گلایه قطعه سازان از وجود قطعات تک سورس و تبعات آن برای صنعت

پرشین خودرو: در این سال ها همواره یکی از گلایه های جدی انجمن قطعه سازان به وجود قطعات تک سورس و عدم بکارگیری قطعه سازان توانمند و تقسیم آن بین قطعه سازان بوده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در آخرین روزهای هفته گذشته بود که دوباره وزیر صنعت در میان جمعی از صنعتگران کشور از اصلاح قیمت قطعه سازان و حمایت از صنعت قطعه سازی کشور صحبت به میان آورد موضوعی که عملی شدن آن هر چند در اوضاع کنونی قطعه سازان بسیار مهم و حیاتی است اما به گفته یکی از اعضای انجمن قطعه سازان مشکلات ایجاد شده را به سرعت علاج نخواهد کرد.

در چنین شرایطی که گفته می شود خودروسازان رقم سنگینی به قطعه سازان بدهکارند و این افزایش بدهی بسیاری از قطعه سازان را فلج کرده، خودروسازان به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و تامین قطعات وارداتی، در فراخوانی از قطعه سازان برای داخلی سازی قطعات پیشرفته خودرو دعوت به همکاری می کنند این برنامه که با هدف خودکفایی و دستیابی به رشد تولید خودروسازان و کاهش ارزبری در این صنعت برنامه ریزی شده است در شرایطی مطرح می شود که قطعه سازان با مشکلات جدی نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند و جز در سایه سیاست های حمایتی دولت و پرداخت مطالبات این صنعت، محقق نخواهد شد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته دستیابی به این هدف و ارتقاء توانمندی قطعه سازان در همکاری با موسسات و شرکتهای دانش بنیان محقق شده و منجر به توسعه داخلی سازی و ساخت قطعات با تکنولوژی بالا در کشور خواهد شد.

در همین راستا یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به موانع موجود در فضای کنونی برای ارتقاء توانمندی قطعه سازان و توسعه داخلی سازی گفت: این کار باید در سال های گذشته در فضای آرام و مثبت صورت می گرفت.

رضا رضایی یکی از انتقادات انجمن قطعه سازان در سالهای اخیر را افزایش قطعات تک سورس عنوان کرد و افزود: در این سالها همواره یکی از گلایه های جدی قطعه سازان به وجود قطعات تک سورس بوده و اینکه چرا تولید این قطعات بین قطعه سازان تقسیم نمی شود.

 



وی تاکید کرد: ای کاش ارتقاء توانمندی قطعه سازان و تلاش برای افزایش داخلی سازی قطعات با تکنولوژی بالا در زمانی صورت می گرفت که تا این میزان فضا برای فعالیت قطعه سازان مسموم نبود و درگیری و مشکلات برای تامین مواد اولیه وجود نداشت.

این فعال قطعه سازی با اشاره به توانمندی بالای قطعه سازان در ساخت قطعات تک سورس به خبرنگار پرشین خودرو گفت: هر چند دستیابی به این مهم نیازمند نرم افزار و خرید دانش فنی است که می توان با همکاری شرکتهای دانش بنیان نیاز به دانش فنی و تکنولوژی را تا حدودی پاسخ داد.

رضایی با ابراز امیدواری از نتیجه نگاه مثبت دولت در توسعه داخلی سازی قطعه سازان یاد آور شد: با وجود مشکلات معتقدم این نگاه مثبت به نتیجه رسیده و موجب تاثیر مثبتی در روند داخلی سازی قطعات خواهد شد.

به گفته وی، امروز قطعه سازانی در کشور فعالیت دارند که از دانش و تکنولوژی و توان سخت افزاری و نرم افزاری، ارتباطات و توان سرمایه گذاری نسبتا خوبی برخوردارند که می توانند به این هدف کمک نموده و با استفاده از توانمندی موجود ارزبری در این صنعت را به صفر برسانند.

این قطعه ساز داخلی در ادامه با وجود توانمندی بالای قطعه سازان اما زمان اجرای آن را مناسب نمی داند و می گوید: در صورتی که حدود 8 سال قبل این اتفاق صورت می گرفت امروز 4 میلیارد دلار قطعه ای که وارد می شود علاوه بر داخلی سازی، موجب اشتغالزایی در کشور و توسعه صادرات در این بخش از صنعت شده بود.

رضایی در پایان با تشکر از دولت و خودروسازان برای اجرای چنین برنامه ای در حوزه قطعه سازی خاطرنشان کرد: دولت و وزیر صنعت در اجرای این هدف و ارتقاء توانمندی قطعه سازان و توسعه داخلی سازی قول دادند تا قطعه سازان توانمند را حمایت کرده و برای دستیابی به آن حدود 11 هزار میلیارد تومانی را به صنعت قطعه سازی تزریق کنند.

کد خبر 108654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha