راهنمای ثبت سفارش واردات خودرو جانبازان به صورت تصویری

با صدور مجوز به جانبازارن برای واردات خودرو، تصمیم داریم تا مراحل آموزش ثبت سفارش واردات خودرو جانبازارن را به صورت تصویری آموزش دهیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ثبت سفارش واردات برای واردات خودرو جانبازان مانند هر مسیر اداری دیگر در سیستم کاری، از پیچیدگی و سختی زیادی برخوردار است، در این گزارش شما را با این مسیر آشنا می‌کنیم.

شروع فرایند «ثبت سفارش» در عملیات تجارت خارجی، نیازمند ثبت پرونده جدید و اطلاعات مرتبط با آن در سامانه جامع تجارت است که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.

ثبت پرونده

برای ثبت پرونده، پس از ثبت‌نام و ورود به سامانه جامع تجارت و انتخاب نقش «ایثارگر حقیقی» از منوی سمت راست «عملیات تجارت خارجی» و «مدیریت پرونده ثبت سفارش» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه صفحه «مدیریت پرونده‌ها» باز می‌شود.

برای ایجاد پرونده جدید جهت ثبت سفارش، گزینه «پرونده جدید» را انتخاب کنید.

نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت‌نام، ورود و دریافت نقش در سامانه جامع تجارت به بخش مستندات عمومی سامانه جامع تجارت و سند «آموزش عملیات پایه» مراجعه کنید.

در سربرگ اطلاعات اصلی، اطلاعات پرونده که شامل شماره پیش‌فاکتور، کشور ذینفع، تاریخ صدور پیش‌فاکتور و تاریخ اعتبار پیش‌فاکتور را وارد کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان صفحه یک

 ۲-۱ اطلاعات فروشنده خارجی

در این قسمت ابتدا با انتخاب نوع فروشنده، شناسه یا نام فروشنده را وارد و بر روی جستجو کلیک کنید. از لیست نام فروشنده، فروشنده را انتخاب کنید.

نکته: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه دریافت شناسه فروشنده خارجی به بخش مستندات فایل‌های راهنمای تجارت خارجی در وب سایت مراجعه کنید.

۲ -گمرکی و حمل‌ونقل

ابتدا نوع قرارداد یا اینکوترمز را از لیست انتخاب کنید. برای آشنایی با اینکوترمز ۲۰۲۰ آیکون را انتخاب و فایل راهنما را مطالعه کنید.

روش حمل را باتوجه به نوع قرارداد از لیست انتخاب و گزینه درج را انتخاب کنید. روش‌های حمل قابل انتخاب برای هر نوع قرارداد با توجه به شرایط قراردادی آن قرارداد مشخص می‌گردد، بنابراین لیست روش‌های حمل قابل انتخاب با توجه به این موضوع برای هر نوع قرارداد ممکن است متفاوت باشد.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

مرز ورودی، گمرک مقصد و کشور مبدأ را از لیست انتخاب کنید

در صورتی که کالا در چندین مرحله ترخیص می‌شود، گزینه تیک حمل به دفعات را فعال کنید با فعال کردن حمل به دفعات، انتخاب چندین روش حمل، مرز ورودی، گمرک مقصد و کشور مبدأ حمل امکانپذیر می‌شود.

با انتخاب گزینه حمل یکسره، کالا بدون تشریفات گمرکی قابل ترخیص خواهد بود. دقت شود امکان انتخاب این گزینه تنها برای کالاهایی با شرایط خاص، مانند کالاهای فاسدشدنی، دارویی و ... قابل انتخاب است.

محل بارگیری را وارد و ناوگان حمل ونقل را انتخاب کنید. در پایان بعد از تکمیل اطلاعات گزینه بعدی را انتخاب کنید.

۳ -مالی و بانکی

در سربرگ مالی و بانکی، ابتدا باید مبلغ کل پیش فاکتور را وارد کنید. روش محاسبه مبلغ کل پیش فاکتور به صورت زیر است:

مبلغ کل پیش فاکتور = جمع مبالغ فوب کالا + هزینه حمل + سایر هزینه‌ها – مبلغ تخفیف

نکته: نوع ارز پرونده را یورو انتخاب نمایید.

نوع عملیات ارزی: بانکی

نوع عملیات ارزی را بانکی قرار دهید. ابتدا بانک و شعبه موردنظر را انتخاب کنید سپس یکی از روش‌های تأمین ارز را انتخاب کنید. فیلدهای مبلغ تخفیف، هزینه حمل، نوع ارز و سایر هزینه‌ها را تکمیل کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان صفحه سوم

خرید ارز از سیستم بانکی: تمام گروه های کالایی با اولویت ۲۱ تا ۲۷، امکان انتخاب گزینه خرید ارز از سیستم بانکی را داشته ولی باید توسط بانک مرکزی تخصیص ارز را دریافت کنند.

• از محل صادرات خود: در انتخاب محل تأمین ارز از محل صادر ات خود، به جز کالاهایی که مشمول قیمت گذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی می شوند، محدودیتی در انتخاب کالا وجود ندارد.

• از محل ارز خود و دیگران و از محل صادرات دیگران: محل تأمین ارزهای از محل ارز خود، از محل ارز دیگران و از محل صادرات دیگران تنها برای تعرفه‌های مشخصی قابل انتخاب است.

• تهاتر: امکان انتخاب این محل، تنها برای شرکت‌های مشخصی وجود دارد.

پس از تکمیل اطلاعات، گزینه بعدی را انتخاب کنید.

برای اضافه کردن کالای جدید، گزینه افزودن کالا را انتخاب کنید. شماره تعرفه را وارد و گزینه جستجو را انتخاب کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

شماره تعرفه خودرو موردنظر باید موجود در فهرست تعرفه های تعیین شده باشد. برای دریافت فهرست شماره تعرفه های خودروی جانبازان، لطفا به بخش مستندات فایل های راهنمای تجارت خارجی در وبسایت مراجعه و فایل فهرست شماره تعرفه های خودروی جانبازان را دریافت نمایید.

نکته: پس از جستجوی شماره تعرفه الزم است وضعیت نمایندگی را خودروی جانبازان را انتخاب کنید.

پس از واردکردن شماره تعرفه موردنظر، گزینه بررسی اطلاعات پایه را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که در این بخش تنها شناسه کالاهایی نمایش داده می شود که نمایندگی یا خدمات پس از فروش آنها از دفترخدمات، نگهداری و تعمیر وزارت صمت دریافت شده باشد. با انتخاب شناسه کالا، اطلاعات برخی از فیلدها به صورت خودکار تکمیل شده و الزامی است سایر اطلاعات را بر اساس پیش فاکتور تکمیل نمایید.

نکات مهم مرتبط با کالاهای پرونده عبارت است از:

• تکمیل نام تولید کننده اختیاری بوده و حداقل باید یکی از دو فیلد مشخصات فنی و استاندارد را تکمیل کنید.

• وضعیت کالا را باید نو انتخاب نمایید.

• کشور تولیدکننده یا صاحب برند نمی تواند آمریکا یا کره جنوبی باشد.

پس از تکمیل اطلاعات، گزینه ثبت کالا را انتخاب کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

برای بارگذاری مستنداتی همانند تصویر پیش فاکتور و قرارداد گزینه افزودن مستند را انتخاب و فایل موردنظر را بارگذاری کنید.

۶ -حالت جدید پرونده

در پایان گزینه ثبت را انتخاب کنید تا وضعیت پرونده به حالت جدید تغییر پیدا کند. در این حالت صفحه مربوط به پرونده بسته شده و الزام است برای ادامه فرآیند و پیگیری پرونده مجددا از منوی سمت راست عملیات تجارت خارجی را انتخاب کرده و از زبانه‌های زیر آن مدیریت ثبت سفارش پرونده را انتخاب کنید.

در این صفحه از طریق کد پرونده یا جستجوی دیگر مشخصات کلیدی پرونده، می‌توانید پرونده مورد نظر را جهت ادامه فرآیند یا ویرایش جستجو کنید.

در این قسمت شماره ۹ رقمی پرونده قابل نمایش است.

برای ادامه مراحل ثبت سفارش گزینه جزئیات پرونده را انتخاب کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

۷ -وضعیت پیش نویس

توجه داشته باشید که اگر بعد از تکمیل مرحله اطلاعات اصلی در فرایند ثبت پرونده به هر دلیل ادامه عملیات متوقف شود، وضعیت پرونده به حالت پیش نویس تغییر پیدا کرده و می توانید در هر زمان دیگر به تکمیل آن بپردازید. پس از کامل کردن اطلاعات و دریافت شماره پرونده، وضعیت پرونده به جدید تغییر پیدا خواهد کرد.

۸ -وضعیت جدید

بعد از قرارگرفتن حالت پرونده در وضعیت جدید و دریافت شماره پرونده  با انتخاب گزینه جزئیات وارد صفحه جزئیات پرونده خواهید شد.

گزینه های تغییر سطح دسترسی، ابطال، کپی، ویرایش پرونده و استعالم ضوابط برای شما فعال است.

برای ادامه عملیات ثبت پرونده گزینه استعالم ضوابط را انتخاب کنید.

۹ -استعلام ضوابط

در مرحله استعلام ضوابط، اطلاعات پرونده شما مطابق قوانین و ضوابط روز بررسی خواهد شد.

۱-۹ رد پیش فاکتور

درصورتی که اطلاعات ثبت شده در پرونده با ضوابط روز مغایرت داشته باشد، وضعیت پرونده رد پیشفاکتور می شود و از طریق زبانه مشاهده سوابق تغییر وضعیت پرونده و ستون پیام و هشدارهای دریافتی می توانید علت رد پیش فاکتور را مشاهده کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

در این حالت به منظور اصلاح اطلاعات مطابق با خطای دریافتی در فرایند استعلام ضوابط، می توانید گزینه ویرایش پرونده را انتخاب کرده و اقدام به ویرایش اطالعات کنید. پس از تکمیل فرایند ویرایش پرونده، مجدداً امکان استعلام ضوابط برای شما ایجاد خواهد شد.

اگر پرونده ثبت شده با ضوابط سامانه مطابقت داشته باشد وضعیت پرونده به استعلام شده تغییر می کند و گزینه درخواست مجوز فعال خواهد شد.

نکته: فرایند استعلام ضوابط معمولا کمتر از یک دقیقه طول می کشد. ممکن است به علت مشکل قطعی ارتباط با سامانه ثبت سفارش و یا دلایلل دیگر، فرایند استعلام با مشکل روبه رو شود و پرونده در وضعیت در حال استعلام باقی بماند. در این صورت اگر پس از گذشت مدت زمان چند ساعت همچنان وضعیت پرونده در مرحله در حال استعلام ضوابط باقی بماند، می توانید برای حل مشکل اقدام به ثبت تیکت پشتیبانی کنید.

درصورتی که پرونده نیاز به اخذ مجوز از سازمان های مجوزدهنده را داشته باشد پس از استعلام ضوابط وضعیت پرونده به استعلام شده تغییر می‌کند. در این مرحله گزینه درخواست مجوز فعال می‌شود.

تصویر هشتم اینجا باشد در زبانه مشاهده آخرین وضعیت درخواست ها می توانید مجوز موردنیاز برای کالاهای پرونده را مشاهده کنید.

درخواست مجوز

با انتخاب گزینه درخواست مجوز صفحه زیر نمایش داده می شود.

نکته: پیش ازاین برای تمدید مجوز کد ۱۴ رقمی الزام بود که در حال حاضر دیگر به وارد کردن آن نیازی نیست.

۱ .درصورتی که برای اخذ مجوز نیاز به ارسال اسنادی اضافه بر اسناد پیوست شده به پیش فاکتور دارید از این گزینه استفاده کنید.

۲ .با استفاده از این گزینه می توانید اسناد پیوست شده را مشاهده کنید.

۳ .درصورتی که سازمان مجوز دهنده فایل راهنمایی برای متقاضیان ارائه داده باشد، فایل راهنما را از اینجا دریافت کنید. با انتخاب گزینه ارسال درخواست مجوز پرونده به سازمان های مجوز دهنده ارسال می شود.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

۱۱ -وضعیت منتظر مجوز

بعد از ارسال درخواست مجوز، وضعیت پرونده به منتظر مجوز تغییر پیدا می کند. در این حالت امکان انجام عملیات بر روی پرونده وجود ندارد و باید برای پاسخ تأیید یا رد مجوز از سمت سازمان های مجوز دهنده منتظر بمانید. هنگامی که پرونده در وضعیت منتظر مجوز قرار داشته باشد، با انتخاب گزینه ارسال رد درخواست مجوزها می توانید درخواست مجوز خود را قبل از بررسی سازمان مجوزدهنده، رد کنید.

در این حالت اگر سازمان مجوزدهنده بر روی درخواست مجوز شما اقدامی نکرده باشد، سامانه جامع تجارت نتیجه ردیف مجوز  مربوطه را رد می کند.

نکته: گزینه ارسال رد درخواست مجوزها فقط یک بار پس از انتظار برای مجوز هر پرونده قابل استفاده است.

همچنین در زبانه مجوزهای موردنیاز، مجوزهای موردنیاز کالاها به شما نمایش داده خواهد شد.

۱-۱۱ رد درخواست مجوز

اگر مجوز موردنظر توسط حداقل یکی از سازمان های مجوزدهنده رد شود، وضعیت پرونده به رد درخواست مجوز تغییر پیدا می کند. برای رفع نقص ابتدا به منوی عملیات تجارت خارجی مراجعه و گزینه مدیریت پرونده ثبت سفارش را انتخاب کنید. بعد از انتخاب پرونده موردنظر، جزئیات پرونده را انتخاب کنید. باتوجه به علت رد و با انتخاب گزینه ویرایش پرونده اصلاحات لازم را در پرونده خود انجام داده و درخواست مجوز خود را مجدداً برای سازمان مجوز دهنده ارسال کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

اگر پرونده شما به مجوز چندین سازمان نیاز داشته باشد و حتی یکی از سازمان ها مجوز را رد کرده باشد، پرونده رد درخواست مجوز می شود. برای ارسال مجدد درخواست مجوز به سازمان مجوزدهنده باید پرونده را ویرایش کرده و مجدد درخواست مجوز را ارسال کنید.

نکته: تا زمانی که نتیجه مجوز دریافت نشود، وضعیت پرونده تغییر نمی کند و درصورتی که در این وضعیت نیاز به ویرایش داشته باشد باید منتظر دریافت نتیجه از همه سازمان ها بمانید و یا از درخواست ردمجوزها استفاده کنید. در نتیجه ویرایش پرونده در وضعیت منتظر مجوز امکان پذیر نیست.

۲-۱۱ تائید درخواست مجوز

پس از تأیید مجوزهای موردنیاز پرونده، وضعیت پرونده به آماده ثبت سفارش تغییر پیدا می کند.

نکته: با مراجعه به بخش مدیریت مجوزها از منوی عملیات تجارت خارجی می توانید وضعیت درخواست های مجوز خود را مشاهده کنید.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

۱۲ -وضعیت آماده ثبت سفارش

پس از تأیید مجوزها و تغییر وضعیت پرونده به آماده ثبت سفارش، گزینه درخواست ثبت سفارش برای شما فعال خواهد

شد. با انتخاب این گزینه، پس از ارسال اطلاعات به سامانه ثبت سفارش و طی کردن مراحل کارشناسی در صورت نیاز پرونده به کارشناسی پرونده شما وارد مرحله آماده پرداخت کارمزد خواهد شد.

ممکن است پس از انتخاب گزینه درخواست ثبت سفارش تا دقایقی در صورت بروز اختلال در سیستم به مدت طولانی تر وضعیت پرونده در حال ثبت سفارش باقی بماند و پس از آن پرونده وارد مرحله بعد شود. درصورتی که پرونده مدت زمان زیادی در وضعیت در حال ثبت سفارش بماند کاربر میتواند با ثبت تیکت و یا تماس با پشتیبانی سامانه جامع تجارت نسبت به پیگیری خطا اقدام نماید.

۱۳ -وضعیت آماده پرداخت کارمزد

در وضعیت آماده پرداخت کارمزد، امکان پرداخت کارمزد پرونده با انتخاب گزینه پرداخت کارمزد برای شما فعال خواهد شد.

برای محاسبه کارمزد باید معادل ریالیِ طبق نرخی که از بانک مرکزی دریافت می شود مبلغ کل ثبت سفارش را تقسیم بر عدد ۲۰۰۰ کنید. توجه داشته باشید که برای پرداخت کارمزد فقط ۱۵ روز فرصت دارید و درصورتی که در مدت ۱۵ روز کارمزد پرداخت نشود، پرونده باید مجدداً ویرایش شود. مبلغ کارمزد در فرایند تمدید ثبت سفارش نیز برابر با معادل ریالیِ طبق نرخی است که از بانک مرکزی دریافت می شود. در فرایند ویرایش مبلغ کارمزد تنها به ازای مابه التفاوت مبلغ محاسبه شده کنونی و آخرین مبلغ کارمزد محاسبه شده دریافت خواهد شد.

نکته: حداقل مبلغ کارمزد برای فرایندهای افتتاح، تمدید و ویرایش ثبت سفارش برابر با معادل ریالی ۱۰۰ یورو است.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

۱۴ -وضعیت ثبت سفارش

بعد از پرداخت کارمزد و انتقال به صفحه اصلی، شماره هشت رقمی ثبت سفارش برای شما قابل نمایش است و فرایند ثبت سفارش شما با موفقیت به پایان می رسد.

راهنمای ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان

فایل آموزش تصویری ثبت سفارش واردات خودرو جانبازان را از اینجا دریافت کنید.

کد خبر 145941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha