آخرین وضعیت عرضه خودروها در بورس کالا ۱۴۰۳ + شرایط فروش و زمان تحویل

در این گزارش از پرشین خودرو به آخرین اطلاعات منتشر شده در ارتباط با عرضه ماشین در بورس کالا ۱۴۰۳، قیمت خودروهای عرضه شده و شرایط خرید می‌پردازیم.

به گزارش پرشین خودرو، بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبرو بوده است. تعلیق برجام، تحریم‌ها، افت تولید، ممنوعیت واردات، سقوط ریال و دلالی، همگی دست به دست هم داده‌اند تا التهابات بازار را به اوج خود برسانند. افزایش قیمت سرسام‌آور خودرو، کاهش قدرت خرید مردم و عدم تناسب عرضه و تقاضا، از جمله مهم‌ترین پیامدهای این چالش‌ها بوده است.

در همین راستا، عرضه خودروها در بورس کالا ۱۴۰۳به عنوان راه حلی برای کنترل بازار و کاهش التهابات مطرح شد. ایده عرضه خودرو در بورس کالا با استقبال بسیاری از کارشناسان و مردم روبروست. در این گزارش از پرشین خودرو به آخرین اطلاعات منتشر شده در ارتباط با  عرضه ماشین در بورس کالا ۱۴۰۳، قیمت خودروهای عرضه شده و شرایط خرید می‌پردازیم.

اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا ۱۴۰۳

145458 - عرضه خودروها در بورس کالا 1403؛ عرضه ماشین در بورس کالا 1403؛ قیمت عرضه خودروها در بورس کالا 1403؛ خرید خودرو در بورس کالا تیر ۱۴۰۳؛ زمان عرضه خودروها در بورس کالا 1403؛ اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا ۱۴۰۳؛ نحوه خرید خودرو از بورس کالا 1403

علیرضا صادقی، سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، در مصاحبه ای با اشاره به ورود خودروهای سواری به بورس کالا در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: متاسفانه با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری توسط شورای رقابت در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ و انحصاری اعلام شدن این بازار، عرضه خودروهای سواری توسط خودروسازان در بورس متوقف شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، خودروهای تجاری مانند کامیون، کشنده و وانت همچنان در بورس کالا عرضه و معامله می شوند، افزود: حجم معاملات این خودروها به دلیل تیراژ تولید و تقاضای موجود، به مراتب بیشتر از خودروهای سواری بوده است.

طبق آخرین اخبار منتشر شده از عرضه خودروها در بورس کالا ۱۴۰۳، تعداد ۲۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور و ۲۰ دستگاه کامیون فورس شرکت بهمن دیزل در روز یکشنبه مورخ ۱۰ تیرماه در بورس کالا عرضه می‌شوند. زمان عرضه خودروها در بورس کالا ۱۴۰۳ نیز دهم شهریور اعلام شده است و انتظار می‌رود تا پایان شهریور، تحویل خودروها به پایان برسد.

جزئیات خودروهای عرضه شده در بورس کالا ۱۴۰۳ در تاریخ دهم تیرماه به این شرح است.

نام خودرو

تولیدکننده

تعداد عرضه شده

مدل

قیمت پایه

تاریخ عرضه

تاریخ تحویل

کامیون کشنده EM POWER

بهمن دیزل

۲۰

۱۴۰۳ - رنگ سفید

۴ میلیارد و ۴۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۱۴۰۳/۰۴/۱۰

۱۴۰۳/۰۶/۱۰

کامیون FORCE کابین خوابدار

۸.۵ تن بدون کاربری

بهمن دیزل

۲۰

۱۴۰۳ - رنگ سفید

۱ میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومان

۱۴۰۳/۰۴/۱۰

۱۴۰۳/۰۶/۱۰

لازم به ذکر است که صدور سند و شماره گذاری آن، منحصراً به نام شخص خریدار خواهد بود. در صورت تمایل مشتری به خرید کاربری از بهمن دیزل، در زمان تکمیل وجه امکان انتخاب و خرید کاربری درخواستی از طریق سیستم فروش وجود خواهد داشت. در غیر این صورت، محصول بدون کاربری عرضه خواهد گردید. زمان ساخت کاربری، ۳۰ روز به مهلت پرداخت خودرو خواهد افزود.

جهت تکمیل مراحل خرید خودرو در بورس کالا تیر ۱۴۰۳ و تسویه اصل مبلغ، در زمان مقرر شده در اطلاعیه رسمی و حداکثر طی ۷ روز کاری، متقاضیان بایستی به پرتال فروش در آدرس bahman.iranecar.com مراجعه نموده و پس از ایجاد پروفایل و انتخاب عاملیت جهت تحویل خودرو و پرداخت الباقی هزینه اقدام کنند.

هزینه‌های خرید خودرو در بورس کالا ۱۴۰۳، سرجمع مبلغ ۱۳۷.۶۴۱.۱۹۲ ریال خواهند بود که شامل جزئیات زیر می‌شود.

  • ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش؛
  • مالیات و عوارض شماره گذاری به مبلغ ۱۵.۸۳۰.۰۰۰ ریال؛
  • پلاک و شماره گذاری به مبلغ ۴.۳۰۰.۰۰۰ ریال؛
  • پست، صدور و هوشمندسازی کارت خودرو به مبلغ ۲.۱۸۹.۸۲۶ ریال؛
  • بیمه شخص ثالث به مبلغ ۱۱۵.۳۲۱.۳۶۶ ریال؛

پیشتر در سوم تیرماه سال جاری، کامیون کشنده فاو (FAW J۶P-۴۶۰) در برنامه قرار داشت که با هزینه ۴ میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومان عرضه گردید.

شرایط فروش کامیون در بورس کالا ۱۴۰۳

پیرو محدودیت‎‌ها و مقررات وضع شده برای جلوگیری از خرید خودروهای صفر توسط دلالان و واسطه‎ها، مسئولان شرایطی را برای خرید خودرو وضع نموده‌اند که برای عرضه خودروها در بورس کالا ۱۴۰۳ نیز صدق می‌کند.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا تیر ۱۴۰۳ بدین شرح است:

  • متقاضی باید ۱۸ سال تمام داشته باشد؛
  • باید دارای گواهینامه رانندگی پایه ۳ باشد؛
  • متقاضی خرید خودرو نباید در بورس پلاک فعال داشته باشد؛
  • خریداران می‌توانند هر ۱۲ ماه یک بار و با استفاده از کد ملی، یک دستگاه خودرو در بورس کالا خریداری کنند.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا ۱۴۰۳

متقاضیانی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را داشته باشند، بایستی در مرحله اول در بورس کالا پذیرش شوند و پس از آن مراحل بعدی را طی کنند.

مشتریان محترم حتما باید صاحب حساب وکالتی متعلق به خود باشند (حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.)

  • ثبت نام خودرو در بورس کالا ۱۴۰۳و احراز هویت سجام
  • مراجعه به سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس
  • وارد کردن کد ملی
  • وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام و احراز هویت برای دریافت کد مشتری از بورس کالا
  • واریز قیمت پایه به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش
  • ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید تا قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه
  • تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه آنلاین یکی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس

نکات مهم درباره خرید خودرو از بورس کالا ۱۴۰۳

۱. واریز پیش پرداخت

  • متقاضیان خرید خودرو در بورس کالا تیر ۱۴۰۳ باید قبل از ثبت سفارش، مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی خود واریز نمایند.
  • میزان پیش پرداخت برای هر خودرو معادل قیمت پایه و درصدی از قیمت پایه است که توسط بورس کالا تعیین می شود. این مبلغ از زمان ثبت سفارش تا زمان اعلام نتایج بلوکه خواهد شد.
  • ثبت سفارش به منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

۲. محاسبه قیمت نهایی

متقاضیان باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده توسط شرکت خودروسازی و هزینه های جانبی هر خودرو، قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهند. هزینه های جانبی شامل موارد زیر می شوند:

  • مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو
  • ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش
  • هزینه هوشمندسازی کارت خودرو
  • خدمات حمل و نقل پستی
  • تولید پلاک
  • شماره‌گذاری
  • بیمه شخص ثالث

۳. انصراف از خرید

افراد منتخب در صورت انصراف از خرید و عدم تکمیل وجه باید هزینه انصراف را پرداخت کنند. هزینه انصراف شامل ۵ درصد ارزش کل معامله به علاوه ۰.۵ درصد هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله) می‌شود.

۴. مهلت تکمیل وجه

منتخبان در رقابت سه روز کاری مهلت دارند تا مابقی وجه (باقی‌مانده) را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) جریمه تعلق خواهد گرفت. میزان جریمه برای هر روز تاخیر ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله خواهد بود.

۵. فسخ معامله

چنانچه منتخبان پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آنها فسخ می‌شود. در صورت فسخ معامله، هزینه انصراف (معادل ۵.۵ درصد ارزش کل معامله) از خریدار دریافت خواهد شد.

دورنمای عرضه ماشین در بورس کالا ۱۴۰۳

عرضه خودرو در بورس ۱۴۰۳ را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودروسازی ایران دانست. این اقدام، که با هدف ارتقاء شفافیت، کاهش قیمت‌های غیرمنطقی و افزایش رقابت‌پذیری در بازار انجام می‌شود، می‌تواند تأثیرات مثبتی بر تمامی بخش‌های اقتصادی کشور داشته باشد. از یک سو، سرمایه‌گذاران و خریداران با دسترسی به اطلاعات شفاف و دقیق می‌توانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و از سوی دیگر، تولیدکنندگان با رقابت سالم‌تر و شفاف‌تر، فرصتی برای بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری خواهند داشت.

با توجه به تحولات پیش‌رو، انتظار می‌رود که عرضه خودروها در بورس کالا ۱۴۰۳ به تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و ایجاد بازاری منصفانه‌تر برای همه ذی‌نفعان منجر شود. در مجموع، عرضه خودرو در بورس می‌تواند سرآغازی برای دوران جدیدی از توسعه و پیشرفت در صنعت خودروی ایران باشد./

کد خبر 145458

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha