قطع تمامی حمایت های دولتی با به حاشیه رفتن قیمت خودرو

پرشین خودرو: مجموعه صنعت خودرو نیازمند یک خانه تکانی اساسی در مجموعه قوانین و نظارت هاست و در صورتی که نظارت ها درست و دقیق صورت گیرد باید به شرکتها اجازه دهند که قیمت خودرو را در حاشیه بازار تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها مهمترین موضوع مورد بحث و داغ رسانه ها حول محور قیمت خودرو است البته در این مباحث و مناظرات دیدگاهها و نظرات موافق و متناقضی از سوی مسئولان و کارشناسان در خصوص علت وضعیت پیش آمده در این صنعت مطرح می شود به طوری که گاهی از صحبت های مطرح شده این گونه برداشت می شود که با آزادسازی قیمت و تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار مهترین و جدی ترین سد و مانع این صنعت بر سر جریان تولید و توسعه خودروسازان برداشته خواهد شد .

در این گفت وگو ها و زد و خوردهای رسانه ای برخی از مسئولان و کارشناسان علت شرایط بوجود آمده در بازار خودرو را ناشی از مدیریت ضعیف و نبود بهره وری و هزینه های سربار شرکتها مطرح می کنند و معتقدند که این روند بیش از تحریم ها و مسائل قیمتی موجب زیان دهی شرکتها شده و با افزایش قیمت و تعیین قیمت در حاشیه بازار مشکل صنعت خودرو ایران حل نخواهد شد و باید برای رسیدن به شرایط ایده ال تحول اساسی در حوزه های مدیریت و بهره وری در این صنعت ایجاد شود.

در همین حال مشاور خودرویی وزیر صنعت دولت یازدهم در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به حواشی ایجاد شده در خصوص قیمت خودرو اظهار داشت : تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، به طور قطع صنعت خودرو را رقابتی می کند.

بیوک علیمرادلو با توجه به تاثیر آزادسازی قیمت بر جریان حمایت دولت از خودروسازان، گفت: مساله مهم و اصلی در این جریان ، موضوع سهم بازار دو خودروساز بزرگ داخلی است که در این سالها همواره بیشترین سهم از بازار را داشته و بواسطه تمامی حمایت های دولتی امکان اجرای بسیاری از طرح ها و حرکت هایی را داشتند که خیلی از شرکتها نداشتند و چنانچه با تصمیم دولت قیمت گذاری خودرو به حاشیه بازار سپرده شود،این سوال مطرح می شود که باید این حمایت ها قطع شود؟

وی با اشاره به اینکه عدم ارتباط تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار در رفع سایر مشکلات صنعت خودرو، تاکید کرد: امروز مجموعه ای از مسائل است که اوضاع خودروسازان را به روال مناسب و معمول باز می گرداند و تنها تعیین قیمت در حاشیه بازار این اوضاع را سامان نخواهد داد.

 



علیمرادلو تصریح کرد: با تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار باید مدیریت شرکتهای خودروساز بر اساس قانون تجارت انتخاب شود و تمامی حمایت ها از صنعت خودرو قطع شودو همه چیز بر اساس قانون صورت گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: در صورتی که مدیریت شرکتها دولتی است خودروسازان باید بپذیرند که باید توسط دولت قیمت ها تعیین شود و حمایت های دولتی که به اعتقاد خودروسازان در این سالها وجود نداشته در حالی که همواره از خودروسازان داخلی حمایت شده، تدوام یابد.

علیمرادلو اضافه کرد: البته شرایط دو خودروساز داخلی با خیلی از خودروسازان در کشور متفاوت است و از این جهت حمایت ها نیز بیشتر بوده هر چند در این سالها سایر خودروسازان نیز در بسیاری از حوزه ها از سوی دولت حمایت شدند که نباید صورت می گرفته به عنوان مثال در بحث قانون ساخت داخل برخی از شرکتهای خودروساز با وجود عدم توجه در اجرای داخلی سازی، همچنان از برخی تخفیفات در تعرفه واردات سی کی دی بهره می برند و متاسفانه این مساله منجر به شکل های مختلف و غیر واقعی ساخت داخل شده است.

وی تاکید کرد: امروز رفع مجموعه مسائلی چون هزینه های بالای بالاسری، مشکلات بازار و مدیریت منابع مالی توامان در صنعت خودرو تاثیر گذار است و تنها مساله حذف قیمت گذاری مشکلات را نخواهد کرد.


رد هرگونه حاشیه جدید قیمتی با تعیین قیمت در حاشیه بازار

مشاور خودرویی وزیر صنعت دولت یازدهم در ادامه با اشاره به ضرورت تحول و تغییر اساسی در قوانین و برنامه های صنعت خودرو، اظهار داشت: مجموعه صنعت خودرو نیازمند یک خانه تکانی اساسی در مجموعه قوانین و نظارت هاست و در صورتی که نظارت ها درست و دقیق صورت گیرد باید به شرکتها اجازه دهند که قیمت خودرو را در حاشیه بازار تعیین نمایند.

علیمرادلو در پایان با رد هر گونه ایجاد حاشیه جدید قیمتی با تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار گفت: در صورت تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، دیگر حاشیه جدید در قیمت ها بوجود نخواهد آمد و هر تغییری که در بازار بوجود آید قیمت خودروساز نیز همان خواهد بود و به طور قطع این روند قیمت خودرو را در بازار کاهش خواهد داد و با این حرکت واسطه هایی که از تفاوت قیمت سود می برند به تدریج از بازار خودرو حذف خواهند شد.

کد خبر 106563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha