طرح تحول انتظارات زنجیره تامین و قطعه سازان را برآورده می کند؟!

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به نبود نگاه جامع در طرح خودرویی مجلس گفت: در طرح تحول در صنعت خودرو آن طور که انتظار می رود به زنجیره تامین خودروسازان و مشکلات قطعه سازان توجهی نشده است.

اصغر خسروشاهی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب به نحوه تعامل قطعه سازان با وکلای ملت پرداخت و اظهار داشت: نمایندگان انجمن قطعه سازان همواره در جریان تعامل مناسب با مجلس و جلساتی که با دعوت نمایندگان و کمیسیون های تخصصی برگزار می شود نقطه نظرات مربوط به طرح های خودرویی و مسائل ذینفعان این صنعت را منتقل کردند.

وی در همین زمینه به کاستی های طرح مجلس و عدم کارآمدی آن در خصوص تحول در صنعت خودرو اشاره و اظهار داشت: تاکید مجلس در طرح مذکور عمدتا مربوط به سیاست های فروش و حل مشکلات دو شرکت بزرگ خودروسازی است و مبنای طرح مجلس بر اساس حل و فصل مشکل قیمت گذاری و مسائل مرتبط با شورای رقابت و قیمت فروش خودروسازان است و طرح جامع و بلند مدتی برای صنعت خودرو نیست.

خسروشاهی گفت: طرح تحول در صنعت خودرو باید تمامی ابعاد این صنعت از مهندسی، انتقال تکنولوژی، صادرات، تولید و همچنین مشوق های لازم برای حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو و سرمایه گذاری و توسعه صنعت خودرو را شامل شود که متاسفانه چنین نگاه و برنامه ریزی جامعی در این طرح وجود ندارد و متاسفانه به اغلب بخش های این صنعت بسیار ضعیف پرداخته شده است.

 

اصغر خسروشاهی، طرح تحول در صنعت خودرو


نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خاطر نشان کرد: در طرح مجلس آن طور که انتظار می رود به زنجیره تامین خودروسازان و مشکلات قطعه سازان توجه نشده است و آن چیزی که بیشتر در طرح خودرویی مجلس پررنگ شده است صرفا راهکارهای عرضه و فروش خودروسازان و موضوع واردات خودرو است.

وی در همین راستا به مباحث مطرح در خصوص واردات خودرو و رقابت پذیری در صنعت خودرو اشاره و تاکید کرد: برای رقابت درست در خودروسازی باید صنعت خودرو توسعه یافته و رقابت داخلی ایجاد شود و با واردات فضای رقابت پذیری در این صنعت تقویت نخواهد شد.

خسروشاهی در همین راستا به میلیاردها دلار واردات خودروهای لوکس در دولت های نهم و دهم اشاره کرد و یاد آور شد: آیا خروج این میزان ارز کمکی به صنعت خودرو کشور کرد در حالی که می توانست این رقم در زنجیره تامین خودروسازی سرمایه گذاری شود و با توسعه صنعت خودرو و ایجاد قطب های جدید شاهد رقابت در تولید باشیم نه رقابت در واردات .

وی ادامه داد: امروز با سرمایه محدودی که در کشور وجود دارد باید مسیر سرمایه گذاری و ورود جدی بخش خصوصی در صنعت خودرو و قطعه سازی فراهم شود ضمن اینکه با تقویت و تمرکز بر بخش خصوصی باید قانون نیز از این بخش حمایت کند.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان در پایان با اشاره به لزوم طرحی جامع برای صنعت خودرو کشور به طرح دهه 70 برای صنعت خودرو اشاره و بیان کرد: در دهه 70 طرحی برای صنعت خودرو تدوین و در مجلس مصوب شد که علاوه بر اینکه موجب رشد صنعت خودرو، ایجاد قطعه سازان و مرکز تحقیقات در شرکتهای خودروسازی شد تجربه موفقی را در صنعت خودرو و تعامل وزارت صمت و خودروسازان رقم زد و حرکتی بزرگ در خودروسازی کشور ایجاد کرد اما متاسفانه این قانون تغییر پیدا کرد و بعدها کنار گذاشته شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 128816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha