با قیمت دستوری هیچ قدرتی قادر به کاهش التهاب بازار خودرو نیست

تورم انتظاری و رفتارهای احساسی در جامعه چند هفته ای است که بازار خودرو را از توازن خارج و دلالان و واسطه گران را بر بازار مسلط کرده است جریانی که به نظر می رسد با اظهارات ضد و نقض مسئولان بر بی ثباتی و چالش جدی قیمت خودرو دامن زده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند افزایش قیمت هر کالایی، تقاضای انباشته شده ای را به مردم منتقل می کند و مردم یک باره در بازار به صورت کاملا احساسی اقدام به خرید می کنند؛ رفتاری که به گفته آنها این روزها در بورس نیز شاهد آن هستیم.

علی شکوهی کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با ارزیابی شرایط کنونی بازار خودرو و پیروی آن از برخی از الگوهای رفتاری گفت: امروز قیمت خودرو تا حدود زیادی وابسته به تورم انتظاری مردم از جامعه دارد به طوری که هم اکنون بخش زیادی از جامعه تلاش می کنند در همین سطح عمل کرده و نیازهایشان را به نحوی از فرصت بوجود آمده برآورده کنند.

وی در عین حال معتقد است چنین رفتارهایی باعث می شود که اصولا بازار از توازن خود خارج شود چرا که موجب می شود مردم برای خرید هجوم برده و دلالان بازار را مدیریت نمایند.


با قیمت گذاری دستوری هیچ قدرتی قادر به کاهش التهابات بازار نیست

شکوهی تاکید کرد : البته دو نرخی بودن هر کالایی منجر به دلالی و واسطه‌گری در بازار آن می‌شود و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین تا زمانی که بازار قیمت‌های خود را دارد و نرخ کارخانه‌ای خودروها نیز به‌صورت دستوری تعیین می‌شود، هیچ قدرتی نمی‌تواند بساط دلالی را جمع کند و از التهابات بکاهد.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید بر تاثیر رفتارهای احساسی بر حفظ روند صعودی قیمت خودرو اظهار داشت : بی ثباتی و شیب صعودی نرخ ارز ، تاخیر شرکتها در انجام تعهدات و افزایش هزینه تولید بخش دیگری از عوامل موثر در روند صعودی قیمت خودرو در هفته های اخیر است شرایطی که بخش عمده آن ناشی از تحریم ها و عدم تامین به موقع مواد اولیه و همچنین افزایش هزینه تولید است که متاسفانه خودروسازان را به شدت زیان ده وآسیب زا کرده است .
 

علی شکوهی


عواملی که موجب حفظ روند صعودی قیمت خودرو می شود

به گفته شکوهی، اظهارات ضد و نقیض و متعدد مسئولان در خصوص قیمت و جریان بازار خودرو نیز در ایجاد بی ثباتی بازار و چالش جدی قیمت خودرو در هفته های اخیر تاثیر گذار بوده است.

وی در ادامه با وجود روند صعودی 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو پیش بینی کرد در هفته های آتی شاهد بازگشت 5 تا 10 درصدی قیمت ها در بازار خواهیم بود جریانی که اگر چه کاهشی است اما به هیچ وجه منجر به بازگشت خودرو به قیمت های قبل نخواهد شد و در نهایت موجب رکود مجدد در بازار خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو، همچنین با اشاره به التهابات اخیر قیمتی در بازار برخی خودروها به برخی عوامل موثر در رشد قیمت پراید پرداخت و گفت: زمانی که محصولی قرار است از سبد کالاهای تولیدی شرکتی خذف شود باید کالای جایگزین آن به درستی مشخص شود نه اینکه بدون اعلام جایگزین ، سایر تولیدات به جهت قیمت های نزدیک به آن محصول عملا جایگزین شوند.

شکوهی تاکید کرد: در گام اول برای حذف پراید باید ظرفیت در نظر گرفته شده برای تولید این محصول و عوامل موثر در جذابیت این خودرو در بازار مشخص و پس ار اعلام محصول جایگزین ، تصمیم حذف پراید از چرخه تولید اجرایی شود.

وی افزود: متاسفانه عدم مدیریت درست فرصت چند ساله حذف پراید را از بین برد و این تصمیم در زمانی اجرایی شد که بازار دچار التهاب بزرگی بود گر چه تصمیم گیری برای توقف تولید پراید باید خیلی قبل تر صورت می گرفت اما فرصت سوزی موجب عدم اجرای آن در زمان مناسبی شد.

شکوهی در پایان هر گونه تصمیم گیری در شرایط کنونی صنعت خودرو را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: تصمیم به حذف برخی محصولات پرتیرآژ در شرایطی اجرایی می شود که امکان تولید محصولات جدید و واردات خودروها به صورت CKD و SKD وجود ندارد و باید محصولاتی با کمترین میزان ارزبری و بالاترین سهم داخلی سازی در کشور را تولید کرد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha