تصمیم وزارت صمت برای تامین ورق قطعه سازان چیست؟ / بازگشت خودروسازان به چرخه تامین مواد اولیه قطعه سازان

دبیر انجمن قطعه سازان می گوید نامه اخیر معاون وزیر صمت به رئیس ایدرو مهر تاییدی بر تمامی دغدغه های قطعه سازان برای تامین ورق های فولادی است چالشی که ماههاست قطعه سازان را با مشکلات جدی مواجه کرده و موجب آشفتگی در بازار و قیمت ورق های فولادی شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تامین مواد اولیه از جمله ورق فولادی اگر چه از مهمترین گلوگاه های صنعت قطعه سازی است اما از سال گذشته با دستورالعمل وزارت صمت، روند تأمین فولاد به بزرگ‌ترین معضل قطعه‌سازان تبدیل شده است.

به گفته قطعه سازان در حال حاضر عرضه مواد اولیه مورد نیاز آنها به ویژه در زمینه فولاد وضعیت نابسامانی دارد و‌ با وجود اینکه قیمت‌ مواد اولیه باید بر مبنای نرخ‌های جهانی تعیین شود اما با وجود کاهش نرخ‌های جهانی و ریزش 20 درصدی قیمت ارز در کشور، همچنان قیمت مواد اولیه افزایشی است به طوری که هم اکنون میانگین سبد خرید مواد اولیه قطعه‌سازان 20 درصد گران‌تر از نرخ‌های جهانی است.

این مشکل در حالی است که فولاد در سبد مواد اولیه قطعه‌سازان سهم 50 درصدی دارد اما با این وجود ماههاست بر اساس تصمیم وزارت صمت بازار فولاد و تامین آن همچنان با چالش های بسیاری همراه است جریانی که هر دقیقه آن بر جریان تولید صنعت خودرو تاثیر گذار است.

به گفته دبیر انجمن قطعه سازان ایران، نامه دو هفته اخیر معاون وزیر صمت به رئیس سازمان گسترش در خصوص تامین ورق های فولادی تایید تمامی دغدغه قطعه سازان در ماههای گذشته است.

مازیار بیگلو در همین ارتباط به خبرنگار پرشین خودرو گفت در نامه صادقی نیارکی معاون وزیر صمت به رئیس سازمان گسترش خواسته شده است که از آنجا که قطعه سازان بسیاری نتوانستند برای تامین ورق های فولادی در سامانه بهین یاب ثبت نام کنند و در بررسی کمیته های استانی فرایند کارها معطل مانده است مصرف قطعه سازان از خودروسازان دریافت و در بهین یاب ثبت شود.

 

قطعه سازی



به گفته وی این موضوعی که معاون وزیر از رئیس سازمان گسترش خواستند همان مواردی است که بارها قطعه سازان مطرح کردند اما متاسفانه باید یک زمانی تلف شود تا تصمیم گیران به این مساله برسند فرصت هایی که هر دقیقه آن برای تولید در صنعت خودرو اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به خواست قطعه سازان در ماههای گذشته تاکید کرد: قطعه سازان مدتهاست خواستار اصلاح دستورالعمل وزارت صمت هستند و بارها این مساله را مطرح کردند که بسیاری از شرکتهای قطعه سازی که تاکنون ورق مورد نیاز را به صورت امانی از خودروساز دریافت می کردند به دلیل الزاماتی که در دستورالعمل وزارت صمت ذکر شده قادر نخواهند بود که در سامانه بهمین یاب ثبت نام کنند و یا این جریان بسیار زمانبر خواهد بود اما امروز پس از 9 ماه که از این جریان می گذرد، مسئولان وزارت صمت به خواست قطعه سازان رسیدند و مطرح می کنند که سازندگان نیازشان را از خودروسازان تامین کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران بیان کرد: نمی توان صنعتی که تولید آن به دقایق وابسته است معطل نگه داریم تا مسئولان به این نتیجه برسند که تصمیمی که گرفتند بخش هایی از آن اشتباه بوده و حالا اصلاح کنند.

بیگلو با اشاره به تلاش قطعه سازان در حلوگیری از تاثیر این مشکل در توقف تولید در ماههای اخیر خاطر نشان کرد: از سال گذشته به دنبال معضل تامین ورق های فولادی، قطعه سازان برای اینکه از خواب خطوط تولید جلوگیری کنند فولاد مورد نیاز را از بازار خریداری کردند، شرایطی که نتیجه آن موجب آشفتگی بازار ورق های فولادی و سیر صعودی قیمت شده است و باعث شده که بازار فولاد از دست همه خارج شود.

وی تصریح کرد: از همان نیمه دوم سال گذشته که قطعه سازان اعلام کردند این دستورالعمل قابل اجرا نیست و روند تامین ورق برای خودروسازان مشابه سال های گذشته انجام شود تا امکان حفظ تولید فراهم شود تاکنون این کار صورت نگرفته است و امروز بعد از 9 ماه به این نتیجه رسیدند که باید تیراژ مورد نیاز را از خودروسازان بخواهند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم در فرصت باقیمانده از عمر دولت، تصمیم‌گیری درستی در خصوص تأمین مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان صورت گیرد و اگر نمی‌توانند قیمت نهایی خودرو را اصلاح کنند، حداقل در مورد قیمت مواد اولیه اقدامات مؤثری انجام شود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha