مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ + اسب ایرانی یا سدان پیر چینی؟

در این گزارش از پرشین خودرو به تفاوت ماشین mvm ۵۳۰ با سمند EF۷ می‌پردازیم و فرق این دو خودرو از لحاظ طراحی ظاهری، عملکرد پیشرانه، تجربه رانندگی و ارزش خرید نسبت به رقبای موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سدان‌های خانوادگی اقتصادی، تقریباً در هر کشوری یکی از پرفروش‌ترین کلاس‎‌های خودرو هستند. در وطن ما که خبری از خودروهای اروپایی و پرچمدارهای آسیایی نیست، تعریف از «سدان خارجی اقتصادی» به خودروهای چینی مرتبط می‎‌شود. از سوی دیگر خودروسازان داخلی هم بیکار ننشسته‌اند و با عرضه سدان‌هایی با چهره‌های جدید روی پلتفرم‌های قدیمی، ناوگان ماشین‌های ایرانی را خالی نمی‌گذارند.

در گزارش امروز پرشین خودرو، به معرفی و مقایسه دو سدان اقتصادی و شناخته شده خواهیم پرداخت که در بین جمع رقبا، فارغ از کیفیت ساخت و عملکرد، فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرده‎‌اند و همچنان در نسخه‌های صفر و دست دوم معامله می‌شوند. صحبت از ام وی ام ۵۳۰ حاصل مونتاژ مدیران خودرو و سمند EF۷ فیس لیفت شده ایران خودروست. از هردو اتومبیل سن و سالی گذشته، در یک سگمنت هستند و از لحاظ کیفی در سطح تقریباً مشابهی قرار دارند. شاید به همین دلیل باشد که خریداران پیش از تصمیم گیری، تا حدودی بین انتخاب و مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ مردد می‌شوند.

در ادامه با نگاهی جامع به تفاوت ماشین mvm ۵۳۰ با سمند EF۷ می‌پردازیم و فرق این دو خودرو از لحاظ طراحی ظاهری، عملکرد پیشرانه، تجربه رانندگی و ارزش خرید نسبت به رقبای موجود در بازار را بررسی می‌کنیم.

تفاوت سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ در طراحی

مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ را با بررسی پلتفرم‌ها و بیس طراحی این دو خودرو شروع می‌کنیم. ام وی ام ۵۳۰ یکی از اولین محصولات کمپانی چری بود که در ایران و توسط مدیران خودرو مونتاژ می‌شد (دقیق‌تر بگوییم، دومین مدل بعد از MVM ۱۱۰). این اتومبیل در سبد محصولات چری با نام A۵، در سال ۲۰۰۶ روی خط تولید رفت و بعد از چهار سال ساخت آن متوقف شد. این ماشین به عنوان یک سدان تازه وارد به ایران، در دهه ۸۰ فروش خوبی را تجربه کرده بود. بعداً مدیران خودرو کوشید با ارائه mvm ۵۵۰ که فیس لیفتی از ۵۳۰ بود و در چین به نام E۵ عرضه می‌شد، موفقیتش را تکرار کند که با شکست مواجه شد و فروش چندان جالبی نداشت.

زبان طراحی ام وی ام ۵۳۰ تا حد زیادی از سدان‌های نیسان الهام گرفته است. المان‌های نیسان A۳۴ نسل شش (به خصوص التیما و سانی) در رخ روبرو همراه با زاویه جانبی که کم شباهت به ماکسیما نیست، در mvm ۵۳۰ به وضوح مشاهده می‌شوند.

در سمت دیگر، سمند ال ایکس را داریم که فیس لیفتی نه چندان خلاقانه از نسل اول سمند به حساب می‌آید. اسب پیر ایرانی در دهه ۸۰ و با استفاده از پلتفرم سالخورده پژو ۴۰۵ تولید و در مقیاس انبوه در تیپ‌های SE و LX راهی بازار شد. سمند تقریباً انتظاری که از یک سدان تیپیکال می‌رفت را برآورده کرد؛ چهره ساده، مینیمال، تقریباً عضلانی و خطوط هماهنگ با جثه بزرگ این خودرو برای خانواده‌های ایرانی صنف تاکسیرانی راضی کننده بوده است.

145448 - مقایسه سمند EF7 و ام وی ام 530؛ تفاوت ماشین mvm 530 با سمند EF7؛ فرق خودرو سمند EF7 و ام وی ام 530

145448 - مقایسه سمند EF7 و ام وی ام 530؛ تفاوت ماشین mvm 530 با سمند EF7؛ فرق خودرو سمند EF7 و ام وی ام 530

در ادامه مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰، نگاه دقیق‌تری به چهره هردو خودرو می‌اندازیم. در اولین برخورد از زاویه روبرو، سمند LX حتی به عنوان یک سدان شهری هم زیادی ساده، خشک و رسمی است و تفاوت چندانی با خودروهایی که در دهه ۸۰ متولد شده‌اند ندارد. چراغ‌های مستطیلی شکل بدون پیرایه‌های خاص، در کنار جلوپنجره‌ای نسبتاً جذاب (در مقایسه با MVM ۵۳۰) با خطوط عمودی و مزین به آرم ایران خودرو قرار گرفته‌اند. سپر جلو به همراه مه شکن‌ها ظاهر شیکی به سمند بخشیده و آن را از سادگی مطلق درآورده‎‌اند.

در بررسی تفاوت خودرو ام وی ام ۵۳۰ با ماشین سمند EF۷، چهره بسیار ساده‌تری از MVM۵۳۰ را شاهد هستیم که به جز اسکی رفتنش از نیسان آلتیما، نکته دندان گیر دیگری در آن به چشم نمی‌خورد. دیزاین کل ۵۳۰، شرقی و تیپیکال بودن آن را داد می‌زند. چراغ‌های زاویه دار تقریباً ربع دایره‌ای، سپر فوق العاده ساده با مه شکن‌هایی که در بار جلوی آن قرار دارند، جلوپنجره با فریم کروم و خطوط استخوانی روی کاپوت، ظاهراً تلاش خاصی انجام نداده‌اند که حس و حال بهتری برای این خودرو به وجود بیاورند. به علاوه همانند بسیاری از محصولات چینی، ام وی ام ۵۳۰ هم با مشکل کوچک بودن رینگ‌های پنج پر روبروست که اندازه ۱۵ اینچی‌شان همخوانی جالبی با هیکل آن ندارد.

145448 - مقایسه سمند EF7 و ام وی ام 530؛ تفاوت ماشین mvm 530 با سمند EF7؛ فرق خودرو سمند EF7 و ام وی ام 530

145448 - مقایسه سمند EF7 و ام وی ام 530؛ تفاوت ماشین mvm 530 با سمند EF7؛ فرق خودرو سمند EF7 و ام وی ام 530

در ادامه بررسی فرق ام وی ام ۵۳۰ و سمند EF۷ از زاویه جانبی، در اولین نگاه به ۵۳۰ بازهم با طراحی کپی شده از آلتیما مواجهیم. سقف بلند، آینه‌های جانبی بزرگ و انحنای بدنه‌ای که در انتها به یک صندوق جعبه‌ای متصل می‎‌شود، با نمای جلویی زاویه دار این خودرو همخوانی به‌خصوصی ندارد. گرافیک نخراشیده چراغ‎‌های جلو و عقب (که ظاهراً از رنو لوگان الهام گرفته شده‎اند)، سادگی آزاردهنده سپر عقب و ناهماهنگی با تیپ کلی این ماشین، باعث می‌شوند تا در مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰، محصول ایران خودرو قابل تحمل‌تر باشد.

تفاوت ماشین mvm ۵۳۰ با سمند EF۷ در طراحی کابین

در مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ از نظر طراحی کابین، یک نکته بارز وجود دارد: هردو خودرو در بخش داخلی، بی‌روح و عاری از هیجان و احساس عمل کرده‌اند. حتی اگر سررشته‌ای از خودرو نداشته باشید نیز متوجه الهام گرفتن کابین هردو اتومبیل از طراحی سدان‌های قدیمی اروپایی و امریکایی خواهید شد. متریال کابین سمند و ام وی ام ۵۳۰ از لحاظ کیفیت تعریفی ندارند. در طراحی داشبورد و کنسول مرکزی حرکت متفاوت و خاصی دیده نمی‌شود (مگر در نسخه‌های آپگرید شده سمند که مجهز به نمایشگرهای ۷ اینچی هستند).

145448 - مقایسه سمند EF7 و ام وی ام 530؛ تفاوت ماشین mvm 530 با سمند EF7؛ فرق خودرو سمند EF7 و ام وی ام 530

145448 - مقایسه سمند EF7 و ام وی ام 530؛ تفاوت ماشین mvm 530 با سمند EF7؛ فرق خودرو سمند EF7 و ام وی ام 530

شاید نکته مثبت کابین ام وی ام ۵۳۰ در برابر سمند EF۷، اجرای اندکی جذاب‌تر رودری‌ها باشد. فرمان هردو خودرو از نوع دی‌کات و فاقد دکمه‌های کنترل آنالوگ هستند. دسته دنده سمند تقریبا ۱.۵ برابر بزرگتر از ام وی ام ۵۳۰ از کار درآمده و طراحان ایران خودرو کوشیده‌اند با گنجاندن یک تریم طرح چوب داخل کابین، از حس اقتصادی بودن آن بکاهند. کابین سمند با فاصله محوری ۲۶۷۱ میلیمتری، چندان بزرگتر از کابین ۲۶۰۰ میلیمتری ام وی ام ۵۳۰ نیست و هردو خودروی پاسخگوی یک جمع ۵ نفره خواهند بود. ظرفیت صندوق ام وی ام ۵۳۰ به ۴۸۳ لیتر می‌رسد و سمند با ارائه صندوقی ۵۰۰ لیتری، از این لحاظ کمی بهتر عمل کرده است.

با نگاهی به جدول زیر می‌توانید تصور بهتری از مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ از لحاظ ویژگی‌های ظاهری و ابعاد داشته باشید.

سمند ال ایکس EF۷

ام وی ام ۵۳۰

نوع بدنه

سدان

سدان

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

کد کابین

نسل اول

نسل اول

طول

۴۵۰۲ میلی‌متر

۴۵۵۲ میلی‌متر

عرض

۱۹۰۳ میلی‌متر

۱۷۵۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۶۰ میلی‌متر

۱۴۸۳ میلی‌متر

فاصله محوری

۲۶۷۱ میلی‌متر

۲۶۰۰ میلی‌متر

وزن

۱۲۴۰ کیلوگرم

۱۲۹۰ کیلوگرم

تفاوت سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ در پیشرانه

سمند ال ایکس فیس لیفت، در دو نسخه با موتورهای XU۷ و EF۷ عرضه می‌شود که هردو از موتورهای قدیمی ایران خودرو هستند و به نوعی حکم M۱۵ را دارند که سایپا قصد مرخص کردن آن را ندارد. XU۷ همان موتور قدیمی پرمصرفی است که در طی زمان، ایران خودرو کوشیده با اجرای اصلاحاتی از میزان آلایندگی و مصرف سوخت آن بکاهد. در مقابل موتور EF۷ که نیروی محرکه خودروهایی مانند دنا پلاس را هم تأمین می‌کند، مجهز به سرسیلندر ۱۶ سوپاپه و سامانه متغیر زمانبندی (CVVT) است و در مقابل XU۷ درصد آلایندگی اندک پایین‌تری دارد.

سمند ال ایکس اولین پلتفرمی بود که EF۷ بهبود یافته روی آن تست شد و نتیجه حدوداً قابل قبولی نیز به همراه داشت. کاهش ۰.۸ لیتری مصرف سوخت (البته در تئوری) و افزایش ۱۳ اسب بخاری قدرت هم یکی دیگر از مزایای EF۷ در قیاس با XU۷ به شمار می‌آید.

در مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰، موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی و ۲۰۰۰ سی سی را روی سدان پیر چینی می‌بینیم که قدرتی حدود ۲۰ اسب بخار بیشتر از سمند ال ایکس EF۷ ارائه می‌دهد. چری نسخه‌های اتوماتیک A۵ ۵۳۰ را نیز به بازار جهانی عرضه کرده بود اما مدیران خودرو، ۵۳۰ را تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی و پیشرانه ۲ لیتری ارائه داد. در مقابل، سمند ال ایکس مجهز به گیربکس ۵ سرعته BE۳ راهی بازار شده و در تست سرعت، با وجود تفاضل میزان قدرت پیشرانه از ام وی ام ۵۳۰ چیزی کم نمی‌آورد.

برای بررسی دقیق‌تر فرق موتور سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰، به جدول زیر عنایت داشته باشید.

سمند ال ایکس EF۷

ام وی ام ۵۳۰

پیشرانه

چهار سیلندر تنفس طبیعی

چهار سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

۲ لیتر

ماکسیمم قدرت

۱۱۳ اسب بخار

۱۳۹ اسب بخار

ماکسیمم گشتاور

۱۵۵ نیوتن متر

۱۸۲ نیوتن متر

ماکسیمم سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا صد

۱۲.۵ ثانیه

۱۲ ثانیه

گیربکس

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۹ لیتر

۷ لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو ۵

مقایسه تجربه رانندگی با سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که درباره رانندگی با خودروهای درشت هیکل وجود دارد، میزان دید به اطراف و زوایای کور آنهاست. سمند ال ایکس و ام وی ام ۵۳۰ از این بابت عملکردی قابل قبول داشته‌اند و دید خوبی به راننده ارائه می‌دهند. اختلاف حدود بیست و چند اسب بخاری بین قدرت این دو خودرو، تفاوت زیادی در شتاب گیری به وجود نمی‌آورد اما سبک بودن ضریب دنده گیربکس ام وی ام ۵۳۰ در مقایسه با سمند ال ایکس EF۷، باعث شده تا کشش این ماشین چینی در سربالایی‌ها و چسبندگی سر پیچ‌ها اندکی پایین بیاید.

از لحاظ تعلیق، ام وی ام ۵۳۰ نرمی بیشتری در مقایسه با سمند ال ایکس دارد و تکان‌های کمتری را به کابین منتقل می‌کند. اما این نرمی تا حدی به قیمت قدرت هندلینگ و مانور با ام وی ام تمام شده. هنگام دور زدن‌های تیز، تبعیت ماشین از فرمان راننده را اندکی تحت الشعاع قرار می‌دهد و موجب بازی کردن کابین در دورهای بالای موتور می‌شود. تعلیق خشک سمند که بسیاری از رانندگان از به صدا افتادن آن در طی زمان شاکی بوده‌اند نیز یکی از معایب فرزند قدیمی ایران خودروست. اما از آنجا که گاهی عدو شود سبب خیر، همین خشکی تعلیق تا حدودی به نفع هندلینگ ماشین تمام شده و در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند پایداری و درگ بهتری برای سمند ال ایکس به همراه داشته است.

مقایسه تجربه رانندگی با سمند EF۷ بر اساس اعداد کاتالوگی ثبت شده اصولاً فاصله زیادی تا واقعیت دارد و به ندرت گذر راننده‌ها به سمندی می‌خورد که صفر تا صد را در زیر ۱۳ ثانیه پر کند. شتاب هردو خودرو در تست‌های میدانی زیر ۱۴ ثانیه ثبت شده که در حد خودشان آبرومندانه اما برای یک سدان شهری، کمی ناامیدکننده است.

در مقایسه مصرف سوخت سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ نیز با مسئله همخوانی نداشتن اعداد کاتالوگی با مقدار مصرف حقیقی روبرو هستیم. طبق نظرات رانندگان مختلف، مصرف شهری ام وی ام ۵۳۰ چیزی حدود ۱۲ لیتر و در جاده ۹ لیتر گزارش شده است. در مقابل، برای سمند ال ایکس اعدادی حول و حوش ۱۱ و ۹ لیتر ثبت شده‌اند. در مقایسه وضعیت ترمزها، شاید ام وی ام ۵۳۰ با ترمزهای دیسکی نسبت به سمند ال ایکسی که در عقب از ترمز کاسه‌ای بهره می‌برند، سرتر به نظر بیاید اما در عمل، به قدرت ترمزگیری سمند ایراد خیلی فاحشی وارد نیست.

تفاوت امکانات رفاهی ام وی ام ۵۳۰ و سمند EF۷

در مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ از لحاظ امکانات و آپشن‌های رفاهی، ایمنی و مالتی مدیا نمی‌توان هیچ یک را برنده میدان اعلام کرد. هردو خودرو، اقتصادی هستند و از لحاظ آپشن‌ها تقریباً در یک سطح. در جدول مقایسه مشخصات فنی ماشین سمند EF۷ و ماشین ام وی ام ۵۳۰، تفاوت امکانات موجود در هر خودرو مشاهده می‌شود.

سمند EF۷ ام وی ام ۵۳۰
چراغ چراغ مه‌شکن جلو و عقب – چراغ نقشه‌خوان – چراغ خطر سوم چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ هالوژن جلو
مالتی‌مدیا پخش MP۳ – بلندگوهای جلو و عقب – آنتن اکتیو – کلاس ۲۹۱۲۴ رادیو پخش بدون  cdخوان سیستم صوتی با قابلیت پخش Mp۳ ، پورت USB و شش اسپیکر
صفحه نمایش -
آینه تنظیم آینه‌های جانبی برقی – آینه چراغ‌دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد آینه‌های جانبی برقی
تهویه مطبوع تنظیم دستی – کانال تهویه برای سرنشینان عقب اتوماتیک
صندلی تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو – تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده – دسترسی به صندوق از داخل اتاق – پشت‌سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه – پشت‌سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی صندلی راننده و سرنشین با تنظیم ۴ حالته دستی، روکش چرمی
تجهیزات هشداردهنده سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز (آژیر)در کلاس ۲۹۱۱۰ و ۲۹۱۱۶ ندارد- هشداردهنده موانع عقب حسگر پارک عقب
شیشه شیشه‌های برقی شیشه‌های برقی، سانروف
سایر امکانات ستون فرمان تلسکوپی(جمع‌شونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ کامپیوتر سفری، فرمان با روکش چرمی و دکمه کنترل

ایمنی سمند EF۷ در مقابل ایمنی ام وی ام ۵۳۰

طبق معمول، سمند ال ایکس نیز از استریوتایپ شرکت نکردن خودروهای ایرانی در تست‌های تصادف بین المللی پیروی می‌کند (!) و هیچ سند و شاهد رسمی وجود ندارد که تایید کننده امنیت استاندارد این خودرو باشد. کامنت‌های رانندگان و نمایندگی‌های مکانیکی نیز منبع موثقی برای تایید ایمنی نیست؛ بنابراین در مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ نمی‌توان اظهارنظر قطعی درباره وضعیت امنیت این خودرو ارائه داد.

در مقابل، ام وی ام ۵۳۰ (یا حداقل A۵ چری) در تست CNCAP (موسسه تست ایمنی خودرو در چین) امتیاز ۳ ستاره را دریافت کرده است. این عدد شاید در مقایسه با استانداردهای جهانی چندان قابل توجه نباشد، اما برای ترجیح داده شدن یک سدان چینی مونتاژ شده به خودرویی وطنی که دیتایی درباره امتیاز ایمنی آن در دسترس نیست مکفی خواهد بود.

تجهیزات سمند EF۷ ام وی ام ۵۳۰
تجهیزات ایمنی و حفاظتی سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر) – قفل مرکزی با ریموت کنترل – کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع – کلاس ۲۹۱۱۰ و ۲۹۱۱۶ و۲۹۱۲۴ : سیستم مالتی‌پلکس ایموبلایزر، قفل کودک
ایربگ ۲ ۲
سیستم ترمز دیسکی جلو – کاسه‌ای عقب + ABS و EBD دیسکی ABS و EBD

مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ در شرایط بازار

در بازار فعلی و با توجه به کلاس خودروهایی که مورد بحث داریم، سدان‌های اقتصادی زیادی نیستند که کاندیدهای قابل مقایسه و رقابت با سمند باشند. با وضعیت قدمت و قیمت سمند ال ایکس EF۷، شاید بتوان گفت خودروهایی از جمله پژو ۴۰۵، پرشیای کارکرده، دنا بیس و رانا پایه اصلی‌ترین رقبای سمند هستند. بازار دست دوم این خودرو همچنان برقرار است و با یک گردش در بازار خودرو می‌توان کیس‌های معامله متعددی را برای سمند ال ایکس دست دوم یا صفر مشاهده کرد.

توزیع کم قطعات و سرویس‌های ام وی ام ۵۳۰، گرانقیمت بودن لوازم یدکی در مقایسه با سدان فیس لیفت شده ایران خودرو و گستردگی بیشتر نمایندگی‌های این گروه صنعتی در سطح کشور، ترازوی تفاوت هزینه نگهداری سمند EF۷ با ام وی ام ۵۳۰ را به سمت سدان چینی سنگین می‌کنند.

نظر به اینکه بیش از یک دهه از توقف تولید ام وی ام ۵۳۰ می‌گذرد، امروزه این خودرو تنها به صورت دست دوم معامله می‌شود. با این حال در مقام یک سدان چینی و اقتصادی، قیمت بالاتری نسبت به سدان‌های هم‌رده ایرانی دارد و خریدار بایستی بابت سرویس یا خرید قطعات آن، مبلغ بیشتری پیاده شود.

بررسی معایب و مزایای سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰

سمند ال ایکس EF۷

ام وی ام ۵۳۰

مزایا

هندلینگ بهتر

فضای بیشتر صندوق خودرو

گستردگی خدمات پس از فروش

بازار دست دوم قوی

تعلیق نرم

آپشن‌های نسبتاً بهتر در مقایسه با سمند

شتاب قابل قبول

خدمات پس از فروش استاندارد

معایب

کیفیت پایین قطعات کابین

طراحی قدیمی

توقف تولید

مصرف سوخت بالا

تعلیق خشک

امکانات کم

گرانقیمت بودن

توزیع و تولید کمتر قطعات یدکی

ضعف بازار دست دوم

سخن آخر

در مقایسه سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰، قضاوت نهایی و اعلام یکی از این دو خودرو به عنوان اتومبیل برتر، مسئله‌ای مربوط به ترجیحات شخصی است. از سویی سمند با وجود قدیمی و پرمصرف بودن موتور EF۷، تا حدودی عملکرد هندلینگ بهتری ارائه می‌دهد و خریداران بابت یافتن خودروی مناسب و خدمات پس از فروش قابل اطمینان به مشکل چندانی برنمی‌خورند.

 از سوی دیگر اگر بعد از بررسی تمام جوانب و تفاوت ماشین mvm ۵۳۰ با سمند EF۷ قصد داشته باشید به سراغ یک سدان چینی با آپشن‌هایی اندکی پیشرفته‌تر از سمند و تعلیق نرم‌تر بروید، بد نیست ام وی ام ۵۳۰ را در بین گزینه‌های خود درنظر بگیرید.

نظر شما درباره فرق خودرو سمند EF۷ و ام وی ام ۵۳۰ چیست؟ آیا با این دو خودرو تجربه‌ای داشته‌اید؟ مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم.

کد خبر 145448

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha