نگاهی به مشخصات پیکاپ فوتون تونلند نیوفیس از دیروز تا امروز + جزئیات

اخیرا فروش تونلند نیوفیس توسط ایران خودرو دیزل آغاز شده است. این خودروی پیکاپ طرفداران بسیاری در ایران پیدا کرده و توانسته است در میان دیگر رقبا تبدیل به گزینه‌ای قابل اعتماد شود. به بهانه فروش فوتون تونلند نیوفیس توسط ایران خودرو تصمیم گرفتیم این خودرو را معرفی و بررسی کنیم.

/خبرنگار: امین سرمدی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فوتون یک کمپانی مطرح، بزرگ و خوش سابقه چینی است که در زمینه ساخت و تولید خودروهای کار و تجاری سبک و سنگین فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1996 در پکن چین متولد شد و طی این سال‌ها با خودروسازان بزرگی از جمله دایملر فعالیت‌های مشترکی داشته است که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کشنده‌های Auman اشاره کرد.

فوتون فعالیت خود را ابتدا با مونتاژ محصولات شرکت‌های مطرح دنیا در چین آغاز کرد. رفته رفته شروع به تولید محصولات مختلف تحت عنوان فوتون کرد و به کشورهای دیگر نیز از جمله ایران محصولات خود را صادر کرد. فوتون علاوه بر خودروهای کار و تجاری و اتوبوس، مدل‌هایی در کلاس‌های پیکاک و شاسی بلند از جمله تونلند (تانلند) و ساوانا نیز داشته که خودروهایی با کیفیت و خوش ساخت هستند.

 

فوتون



فوتون تونلند یا به اصطلاح عامیانه تونلند یک خودروی پیکاپ بوده که توسط فوتون برای اولین بار در سال 2011 رونمایی شد. تونلند خودرویی بود که بر اساس پلتفرم تویوتا هایلوکس ساخته شده و از ابتدا قرار بود که رقیبی ارزان قیمت اما با کیفیت برای تویوتا هایلوکس پرطرفدار باشد. تولید این خودرو تا سال 2018 با اندکی تغییرات ادامه داشت تا اینکه فوتون تصمیم گرفت تغییرات عمده‌ای را خصوصا در بخش طراحی بر روی تونلند ایجاد کند. بنابراین فیس جدید تانلند در سال 2018 رونمایی شد.

فوتون تونلند در ایران نیز توسط ایران خودرو دیزل از سال 1393 در دو نسخه دیزلی و بنزینی عرضه شد. بازار پیکاپ‌های صفرکیلومتر در ایران از دهه 90 مجدد رونق بسیار خوبی پیدا کرد و طرفداران این کلاس خودرویی هر روز بیشتر می‌شدند. یکی از خودروهایی که سبب شد در بازار ایران رقابت شدید بوجود آید همین پیکاپ تونلند بود که در دو نسخه دیزلی و بنزینی توانست طرفداران بسیاری پیدا کند.

 

فوتون تونلند



تولید و عرضه این خودرو تا اواخر دهه 90 ادامه داشت و سرانجام پس از اینکه شرکت‌های دیگر نیز اقدام به مونتاژ و فروش پیکاپ‌های روز در ایران کردند ایران خودرو دیزل تصمیم گرفت نسل جدید و در واقع نسخه فیس لیفت تونلند را به بازار عرضه کند تا با رقبای تازه نفسش توان رقابت را کماکان داشته باشد.

 

تونلند نیوفیس



سرانجام در سال 1401 نسخه فیس لیفت این پیکاپ در نمایشگاه‌های خودرو به نمایش عموم در آمد و باز هم توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند. البته فوتون تونلند نیوفیس تنها در نسخه دیزل و با نام تونلند S تولید شده و به فروش می‌رسد. در همین سال ایران خودرو دیزل تصمیم گرفت در کنار عرضه تونلند S نسل جدید این خودرو که در سال 2020 میلادی رونمایی شده بود را تحت عنوان تونلند G7 عرضه کند.

 

تونلند جدید



بررسی طراحی ظاهری تونلند S

از نظر طراحی ظاهری همانطور که اشاره شد تونلند S نسخه فیس لیفت نسل اول تونلند محسوب می‌شود که بروز رسانی‌های متعدد و مثبتی نسب به نسل پیشین خود پیدا کرده است. چراغ‌های جلو نسبت به نسل قبلی کمی تغییر شکل پیدا کرده و مهمتر از آن گرافیک داخلی آنها ظاهری به مراتب بروزتر و جذاب‌تر از نسل قبلی است. جلوپنجره کاملا تغییر پیدا کرده و طراحی پهن و کشیده‌ای پیدا کرده که تا روی سپر خودرو کشیده شده است. درون آن نیز خطوط افقی کردمی به همراه نشان فوتون قرار دارند. بر روی سپر جلو نیز چراغ‌های مه شکن و چراغ‌های مخصوص روز خودرو تعبیه شده که یک نکته مثبت به حساب می‌آید.

 

تونلند اس



نمای جانبی این پیکاپ ساده اما قابل قبول و هماهنگ با دیگر قسمت‌هایش است. بر روی گلگیرها دو فلاپ پلاستیکی مشکی رنگ قرار گرفته که رنگ خودرو را از خط و خش‌ها در امان نگه دارد. همچنین گلگیرها کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده تا حس قدرت و عضلانی بودن خودرو را بیش از پیش به بیننده القا کند. همچنین وجود رینگ‌های جذاب و بزرگ 17 اینچی و حفاظ قسمت بار جلوه این خودرو را جوان پسند و اسپرت کرده است.

 

تونلند اس



نمای عقب فوتون تونلند S شباهت بسیاری با نسل قبلی پیدا نکرده و تنها تفاوت بزرگ آن منتقل شدن چراغ مه‌شکن به داخل چراغ‌های اصلی است که همین مورد سبب شده تا سپر عقب ظاهر بهتری پیدا کند. بر روی درب صندوق حجم دهی زیادی وجود ندارد و تنها برآمدگی قسمت بالای آن سبب شده تا سادگی آزار دهنده نشود. در مجموع طراحی تونلند نیوفیس نسبت به نسل قبلی و پیکاپ‌های هم رده خود ظاهری پخته، به دور از تجمل گرایی اضافه و جذاب را دارد که به مذاق عموم خوش می‌آید. در کنار تونلند S نسخه جدیدتر آن که همان تونلند G7 کاملا از نظر طراحی نسبت به این خودرو دگرگون شده و ظاهری بروز و جداب‌تر را پیدا کرده است.

 

تونلند اس




طراحی کابین فوتون تونلند نیوفیس

با ورود به کابین تونلند S تفاوت‌های بسیار زیاد و البته قابل قبولی نسبت به نسل قبلی قابل مشاهده است. تریم داخلی و طراحی داشبورد و صندلی‌ها کلا تغییر پیدا کرده و با نمایی بروز و ظاهری بسیار زیبا به بازار عرضه شده است.

 

تولند نیوفیس



اولین نکته مثبت این خودرو تریم دو رنگ داشبورد و چرم صندلی‌هاست که در کنار دیگر ترکیب جذابی را رقم زده‌اند. مورد بعدی که قطعا مورد پسند بازار ایران است مانیتور بزرگ 10 اینچی است که در میانه داشبورد تعبیه شده و در زیر آن نیز بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع قرار دارد.

 

تونلند نیوفیس



طراحی فرمان خودرو هم کاملا تغییر پیدا کرده و به صورت سه شاخه به همراه کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل طراحی شده است. همچنین صفحه کیلومتر شمار هم به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری بوده که برروی آن برخی اطلاعات مورد نیاز خودرو قابل مشاهده است. متریال به کار رفته درون کابین این پیکاپ کیفیت قابل قبولی داشته و در بلند مدت ماندگاری خوبی خواهند داشت. فضای کابین نیز با توجه به کلاس خودرو فضایی قابل قبول و نسبتا جادار است که می‌تواند چهار بزرگسار را درون خود جای دهد.

 

تونلند نیوفیس



مشخصات فنی فوتون تونلند ‌نیوفیس

تونلند S همانطور که قبل‌تر گفتیم تنها در نسخه دیزلی به بازار عرضه شده است. پیشرانه و قلب تپنده این خودروی پیکاپ از نوع 4 سیلندر 2.8 لیتری توربو دیزل محصول شرکت کامینز است که توانایی تولید حداکثر 174 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت تولید شده تنها از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به هر دو محور خودرو منتقل می‌شود. ضمنا جعبه دنده این پیکاپ نیز محصولی از شرکت گتراگ بوده که نشان از کیفیت بالای آن است.

 

فوتون تونلند



مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود 8.7. لیتر اعلام شده و حداکثر می‌تواند حدود حداکثر 160 کیلومتر در ساعت را سرعت همچنین سیستم تعلیق آن در جرخ‌های جلو از نوع جناغی دوبل و در جرخ‌های عقب از نوع فنر تخت است.

امکانات فوتون تونلند نیوفیس

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی تونلند نیوفیس ارتقای بسیار زیادی نسبت به نسخه قبلی پیدا کرده و تبدیل به یک پیکاپ پرآپشن شده که اتفاقا موردی بسیار مثبت خصوصا برای بازار ایران است. این خودرو به امکاناتی نظیر کروز کنترل، ترمزهای دیسکی با سیستم ضد قفل ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، دو کیسه هوای جلو، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، پورت برق ۱۲ ولت، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، بلوتوث و درگاه USB، چهار عدد بلندگو، مسیریاب، اتولایت، ترانسفرکیس سه حالته (4L یا چهار چرخ محرک سنگین، 4H یا چهار چرخ محرک سبک، 2H یا دوچرخ محرک عقب سبک)، دیلایت یا چراغ روز، روکش صندلی چرمی، کیسه ابزار و کپسول آتش‌نشانی مجهز شده است. از این رو تونلند نیوفیس کاملا آمادگی رویا رویی با پیکاپ‌های رقیب را دارد.


قیمت فوتون نیوفیس دیزل

قیمت فوتون تونلند نیوفیس در اواخر سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ قیمت داشته که در این رنج قیمتی رقبای سرسخت و تازه نفسی همچون KMC T8، مکث کلوت و امیکو آسنا حضور دارند که البته فوتون بواسطه کیفیت بالا و شناخت افراد از آن انتظار می‌رود با استقبال بالایی مواجه شود و بازار پر رونقی را پیدا کند.

شرایط فروش پیکاپ فوتون تونلند نیوفیس

ایران خودرو دیزل از ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۱۲ دی ماه فروش پیکاپ فوتون نیوفیس دیزل را آغاز کرده است.در این طرح فروش ویژه که صرفا از طریق سایت فروش اینترنتی ایران خودرو دیزل به نشانی esale.ikd.ir انجام می‌شود و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت، علاوه بر روش نقدی، روش تسهیلاتی ۱۲ و ۱۸ ماهه نیز پیش‌بینی شده است. 

 

شرایط فروش پیکاپ فوتون

 

مشخصات فنی و کاتالوگ پیکاپ نیوفیس فوتون

 

مشخصات فنی پیکاپ فوتون تونلند نیوفیس

کد خبر 140391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha