۱۰ تا از ماشین های زیر ۱ میلیارد + خودرو تا یک میلیارد چی بخریم؟

محدودیت‌های قدرت خرید و تحریم‌ها، دامنه انتخاب‌های متقاضیان ایرانی را به ماشین های زیر ۱ میلیارد و کمتر سوق داده‌ است. تنوع خودرو تا یک میلیارد، همچنان قابل تحمل است و می‎‌شود با این بودجه، سراغ گزینه‌هایی معقول رفت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نیاز مبرم به خودروهای باکیفیت که با قیمتی قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده و دسترسی منطقی به قطعات یدکی عرضه شوند، در غیاب نمونه‌های وطنی، راه را برای ورود ماشین های زیر ۱ میلیارد چینی به بازار هموار کرده است. با وجود قیمت بالای عرضه و افزایش بالای ۲۰ درصدی در بازار آزاد برای هر خودرو تا ۱ میلیارد، آزادی عمل هم وطنان در انتخاب و خرید خودروی مناسب تا حد ناخوشایندی محدود شده. به هر منوال، پیرو اقدام‌های صورت گرفته در بخش داخلی و نوید واردات خودروهای کارکرده خارجی برای تعدیل قیمت، می‌شود انتظار داشت که نام برندها و مدل‌های بهتر و جدیدتری وارد لیست بهترین ماشین های زیر ۱ میلیارد تومان در ایران شود.

در این گزارش، باهم نگاهی خواهیم داشت به لیستی از بهترین ماشین های ایرانی و خارجی که در میانه سال ۱۴۰۳، با مبلغ زیر ۱ میلیارد تومان قابل تهیه هستند.

ماشین های ایرانی زیر ۱ میلیارد

بخش اعظم گزینه‌های خرید ماشین زیر ۱ میلیارد در بازار ایران، شامل مدل‎‌های ایرانی در تیپ‌های مختلف می‌شوند. سوای مدل‌های اقتصادی و معلوم الحال، با بودجه‌ای حداقل ۹۰۰ میلیون تومانی این امکان را خواهید داشت که از میان باکیفیت‌ترین خودروهای وطنی مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در ابتدای لیست به سراغ بهترین خودروهای ایرانی زیر ۱ میلیارد خواهیم رفت.

مدل ماشین

قیمت (میلیون تومان)

تارا دنده ای V۱

۷۵۵

تارا اتوماتیک V۴

۹۸۷

دنا پلاس توربو

۹۳۰

رانا پلاس پانوراما

۶۸۸

پادرا پلاس دوگانه سوز

۸۳۰

شاهین G

۷۴۷

پژو ۲۰۶ تیپ ۳

۶۴۰

پژو ۲۰۷

۷۵۰

کوییک اتوماتیک R

۵۴۸

ساینا S

۴۲۳

پراید SE۱۵۱

۳۵۴

خانواده تارا

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

حاصل ایرانیزاسیون پلتفرم سیتروئنPF۱ و تبدیل آن به بیس ملی IKP۱، در قالب تارا و در اواخر دهه ۹۰ به بازار عرضه شد. خانواده تارا و تیپ‎های مختلف آن (از دنده‌ای تا اتوماتیک و آپشنال) از جمله بهترین ماشین های زیر ۱ میلیارد بازار ایران هستند که به نوعی ترکیبی بین ظاهر پژو ۳۰۱ و ریخت تیپیکال محصولات ایران خودرو به حساب می‌آید. تارا با بهره‌گیری از پلتفرم مشترک، ابعاد، فضای کابین و بسیاری از مشخصات فنی مشابه با نمونه اصلی، از نظر ایمنی و کیفیت ساخت نیز قابل قبول است و می‌توان تا حدودی به امتیاز ۳ انکپ پلتفرم پژو ۳۰۱ امیدوار بود. تجهیز تیپ آپشنال V۴ تارا به سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، آن را به گزینه‌ای ایمن و مطمئن در کلاس خود تبدیل کرده است. در حال حاضر، تارا با پیشرانه TU۵ پلاس به بازار عرضه می‌شود که نسبت به نسل قبلی خود، قدرت و گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. تارا درحال حاضر در شش تیپ ارائه می‌شود که تیپ‌های V۲ و V۴ آن از گیربکس اتومات بهره می‎‌برند و باقی تیپ‌ها دنده‌ای با موتور ارتقایافته تیوفایو به فروش می‌رسند.

خانواده دنا پلاس

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

خودروی دنا پلاس، به عنوان فیس لیفتی از سمند و با پلتفرم تکراری ۴۰۵ تولید شده است که نزدیک به یک دهه پیش رونمایی و تولید انبوه آن در اواخر همان سال آغاز شد. اولین فیس لیفت دنا در سال ۹۵ به بازار معرفی شد و امروزه در میان بهترین ماشین های زیر ۱ میلیارد ایرانی جا دارد. تغییرات ظاهری این خودرو عمدتاً در بخش جلوپنجره، چراغ‌ها و خطوط جانبی متمرکز شده‌اند. در بخش فنی، دنا پلاس تغییرات قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود نداشته و کیفیت ساخت آن نیز بهبود اندکی را تجربه کرده است.

با عرضه نسخه توربوشارژ دنا پلاس در اواسط سال ۱۳۹۶، گامی رو به جلو در ارتقای عملکرد این خودرو برداشته شد. این نسخه که از پیشرانه EF۷ توربوشارژ بهره می‌برد، تغییرات فنی جزئی دیگری نیز به همراه داشت و از نظر ظاهری نیز با تجهیز به رینگ‌های آلومینیومی، فرمان چرمی و سایر امکانات رفاهی، از مدل پایه متمایز گردید.

در سال ۱۳۹۹، ایران خودرو نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو را با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه کرد. این نسخه که از نظر وزن نسبت به مدل دنده‌ای سنگین‌تر بود، به فرمان برقی مجهز شده و از نظر تجهیزات رفاهی نیز غنی‌تر گردید. شایان ذکر است که نسخه فول آپشن دنا پلاس توربو اتوماتیک، مطابق با استانداردهای ۸۵گانه، به امکانات ایمنی و رفاهی متنوعی از جمله سیستم کنترل پایداری، سنسورهای نور و باران، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سایر تجهیزات استاندارد مجهز شده است. ویژگی‌هایی همچون فرمان دی‌کات، استارت دکمه‌ای و آینه وسط الکتروکرومیک، بر جذابیت این خودرو افزوده‌اند.

رانا پلاس

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

یکی از ماشین های زیر یک میلیارد بازار ایران یعنی رانا پلاس، هشت سال پس از رونمایی از رانا و در سال ۹۹ به مرحله تولید و عرضه رسید. رانا پلاس علاوه بر ارتقای استانداردهای آلایندگی موتور، از امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری نیز برخوردار شده و طراحی ظاهری آن نیز دستخوش تغییراتی شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به بهبود گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، تجهیز خودرو به دی‌لایت نئونی، ارتقای مقاومت فن رادیاتور، بهبود عایق‌بندی صدا و ارتقاء کیسه‌های هوا اشاره کرد.

با هدف ارتقای سطح ایمنی، شرکت ایران خودرو در اوایل سال ۱۴۰۲ اقدام به تجهیز کلیه مدل‌های رانا پلاس به چراغ دی‌لایت و چراغ پوزیشن به عنوان تجهیزات استاندارد نمود. از آبان ماه همان سال، نسخه ارتقا یافته‌ای از رانا پلاس با امکانات ایمنی پیشرفته‌تر شامل سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سنسور فشار باد تایر (TPMS) و نشانگر زمان تعویض دنده (GSI) به بازار عرضه شد. این خودرو موفق به کسب استاندارد ایمنی عابر پیاده نیز گردید و شاید در آینده نزدیک در برنامه تست ایمنی استاندارد انکپ هم شرکت داده شود.

پادرا پلاس دوگانه سوز

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

وانت پادرا پلاس زامیاد، یکی از بهترین ماشین های زیر ۱ میلیارد در سگمنت پیکاپ است که با هدف جایگزینی وانت نیسان کلاسیک معروف به نیسان آبی در بازار ایران تولید و عرضه گردید. این خودرو که در واقع نسخه ای از وانت چینی لیون با تغییراتی فنی است، نخستین بار در نمایشگاه خودرو تهران سال ۱۳۹۷ رونمایی و بالاخره در سال ۹۸ راهی بازار شد.

در ابتدا، پادرا پلاس با موتور ۲.۴ لیتری استاندارد یورو ۴ به بازار عرضه شد. اما با توجه به الزامات زیست‌محیطی، زامیاد اقدام به ارتقاء موتور این خودرو به استاندارد یورو ۵ نمود. موتور ارتقاء یافته +M۲۴ که در واقع همان موتور نیسان آبی با تغییراتی در سیستم سوخت‌رسانی، کاتالیست و منیفولد دود است، ضمن حفظ قدرت و گشتاور، مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

پادرا پلاس نسبت به نسل قبلی خود، از امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری برخوردار است. مواردی همچون شیشه بالابر برقی، آینه‌های جانبی برقی، صندلی با ارگونومی بهبود یافته، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی پیشرفته، قابلیت نصب مانیتور و ایربگ، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و EBD، از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این وانت محسوب می‌شوند. از دیگر خودروهای زیر ۱ میلیارد زامیاد، می‌توان به مدل دوگانه‌سوز پادرا پلاس اشاره کرد. این مدل که با استفاده از سیستم سوخت‌رسانی دوگانه بنزین و گاز کار می‌کند، از نظر قدرت و گشتاور در حالت گاز، اندکی ضعیف‌تر از مدل بنزینی است و قدرت بارزنی کمتری نیز دارد.

ساینا S

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

سایپا در سال ۱۳۹۹، پس از چهار سال از عرضه اولیه ساینا (فیس لیفت تیبا)، با ادعای تغییری به موقع، اقدام به عرضه نسخه فیس لیفت این خودرو نمود. اصلی‌ترین تغییرات در این خودرو که آن را شایسته ورود به لیست بهترین ماشین های زیر ۱ میلیارد می‌کند، استفاده از پیشرانه ارتقایافته با تعویض دریچه گاز مکانیکی به برقی همراه بهبود استاندارد آلایندگی به یورو ۵ است. ساینا نیوفیس در دو تیپ S و GX به بازار عرضه شد که نسخه S به عنوان تیپ پایه و ارزان‌تر شناخته می‌شود. با توجه به الزامات قانونی و استانداردهای ایمنی جدید، شرکت سایپا مجبور به تجهیز تیپ S به سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS) از سال ۱۴۰۲ شد. همچنین در همین سال، تیپ‌های جدیدی از ساینا S با موتور دوگانه سوز و گیربکس اتوماتیک به سبد محصولات این شرکت اضافه شده‌اند.

کوییک اتوماتیک R

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

نسخه هاچبک ساینا و یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای بازار، همچنان متقاضیان زیادی دارد و می‌توان آن را در جمع ماشین های زیر ۱ میلیارد به حساب آورد. پارس خودرو پس از جدایی شرکای خارجی، مونتاژ محصولات سایپا به دنبال پر کردن خلأ ایجاد شده برآمد. در این میان، سایپا نیز با معرفی کوییک R، نسخه‌ای مالتی کالر این خودرو، بر تنوع محصولات پارس خودرو افزود. کوییک R که از اواخر سال ۹۸ به بازار عرضه شد، در واقع همان کوییک معمولی است که با تغییراتی جزئی در ظاهر همراه شده است. همرنگ شدن سقف، قاب آینه‌های بغل و برخی بخش‌های داخلی، تنها تفاوت ظاهری کوییک R با مدل پایه آن است. این تغییرات در حالی صورت گرفته است که از نظر فنی، کوییک R هیچ بهبودی نسبت به مدل قبلی نداشته و همان مشخصات فنی کوییک معمولی را به همراه دارد. با این حال استفاده از تریم دورنگ، حس و حال ارزان بودن را از این ماشین دور می‌کند و می‌توان نظر مساعدتری نسبت به این خودرو تا ۱ میلیارد داشت.

شاهین G

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

سایپا شاهین، عضو اسپرت لیست ماشین های زیر ۱ میلیارد بازار ایران، بر پایه پلتفرم جدید SP سایپا ساخته شده و در قالب محصولی جوان پسند عرضه می‌شود. یکی از ویژگی‌های قابل توجه شاهین، استفاده از موتور M۱۵-T توربوشارژ است که با تغییرات گسترده، توانسته استانداردهای یورو ۵ را پاس کند. این موتور که پیش از این در نسخه تنفس طبیعی روی خودروهای تیبا و ساینا استفاده می‌شد، با بهبودهای فنی قابل توجه، عملکردی متفاوت و قدرتمندتر به شاهین بخشیده است.

سایپا در ابتدا قصد داشت شاهین را با موتور BM۱۶ برلیانس به بازار عرضه کند، اما در نهایت تصمیم به استفاده از موتور داخلی گرفت. همچنین، این شرکت با تغییر سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولات خود، شاهین را در دو تیپ G و S به بازار عرضه کرد که تفاوت اصلی آن‌ها در سطح آپشن‌ها بود. با این حال، به دلیل استقبال کم از تیپ S، تولید انبوه این تیپ متوقف شد و اکثر خودروهای عرضه شده به بازار، از تیپ G بودند.

با توجه به اهمیت ایمنی، سایپا اقدام به نصب تجهیزات ایمنی مانند کنترل پایداری، کنترل کشش و کمک حرکت در سربالایی بر روی شاهین کرد تا این خودرو بتواند استانداردهای ایمنی روز دنیا را برآورده کند. همچنین، سایپا ادعا کرده است که شاهین توانایی کسب سه ستاره ایمنی در تست‌های موسسه euroNCAP را دارد؛ ادعایی که در صورت اثبات، می‌تواند نقطه عطفی در صنعت خودروسازی ایران باشد.

ماشین های خارجی زیر ۱ میلیارد

تورم بی‌پایان و افزایش تحریم‌ها، لیست گزینه‌های خارجی و حتی مونتاژی در میان ماشین های زیر ۱ میلیارد را تا حد زیادی محدود ساخته است. با این حال، هنوز با بودجه زیر یک میلیارد می‌توان سراغ انواع خودروهای مناسب صفر یا کارکرده با عملکرد مناسب رفت. در ادامه اتومبیل‌های خارجی صفر که با این بودجه می‌توان تهیه کرد را باهم بررسی می‌کنیم.

مدل خودرو

قیمت (میلیون تومان)

جک J۴ آپشنال

۸۴۰

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

۸۹۷

ام وی ام ایکس ۳۳ کراس دستی

۹۴۰

ون اینرودز

۷۹۰

جک آپشنال

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

به عنوان عضو اقتصادی لیست بهترین ماشین های زیر ۱ میلیارد خارجی بازار ایران، جک J۴ شاید مینیمال‌ترین خودرو برای کسانی باشد که به دنبال یک اتومبیل سدان قدرتمند با آپشن‌های حداقلی و پیشرانه قابل اعتماد هستند. طراحی ظاهری جک J۴، اگرچه به سادگی و عملکردگرایی تاکید دارد، اما از جذابیت بصری خیلی خاصی برخوردار نیست. این خودرو با تکیه بر خطوط ساده و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی، ظاهری مینیمالیستی را ارائه می‌دهد که ممکن است برای برخی از خریداران کافی باشد. با این حال، در مقایسه با رقبای هم‌رده خود، J۴ از نظر طراحی نوآورانه و چشم‌نواز چندان برجسته نیست.

در داخل کابین، J۴ به آپشن‌های متنوعی مجهز شده است که راحتی راننده و سرنشینان را تامین می‌کند. عملکرد گیربکس و سکوت نسبی کابین نیز از نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شوند. سیستم تعلیق، علی‌رغم بهبودهایی که در مدل‌های جدید اعمال شده، همچنان در عبور از دست‌اندازها کمی خشک عمل می‌کند و ممکن است برای برخی از رانندگان آزاردهنده باشد.

از نظر ایمنی، جک J۴ با کسب پنج ستاره ایمنی در تست‌های چینی، استانداردهای ایمنی را رعایت کرده است و یکی از قابل اعتمادترین خودروها تا یک میلیارد خواهد بود. با این حال، این خودرو در مقایسه با برخی از رقبای آسیایی که از نظر تجهیزات ایمنی پیشرفته‌ترند، همچنان جای بهبود دارد.

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

ام وی ام X۲۲ پرو، نسل جدیدی از کراس‌اورهای کامپکت است که با تغییرات قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود، در بازار ایران معرفی شده و یکی از محبوبترین ماشین های زیر ۱ میلیارد در سگمنت نیم شاسی C به حساب می‌آید. این خودرو که در بازارهای جهانی با تیگو ۳x پلاس و تیگو ۲ شناخته می‌شود، با بهره‌گیری از پیشرانه‌ی ۱.۰ لیتری توربوشارژ و گیربکس CVT، تجربه‌ی رانندگی پویاتری را نسبت به نسل پیشین ارائه می‌دهد. ارتقاء طراحی داخلی با بهره‌گیری از صفحه کیلومتر جدید، فرمان دی‌کات و مانیتور بزرگ‌تر، به همراه اضافه شدن امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی و اتوهلد، از دیگر ویژگی‌های بارز X۲۲ پرو به شمار می‌رود.

با معرفی تیپ IE، سطح امکانات این خودرو ارتقاء یافت و با اضافه شدن کیلس استارتر، آینه‌های تاشو برقی و گرمکن صندلی‌ها، راحتی و ایمنی سرنشینان بهبود یافت. عرضه مدل دنده‌ای این خودرو با موتور تنفس طبیعی، گزینه‌ی دیگری را برای مشتریان فراهم کرد که به دنبال خودروهای مناسب مسافرت زیر ۱ میلیارد با هزینه نگهداری کمتر هستند. با این حال، حذف برخی از امکانات رفاهی و ایمنی در مدل دنده‌ای، از جمله چراغ‌های LED جلو و سیستم ورود بدون کلید، ممکن است برای برخی از مشتریان قابل قبول نباشد اما به هر حال برای خرید خودرویی تا یک میلیارد تومان، می‌توان نبود این آپشن‎‌ها را پذیرفت.

ام وی ام ایکس ۳۳ کراس، بهترین خودروی شاسی بلند زیر ۱ میلیارد

بهترین ماشین زیر 1 میلیارد؛ خودرو تا یک میلیارد؛ بهترین ماشین های زیر 1 میلیارد بازار ایران

ام وی ام X۳۳ کراس در حقیقت همان X۲۲ Pro فیس لیفت شده است که توسط شرکت چری به بازار عرضه شد، اما مدیران خودرو با نظر به تداوم حضور ایکس ۲۲ پرو در سبد ماشین های زیر ۱ میلیارد، بر آن شد تا این خودروی جدید را با نامی جدید در کشور عرضه کند. نهایتاً این خودرو در پاییز ۱۴۰۲ به بازار ایران راه یافت. از جمله تغییرات ایجاد شده در این فیس‌لیفت می‌توان به طراحی یکپارچه نمایشگر مرکزی و صفحه کیلومتر، تغییر در طراحی درب صندوق عقب و فرم شیشه عقب و همچنین اضافه شدن نوار بین چراغ‌های عقب اشاره کرد. این تغییرات ظاهری، تفاوت میان X۳۳ CROSS و X۲۲ PRO را برجسته‌تر ساخته و می‌توان ایکس ۳۳ کراس را یکی از ماشین‌های لوکس زیر ۱ میلیارد به حساب آورد.

در بخش فنی، X۳۳ CROSS اتوماتیک به همان پیشرانه ۳ سیلندر توربوشارژ مجهز شده که پیش‌تر بر روی X۲۲ PRO اتوماتیک نیز نصب می‌گردید. با این حال، مهندسان چری موفق شده‌اند تا قدرت خروجی این موتور را اندکی افزایش دهند. در مقابل، نسخه دنده‌ای X۳۳ CROSS همچنان از همان پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری و گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد که در X۲۲ PRO دنده‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با یک میلیارد چه خودرویی بخریم؟

با توجه به قیمت بهترین خودروهای صفر زیر ۱ میلیارد که در لیست امروز خاطرنشان شد، گزینه‌های موجود در میان خودروهای خارجی به محصولات مونتاژی چینی محدود می‌شوند. در صورتی که مشکلی با خرید ماشین کارکرده نداشته باشید و به بازار دست دوم تحت معاینه فنی اصولی و کارشناسی دسترسی پیدا کنید، می‌توانید در میان خودروهای شاسی بلند زیر ۱ میلیارد کارکرده گزینه‎‌های مناسبی از جمله جک S۵، هایما S۷، چری تیگو ۵ و مزدا ۳ را درنظر بگیرید. در میان خودروهای کم استهلاک زیر ۱ میلیارد ایرانی (و ایرانیزه شده) نیز مدل‌هایی از جمله ال ۹۰، دنا پلاس و شاهین G انتخاب‌های قابل تأملی هستند. بسته به نیازها و انتظارات از خودرو، بودجه و ترجیحات شخصی، می‌توانید از میان مدل‌هایی که در لیست امروز معرفی شد انتخاب نمایید یا در آگهی‌های آنلاین و آژانس‌های معامله خودرو جستجو نمایید./

کد خبر 146110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha