به زودی کشور به پارکینگ خودروهای فرسوده تبدیل می شود

پرشین خودرو: با ادامه وضع موجود در جریان اسقاط فرسوده ها به زودی کشور به پارکینگ خودروهای فرسوده تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده گر چه موضوع بسیار مهمی در کشور است اما متاسفانه در سال های اخیر با وجود تصویب برخی طرح ها و مصوبات همچنان مورد اهتمام جدی مسئولان قرار نگرفته است به طوری که بی توجهی به این مساله و البته بروز برخی مشکلات و موانع در یکی دو سال اخیر در جایگزینی خودروها موجب افزایش تردد خودروهایی با عمر بالا در جاده ها و ناوگان حمل و نقل عمومی و باری کشور شده است جریانی که بدون شک از جمله عوامل شدت مصرف سوخت و آلودگی شدید هوا بویژه در کلان شهرهاست.

نگرانی از افزایش عمر خودروها و تردد خودروهای فرسوده در حالی هر روز جدی تر می شود که همزمان با مشکل خودروهای جایگزین، واردات خودرو نیز ممنوع شده است موضوعی که هر چند با هدف مدیریت منابع ارزی صورت گرفته اما تبعات بسیاری در بخش های دیگر به خصوص خروج خودروهای فرسوده به دنبال داشته است چنانچه در روزهای اخیر رئیس کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از تبعات ممنوعیت واردات خودرو بر جریان اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرده "عدم جایگزین کردن خودروهای فرسوده و انباشتی که صورت می‌گیرد در آینده تبدیل به یک پروژه سنگین خواهد شد که هزینه‌ بسیار بالایی را برای کشور به وجود خواهد آورد."

اکبریان معتقد است که اجرا نکردن قانون اسقاط خودروهای فرسوده در آینده مشکلاتی زیادی نظیر آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی، مصرف بالای بنزین، مشکلات فنی، مرگ و میر در تصادفات و ... که بعضاً قابل جبران هم نیست را گریبانگیر کشور خواهد کرد.

به گفته فعالان مراکز اسقاط بی توجهی به موضوع نوسازی و خروج فرسوده ها علاوه بر تبعاتی که در هدر رفت سوخت و آلایندگی کلان شهرها در پی دارد در یک سال اخیر فعالیت بیش از 225 مرکز اسقاط را عملا متوقف و بیکاری گسترده ای را در این بخش رقم زده است.

انباشت 80 هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز اسقاط

در همین حال یک عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به وضعیت نگران کننده مراکز اسقاط از انباشت حدود 80 هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز اسقاط خبر داد.

 

خودروی فرسوده



مصطفی جودی با بیان این خبر با توجه به نقش واردات خودرو در فعالیت مراکز اسقاط اظهار داشت: در صورت تمدید مصوبه دولت و ترخیص الباقی خودروهای دپو در گمرکات قاعدتا باید از گواهی های موجود در صفحه مراکز استفاده شود هر چند بعید نیست بر اساس استراتژی جدید ستاد سوخت و واردکنندگان، با باز شدن صفحه وارد کنندگان صفحه مراکز اسقاط بسته شود و در جریان ترخیص خودروهای وارداتی تنها از گواهی موجود در صفحه واردکنندگان استفاده شود و همچنان 80 هزار گواهی بلااستفاده در صفحه مراکز بلااستفاده باقی بماند.

روابط ویژه برخی مراکز اسقاط با واردکنندگان

وی تصریح کرد: در حال حاضر 230 مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که عمده آنها تعطیل شدند و تنها 3 تا 4 مرکز اسقاط به دلیل روابط ویژه با واردکنندگان همچنان سرپا هستند.

وی گفت: البته بسیاری از مراکز اسقاط مستقر در شهرک های صنعتی ویژه خودروهای فرسوده امکان تعطیلی یا تغییر کاربری را ندارند چرا که این ظرفیت و سرمایه گذاری منوط به اسقاط است و هر گونه تغییر کاربری در این مراکز نیز مستلزم سرمایه گذاری جدید و برخی تغییرات است.

این عضو فعال در حوزه اسقاط و بازیافت تصریح کرد: با ادامه وضع موجود در عدم اسقاط فرسوده ها به تدریج کشور پارکینگ خودروهای فرسوده تبدیل خواهد شد.

جودی با توجه به شرایط خاص سیاسی واقتصادی کشور افزود: البته دولت متاثر از شرایط خاص سیاست خارجی و اقتصادی وضعیت ویژه ای دارد اما تا ابد نمی توان چنین شرایطی در بخش خودروهای فرسوده وجود داشته باشد و باید فکری اساسی در این زمینه شود.

وی همچنین به طرح مجلس در خصوص الزام خودروسازان به اسقاط پرداخت و خاطر نشان کرد: باید طرحی که چندین بار برای تایید به شورای نگهبان ارجاع و همچنان مورد تایید نهایی شورای نگهبان قرار نگرفته است در صورت تصویب، بخشی از این طرح خودروسازان را ملزم به خروج فرسوده ها در ازای تولید خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: البته ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بوده ارتباطی به طرح خروج فرسوده نداشته و برخی ایرادات شکلی به سایر مواد این طرح داشته که به زودی نیز حل و فصل خواهد شد.

عضو اتحادیه اسقاط در پایان خروج فرسوده ها در ازای تولید را کمک بزرگی به نوسازی ناوگان دانست و گفت: ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف کشور برای خروج خودروهای فرسوده وجود دارد اما نیازمند اراده و برنامه ریزی جامع و همراهی دستگاههای متولی چون وزارت صنعت و سازمان محیط زیست است تا در کنار یکدیگر این طرح ها را اجرایی کنند.

کد خبر 116352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha