کد خبر 143540
۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
 ماشین اتومات ایرانی بخریم یا چینی؟

ما در ایران محدودیت‌های زیادی برای خرید ماشین داریم. خریداران ایرانی در هر زمان که اراده کنند با قیمت معقول به تمام برندهای موجود در دنیا دسترسی نخواهند داشت. به‌علاوه از آنجایی که در طول سال‌های گذشته بارها با افزایش قیمت شدید انواع خودرو مواجه بوده‌ایم، بسیاری از اوقات به خرید ماشین به چشم نوعی سرمایه‌گذاری نگاه کرده‌ایم. با وجود هزینه‌های قابل‌توجهی که خرید یک ماشین تازه روی دست ما می‌گذارد، طبیعی است که حساسیت زیادی روی خرید خود داشته باشیم.

به گزارش پرشین خودرو، در سال‌های اخیر ماشین‌های اتومات به دلیل راحتی بیشتر و به‌روز بودن محبوبیت بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند. در میان تولیدات داخلی ماشین‌های اتوماتیکی مانند تارا، شاهین و دنا پلاس گزینه‌های محبوبی هستند. اما خودروهای چینی مانند تولیدات شرکت‌های لیفان، چری، بایک و جک نیز در سال‌های اخیر محبوب شده‌اند؟ حالا این سؤال پیش می‌آید که ماشین چینی بهتر است یا ایرانی؟ اصلاً موقع خرید به سراغ کدام‌یک برویم؟

مزیت‌های خرید خودروی چینی در ایران

به‌ویژه اگر در دسته ماشین‌های ارزان‌تر به دنبال یک گزینه مناسب هستید، خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای ایرانی طراحی‌های بسیار ظریف‌تر و شیک‌تری ارائه می‌کنند. از طرفی ماشین‌های چینی آپشن‌های بسیار بیشتری دارند؛ این آپشن‌ها هم رانندگی شما را ساده‌تر و روان‌تر می‌کنند و هم برای تمام سرنشینان تجربه بهتری فراهم می‌کنند. تنوع خودروهای چینی هم در مقایسه با مدل‌های ایرانی بیشتر است. این تنوع در مدل خودرو و حتی رنگ‌بندی‌های موجود هم دیده می‌شود.

مزیت‌های خرید خودروی ایرانی

در فهرست ماشین های اتومات تا سقف یک میلیارد ایرانی گزینه‌های بیشتری در اختیار شما خواهد بود. به‌علاوه شما تقریباً در هر کجای کشور می‌توانید نمایندگی خودروهای ایرانی را پیدا کنید. همچنین احتمالاً در صورت بروز خرابی و مشکل، در پیدا کردن قطعات ماشین‌های ایرانی به دردسرهای بسیار کمتری برخورد می‌کنید. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که خیلی اهل سفر کردن هستند و نمی‌خواهند در شهرهای دیگر برای پیدا کردن نمایندگی دچار مشکل شوند، مهم خواهد بود.

ارزان‌ترین ماشین اتوماتیک ایرانی و چینی کدام‌اند؟

در شهریور سال ۱۴۰۲ ساینا اتوماتیک با قیمتی کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان، ارزان‌ترین ماشین اتوماتیک ایرانی بود. دی لایت، اتولایت، رینگ‌های آلومینیومی (سفارشی) و فضای کابین جادار از ویژگی‌های مثبت این ماشین هستند. این خودرو یک گیربکس CVT با ۶ دنده مصنوعی دارد و به سنسور عقب و سنسور فشار باد تایر هم مجهز شده است.

در کنار ساینا، کوییک اتوماتیک هم از ارزان‌ترین مدل‌های اتوماتیک ایرانی است که حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و از گیربکس اتوماتیکی استفاده می‌کند که ساخت شرکت پانچ بلژیک است. همین گیربکس باعث شده این ماشین حدود ۱۰۰ میلیون تومان از نسخه دنده‌ای خود گران‌تر باشد.

احتمالاً ارزان‌ترین ماشین اتوماتیک چینی که در بازار ایران پیدا می‌کنید راین R3 است. قیمت این ماشین در اردیبهشت ۱۴۰۲ با افزایش شدید به نزدیکی ۷۰۰ میلیون تومان رسید. ظاهر این ماشین اصلاً جذاب نیست، اما در مقایسه با ماشین‌های ارزان ایرانی مانند کوییک اتوماتیک امکانات بیشتری به شما می‌دهد. شرکت راین برای مدت طولانی فعالیتی نداشت، تا اینکه در سال ۱۴۰۱ با این خودرو به بازار برگشت. راین R3 بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ توسط چانگان تولید می‌شد. به همین دلیل یک ماشین قدیمی به حساب می‌آید و ارزش خرید زیادی ندارد؛ اما در عین حال ارزان‌ترین ماشین اتوماتیک چینی در بازار ایران است. سنسور عقب، سانروف، آینه‌های جانبی برقی و نمایشگر لمسی ۹ اینچی از امکانات این خودرو هستند.

 ماشین اتومات ایرانی بخریم یا چینی؟

بهترین ماشین‌های اتوماتیک چینی و ایرانی کدام‌اند؟

شاید بتوان گفت جک S5 یکی از اولین ماشین‌های چینی بود که توانست در دل ایرانی‌ها جا باز کند. میزان افت قیمت این ماشین در هنگام فروش کم است و با اینکه چندان به‌روز نیست؛ اما محبوبیت قابل توجهی دارد. دیگنیتی یکی دیگر از ماشین‌های چینی محبوب است که توسط بهمن خودرو وارد بازار ایران شده و ظاهر زیبا و مونتاژ نسبتاً باکیفیتی دارد. با توجه به اختلاف قیمت این خودرو در بازار آزاد و کارخانه بهتر است خرید و قیمت خودرو در سایت شیپور را در نظر داشته باشید.

فیدلیتی هم برادر دیگنیتی است که بهمن موتور با مشخصات فنی و آپشن‌های مناسب وارد بازار کرد و موفقیت نسبتاً خوبی هم به همراه داشت. از دیگر ماشین‌های محبوب و مشهور چینی در بازار ایران می‌توان به آریزو ۶، تیگو ۸ پرو، جک J5 و برلیانس H330 اشاره کرد.

اما در میان بهترین ماشین‌های اتوماتیک ایرانی می‌توان به دنا پلاس اتوماتیک اشاره کرد. این ماشین یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دارد و از آپشن‌هایی مانند سانروف، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و کروز کنترل برخوردار است. هر چند کمبود فضا در داخل خودرو در کنار کیفیت نه‌چندان بالای تولید در این خودرو به چشم می‌خورد.

شاید بتوانیم تارا را به‌عنوان یکی از بهترین سدان‌های اتوماتیک ایرانی معرفی کنیم. شاید در نگاه اول طراحی خارجی نامناسب این خودرو کمی آزاردهنده باشد؛ اما در عوض موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس آن بی‌آزار است. گیربکس دنا و تارا فرقی ندارد؛ ولی فضای داخلی تارا جادارتر است. از دیگر ماشین‌های اتوماتیک ایرانی می‌توان به تندر ۹۰ پلاس و شاهین اشاره کرد.

 ماشین اتومات ایرانی بخریم یا چینی؟

طراحی و ظاهر ماشین‌های ایرانی بهتر است یا چینی؟

به طور کل طراحی ماشین‌های چینی معمولاً با کپی‌برداری از ماشین‌های برندهای بزرگ دنیا انجام می‌شود. در نتیجه اگر به یک ماشین چینی نگاه می‌کنید و ناخودآگاه یاد یک برند معتبرتر می‌افتید، کاملاً طبیعی است. اما همین موضوع به نقطه قوت ماشین‌های چینی تبدیل شده است. ماشین‌های اتوماتیک چینی در مقایسه با خودروهای ایرانی زیباتر هستند. این زیبایی هم در طراحی بیرونی و هم در طراحی داخلی این ماشین‌ها به چشم می‌آید.

به هدف و سلیقه خود توجه کنید

در ایران نگاه منفی نسبت به تولیدات چینی وجود دارد؛ البته تولیدات ایرانی هم در نظر عموم مردم چنگی به دل نمی‌زنند. اما چیزی که در نهایت می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری یاری کند، توجه به سلیقه و اهداف شما از خرید ماشین است. اگر قرار است خیلی زود خودروی خود را عوض کنید، در نظر داشته باشید که بازار دست دوم ماشین‌های چینی خیلی خوب نیست. در نتیجه یا ماشین چینی نخرید یا مدلی بخرید که برای فروش بازار بهتری دارد.

از طرف دیگر به طور کل امکانات رفاهی ماشین‌های چینی از همتایان ایرانی آنها بیشتر است. پس اگر به آپشن‌های به‌روز و طراحی مدرن و جذاب علاقه دارید، ماشین‌های ایرانی نمی‌توانند شما را راضی کنند. چون معمولاً طراحی قدیمی و نه‌چندان زیبایی دارند و آپشن‌های کمتری ارائه می‌کنند.

در نهایت اگر نتوانستید تصمیم نهایی خود را بگیرید، یکی از مدل‌های ایرانی یا چینی که می‌پسندید را انتخاب کنید و آن را با هم‌رده‌های دیگری که دارد مقایسه کنید. به این ترتیب راحت‌تر متوجه می‌شوید که کدام ماشین در مقایسه با پولی که پرداخت می‌کنید، امکانات بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مورد موادی مانند مصرف سوخت، خدمات پس از فروش و وجود قطعات یدک را هم در نظر بگیرید.

منبع: بلاگ شیپور

کد خبر 143540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha