کد خبر 123018
۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
صنعت اجاره خودرو در مرحله توقف کامل!

صنعت اجاره خودرو در آمریكا تا مرحله توقف كامل پیش رفته است و چون این صنعت بخشی از صنعت بزرگ خودروسازی در دنیا است، معضل در صنعت اجاره در حقیقت به معنی معضلی برای صنعت خودرو است.

به گزارش پرشین خودرو، در شرایط عادی، كمپانی های اجاره خودرو، بیش از 10 درصد از فروش خودروهای نو در بازار آمریكا را به خود اختصاص می دهند كه چیزی حدود 1.7 تا 1.9 میلیون دستگاه خودرو است (بر اساس آمار فروش سال 2019). اما حالا نه تنها شرایط عادی نیست، بلكه با آن فاصله زیادی پیدا كرده است.

دو سوم گردش مالی شركت های اجاره خودرو نیز از اماكن فرودگاهی شكل می گیرد. بر اساس آمار تعداد افرادی كه از كابین بازرسی ورودی و خروجی فرودگاه ها عبور می كنند، از ماه آوریل تا ماه مه، تعداد پروازها 94 درصد كاهش داشته است. به همین دلیل تعداد كسانی كه به خودروی اجاره ای نیاز پیدا می كنند به همین نسبت سیر نزولی داشته است.


از آن یك سوم باقی مانده ای كه به خودروی اجاره ای نیاز پیدا می كنند و به اماكن فرودگاهی ربط ندارد، بیشتر مشتریانی هستند كه خودروی آنها در اثر تصادف زمین گیر شده و شركت های بیمه ای بخشی یا همه هزینه های اجاره یك خودرو را با این افراد می پردازد. و در اثر همه گیر شدن ویروس كرونا و تعطیلی های سراسری، میزان رفت و آمد مردم كمتر شده و در نتیجه تعداد تصادف ها كاهش یافته است. تا جایی كه شركت های بیمه ای در همین مدت كوتاه 7 میلیارد دلار از پول مردم را به آنها بازگردانده اند.

به زبان ساده تر، اكنون شركت های اجاره دهنده خودرو در تنگنای شدیدی قرار دارند. چاره ای كه برای آنها باقی می ماند این است كه از خرید خودروی نو برای ناوگان خود پرهیز كنند و بخشی از ناوگان دست دوم خود را در معرض فروش قرار دهند.

از میان قربانیان این تنگنا، شركت هرتز است كه جمعه گذشته اعلام ورشكستگی كرده و مشمول قوانین آن شده است. بنابراین در سال 2020 از این شركت انتظار خرید خودروی نو نمی رود. در ماه آوریل هم این شركت از عهده پرداخت به وام دهندگان و شركت هایی كه خودروی لیزینگ در اختیار این شركت گذاشته اند برنیامده است، از جمله دالر اند تریفتی.

 

اجاره خودرو



رقیب هرتز، آویس باجت Avis Budget از لحاظ مالی قدری در شرایط بهتری قرار دارد اما با این حال در حال از دست دادن منابع مالی است طوری كه گفته است تا آخر سال (2020) خرید خودروی نو را تا 80 درصد كاهش خواهد داد.

حالا كه خرید خودروهای نو در این كمپانی های اجاره خودرو تقریبا به صفر رسیده، آخر ماجرا نیست، چون دو شركت هرتز و آویس باجت به همراه یك شركت خصوصی دیگر به نام انترپرایز حالا به صدها هزار دستگاه خودروای مواجه هستند كه روی دست شان مانده و نیازی به آن ندارند.

پاركینگ های خودرو در وزشگاه های كالیفرنیای جنوبی مثل استادیوم داجرز و استادیوم آنجل، گوش تا گوش پر از خودروهای اجاره ای است كه در معرض فروش قرار دارند و چون ویروس كرونا شیوع پیدا كرده فعلا بازی ها در این استادیوم ها انجام نمی شود. اما این خودروها نمی توانند در این پاركینگ ها بمانند. صاحبان این خودروها باید بخش اعظم این خودروها را كه حدود 1.5 میلیون دستگاه است، ظرف هفته های آینده بفروشند. جف شوستر، رئیس مؤسسه تحقیقات خودروی LMC می گوید: [شركت های اجاره خودرو] به این خودروها نیازی ندارند، آنها به پول نقد نیاز دارند.»

اما خود بازار خودروهای دست دوم از بازار خودروهای اجاره ای وخیم تر است. زو رحیم از مدیران كاكس اتومتیو Cox Automotive می گوید كه تا همین حالا صدها هزار خودروی اجاره به بازار دست دوم فروخته شده است. اندازه گیری عمق و میزان این رویكرد كار آسانی نیست. آمار موجود نشان می دهد هرتز به تنهایی در بازار آمریكا 41 هزار دستگاه و در بازار اروپا 13 هزار دستگاه خودرو از ناوگان خود فروخته است. اما شیوع كرونا باعث تعطیلی نمایندگی ها و نمایشگاه های فروش خودرو شده و كار فروش خودروهای ناوگان این شركت ها را با مشكل مواجه كرده است. اگر تعطیلی سراسری پیش نمی آمد و هرتز می توانست خودروهای خود را به موقع به فروش برساند كار به اعلام ورشكستگی نمی رسید. آویس باجت هم می گوید كه تا اواسط ماه مارس، 35 هزار دستگاه از خودروهای ناوگانش را فروخته است.

با بازگشت فروش خودروهای دست دوم به روال عادی، برنامه چابك سازی شركت های اجاره خودرو نیز به حال عادی بازخواهد گشت. آویس باجت پیش بینی كرده است كه تا پایان ماه ژوئن، این شركت 20 درصد لاغر خواهد شد. شوستر می گوید: «بازار خودروهای دست دوم با افزایش عرضه و جریان ورودی بالایی مواجه است كه روی قیمت اثر می گذارد و به این بازار فشار وارد می آورد.»

كاهش قیمت خودروهای دست دوم در بازار، روی فروش خودروهای نو هم اثر می گذارد. این آثار از چند جهت خواهد بود، یكی آن كه بخشی از سهم خرید خودروهای نو به سمت خودروهای دست دوم می رود چون مشتری می تواند یك یا دو مدل پایین تر را با قیمت خیلی خوبی از بازار دست دوم خریداری كند. دوم آن كه درآمد خیلی از مردم در اثر شیوع ویروس كاهش پیدا كرده و به همین دلیل، گرایش به خودروهای كم كاركرده بیشتر شده تا خودروهای صفر.

هیچ كدام از این خبرها، برای خودروسازان جالب نیست. تولید و فروش آنها كاهش پیدا كرده، بدون آن كه هزینه های آنها كاهش پیدا كرده باشد.

منبع: سایپا

کد خبر 123018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha