کد خبر 136301
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
آمار هواپیماهای نظامی فعال در افغانستان

مدیرکل کمیسیون کنترل فرودگاه‌های افغانستان گفت که دولت قبل ۱۶۴ فروند هواپیمای نظامی در اختیار داشت و از آن تعداد ۸۱ فروند هنوز در این کشور است و حدود نیمی از آنها هم قادر به پرواز هستند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری طلوع، لطیف‌الله حکیمی، مدیر کل کمیسیون کنترل فرودگاه‌های افغانستان همچنین گفت: از ۸۱ فروند هواپیمای نظامی باقی مانده در کشور ، ۴۱ فروند هواپیمای فعال داریم که توسط مهندسان افغان تعمیر شده‌اند و ما روی عملیاتی شدن بقیه هواپیماهای نظامی هم کار می‌کنیم.

وی ادامه داد، مقام‌های سابق افغان و نظامیان ده‌ها فروند هواپیمای نظامی را به تاجیکستان، ازبکستان، امارات و آمریکا برده‌اند.

دولت امارات هم با اعلام اینکه تنها ۴۱ فروند از ۸۱ هواپیمای نظامی دولت قبل در افغانستان فعال است، تاکید کرد: بیش از نیمی از این هواپیماهای نظامی ارتش افغانستان در جریان فروپاشی و سقوط دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین این کشور در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به خارج منتقل شدند.

دولت طالبان تلاش‌ها برای دستیابی مجدد به این هواپیماهای جنگی را آغاز کرده است.

با این حال، کارشناسان نظامی به دولت امارات تاکید کردند تا از این هواپیماهای نظامی و تجهیزات حفاظت کنند.

فرید احمدی، یکی از فرماندهان سابق ارتش افغانستان نیز گفت:‌ دولت طالبان افغانستان باید بداند که این هواپیماها از جمله هلیکوپترها و هزاران قطعه تجهیزات نظامی و تسلیحاتی، خزانه ملی افغانستان است.

بر اساس گزارش‌های موجود، دولت آمریکا بیش از هشت میلیارد دلار در ۲۰ سال گذشته صرف حمایت و پشتیبانی از نیروی هوایی افغانستان کرده بود.

کد خبر 136301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha