسازی ناوگان تجاری در کشور از واکنش هایی است که پس از یک سال از واردات کامیون های کارکرده به گمرکات از سوی برخی متولیان این صنعت و نمایندگان ملت مطرح می شود این در حالی است که بر اساس آمار رسمی وزازت صمت شرکت‌های تجاری‌ساز تا پایان مهرماه امسال کمتر از 5000 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند این در شرایطی است که سال گذشته در همین مقطع تولید دو هزار و 678 دستگاه بوده است اما سوالی که مطرح می شود این است که با وجود آمار بیش از 200 هزار دستگاه خودرو تجاری فرسوده در کشور این میزان تولید در سال پاسخ گوی نیاز ناوگان فرسوده تجاری در کشور است ؟

عدم توان تولیدکنندگان داخلی در تامین نیاز ناوگان فرسوده تجاری در کشور

در همین ارتباط احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیون داران کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن واکنش به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در خصوص واردات کامیون های کارکرده اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار تولید تجاری سازان در کشور، شرکتهای داخلی به دلیل تحریم ها و برخی دیگر از مشکلات، توان تامین نیاز بازار داخل جهت نوسازی ناوگان فرسوده تجاری در کشور را ندارند.

به گفته وی در حال حاضر 150هزار کامیون فرسوده درناوگان جاده ای و 50 هزار ناوگان فرسوده در بخش درون شهری و معادن وجود دارد و در مجموع 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که باید هر چه سریعتر نوسازی شوند چرا که تردد این خودروها از یکسو منجر به آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها شده و از سوی دیگر سرانه مصرف سوخت را افزایش داده است ضمن اینکه به دلیل فرسودگی عامل بسیاری از تصادفات پرخطر شده است.

فروش کامیون های چینی در بازار غیر رقابتی به 3 برابر قیمت

وی با انتقاد نسبت به برخی مخالفت ها در خصوص واردات کامیون های اروپایی کارکرده گفت: متاسفانه برخی شرکتها برای اینکه کامیون های چینی را با 3 برابر قیمت واقعی در اختیار مصرف کننده قرار دهند و رقابتی در بازار وجود نداشته باشد با واردات کامیون های کارکرده مخالفت می کنند.

دبیر کانون سراسری کامیون داران کشور با اشاره به اینکه ما نیز در بحث شیوه اجرای بند 3 ماده 30 قانون احکام دائمی کشور انتقاد شدید داریم تصریح کرد: اما این نقد در خصوص نحوه اجرای قانون است در حالی که بسیاری از منتقدان واردات کامیون های کارکرده به دنبال فرافکنی هستند و در روزهای اخیر مراجعاتی را به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتند و مسئولان در این دستگاهها و بعضا کمیسیون صنایع مجلس اظهاراتی را مطرح می کنند که به هیچ وجه واقعیت ندارد.

کریمی افزود: انتظار می رود اگر اظهار نظرهایی قرار است مطرح شود از نماینده صنف حمل و نقل و کامیون داران کشور نیز دعوت شود تا با ارائه آمار و اطلاعات دقیق و مستندات ثابت کنند که واردات کامیون های کارکرده به نفع کشور و منافع ملی و ناوگان حمل و نقل کشور است حتی به نفع شرکتهای خودروساز داخلی نیز است.

وی مونتاژ ناوگان چینی و فروش با 3 برابر قیمت به مصرف کنندگان در شرایطی که رقیبی در بازار وجود ندارد را از ابهامات و اشکال در اظهارات اخیر مسئولان ذکر کرد و یاد آور شد: متاسفانه برخی شرکتهای داخلی کامیون های چینی را که با قیمت یک میلیارد تومان تمام شده است را به قیمت 3 میلیارد تومان به خریداران عرضه می کنند آیا دستگاهای نظارتی، وزارت صمت و مجلس نباید در این زمینه نظارت و کنترلی داشته باشند؟

چالش افزایش قیمت ناوگان اسقاط فرسوده تجاری / سازمان امور مالیاتی مالیات ناوگان وارداتی را اعلام کرد

وی در ادامه به روند ترخیص کامیون های کارکرده و مشکلات مربوط به آنها اشاره کرد و تاکید کرد: این کامیون ها اگر چه با دخالت دادستانی و همکاری گمرک ایران در حال ترخیص و شماره گذاری است اما مطلبی که تبدیل به چالش شده، ناوگان اسقاطی است چنانجه قبلا نیز اعلام کردیم که علی‌رغم اینکه طرح کامیون های 3 سال کارکرده اروپایی برای نوسازی ناوگان فرسوده در نظر گرفته شد اما به دلیل عدم تمکن مالی دارندگان ناوگان فرسوده افراد دیگری به این جریان ورود کردند و امروز برای تامین ناوگان فرسوده با مشکل مواجه شدند.

 

آمیکو



این مقام صنفی در حوزه حمل و نقل کشور اضافه کرد: مالکیت این کامیون های فرسوده در اختیار اشخاص است و زمانی که این افراد مشاهده می کند در بازار خودروهای کار کامیون آنها یک میلیارد تومان ارزش دارد برای اسقاط آن با قیمت 600 تا 700 میلیون تومان اقدام نمی کند به همین جهت امروز قیمت ناوگان اسقاطی بسیار افزایش یافته است و از سویی ارزش افزوده این ناوگان بلاتکلیف است و سازمان امور مالیاتی جواب صریح و مشخصی را ارائه نکرده است در حالی که واردکنندگان از خریداران میزان ارزش افزوده را مطالبه می کنند که ارقام بسیار سنگینی است که همگی غیر واقعی و به نوعی کلاهبرداری است و باید سازمان امور مالیاتی صراحتا اعلام کند که چه ارقامی برای مالیات به ناوگان وارداتی تعلق می گیرد و چه رقمی از آن باید به حساب مصرف کننده منظور شود.

رفع مشکل خدمات پس از فروش کامیون های وارداتی

کریمی خاطر نشان کرد: خوشبختانه سایپا دیزل در حوزه خدمات پس از فروش اعلام آمادگی کرده است و در حال صدور صدور مجوز خدمات است و شرکت ایران خودرو دیزل نیز به تازگی اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه برخی در بحث خدمات پس از فروش اعلام کردند نرخ بالایی است و این مسائل مانع از ترخصیص کامیون ها می شود.

به گفته وی عدم توانایی واردکندگان در ارائه کد ساتا و تعیین منشاء ارز و مناسبات بین خریدار و واردکنندگان از مسائلی فرارویی است که روند ترخیص را کند کرده است.

وی با اشاره به ترخیص بیش از 1500 دستگاه کامیون کارکرده از گمرک تصریح کرد: علی‌رغم ترخیص این تعداد کامیون اما مسائلی چون فرایند گواهی اسقاط و شماره گذاری و حل و فصل مناسبات فی مابین واردکننده و خریدار، مانع ورود این تعداد ناوگان به چرخه حمل و نقل شده است.

دبیر کانون سراسری کامیون داران کشور با اشاره به اینکه بدون ثبت سفارش هیچ کامیونی امکان ترخیص نخواهد داشت، اذعان داشت: البته برای ناوگانی که زمان آنها گذشته نمی توان کاری کرد در واقع با توجه به نزدیک شدن به پایان سال میلادی 2021، ناوگانی تجاری 2018 نیز امکان ورود به کشور نخواهند داشت و فقط تا پایان سال میلادی این کامیون ها امکان ترخیص دارند و پس از آن دیگر ناوگان 2019 به بعد امکان واردات خواهند داشت.

کریمی در پایان با اشاره به وجود بیش از 5 هزار دستگاه کامیون 3 سال کارکرده در گمرکات گفت: به نظر می رسد با حل شدن مشکل خدمات پس از فروش و همکاری شرکتهای خودروساز آمار ترخیص ها در روزهای آتی بیشتر شود.

خبرنگار: زهرا حریری
کد خبر 135479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha