رونمایی از اولین میز ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت از توافق وزارت صمت با قطعه سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت با هدف افزایش داخلی سازی و کاهش ارزبری در این صنعت خبر داد و در ادامه بر اهمیت بومی‌سازی موتورسیکلت‌های برقی به منظور کمک به کاهش مصرف سوخت و رفع ناترازی بنزین در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهرداد خسروی که در نخستین نشست همگرایی تولیدکنندگان و قطعه سازان موتورسیکلت سخن می‌گفت، اظهار داشت: امروز یکی از مهم‌ترین اقدامات قطعه سازان و تولید کنندگان موتورسیکلت توجه به تولید داخل و جلوگیری از ارزبری است که به همین منظور توافقاتی میان وزارت صمت و قطعه سازان و تولید کنندگان موتورسیکلت صورت گرفته و در این راستا یک بسته حمایتی برای فعالان و تولیدکنندگان و سازندگان قطعات در این صنعت نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت همچنین توجه به طراحی و تولید را از مهمترین نکات در توسعه بازار تولیدات داخل و سهم صادرات در صنعت موتور سیکلت دانست و افزود: در صورت توجه به طراحی و تولید در صنعت موتورسیکلت، ضمن ایجاد بستری برای کاهش قیمت، شاهد رشد بازار و توجه بیشتر مشتریان به تولیدات داخل و همچنین رقابت پذیری و ارتقای کیفیت و توسعه سهم بازارهای صادراتی در صنعت موتورسیکلت خواهیم بود.

خسروی با تاکید بر اهمیت همگرایی بین تولیدکنندگان و قطعه سازان موتورسیکلت در توسعه تولیدات داخلی و جذب بازارهای صادراتی و منطقه‌ای تصریح کرد: بدون شک این همکاری بین تولیدکنندگان و قطعه سازان موتورسیکلت ضمن ارتقای توانمندی‌ها در طراحی و توسعه داخلی سازی در این صنعت، باعث کاهش ارزبری در صنعت موتورسیکلت و کاهش واردات خواهد شد.

 وی همچنین خواستار توجه تولیدکنندگان به تولید و بومی سازی در صنعت موتورسیکلت به خصوص توجه به تولید موتورهای برقی به منظور کمک به کاهش مصرف سوخت و رفع ناترازی بنزین در کشور شد.

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ضمن تاکید بر لزوم توجه به استاندارد سازی در صنعت قطعه سازی، از حمایت و همراهی این سازمان از تولید و داخلی سازی قطعات موتورسیکلت استاندارد در کشور خبر داد.

نشست همگرایی تولیدکنندگان و قطعه سازان موتورسیکلت

اجرای استانداردسازی قطعات موتورسیکلت در کشور

مهدی دهقان آزاد با اشاره به اولین گام‌ها در مسیر استانداردسازی در تولید قطعات موتورسیکلت گفت: جریان استاندارسازی در تولیدات کارخانه‌ای قطعات موتور از حدود سال ۱۳۹۴ به صورت محدود آغاز شد و با وجود کاستی‌ها در این روند، خوشبختانه در سال‌های اخیر گام‌های بهتری در این زمینه برداشته شده است. از مهمترین نکات استانداردسازی در قطعه‌سازی، یکسان سازی و ادبیات مشترک در نام گذاری قطعات است که باید این مهم عملی شود.

وی همچنین تدوین استانداردهای جدید در صنعت خودرو و موتورسیکلت را مهمترین کمک و همراهی این سازمان با تولیدکنندگان دانست و بر آمادگی سازمان استاندارد برای حمایت از تمامی قعطه سازان و تولید کنندگان موتورسیکلت که به دنبال داخلی سازی هستند تاکید و خواستار همگرایی میان آنها شد.

مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: سازمان استاندارد از تمامی تولیدکنندگان و قطعه سازان موتورسیکلت که در این مسیر تاییدیه‌های استاندارد را دریافت می کنند با جدیت حمایت می کند و ضمن این معتقدیم با تعریف استانداردهای جدید باید فشارها از مرحله COP (تست تطابق تولید) برداشته شود.

رفع مشکل تولید قطعات موتورسیکلت با اصلاح تعرفه

دهقان آزاد همچنین بر لزوم اصلاح تعرفه تاکید کرد و گفت: در صورت اقدام وزارت صمت در اصلاح تعرفه‌ها، مشکلی در تولید قطعات درصنعت موتورسیکلت نخواهیم داشت.

 وی در ادامه یکی از مسائل در حوزه قطعه سازی را کمرنگ شدن حضور آن ها در حوزه OEM و خط تولید قطعات اصلی ذکر و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل برخی کاستی‌ها، کمتر قطعه سازی در این صنعت در حوزه OEM و قطعات اصلی تولید موتورسیکلت فعالیت دارد و اغلب وارد بازار افترمارکت شدند.

رونمایی از اولین میز ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت

در ادامه این نشست نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از تولید ۳۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شش ماهه نخست امسال خبر داد و بر لزوم افزایش دانش تولید و نیز بهره گیری از ماشین آلات به جای نیروی انسانی تاکید کرد.

افزایش ۶ درصدی تولید موتورسیکلت در نیمه اول امسال

مجید رضایی در نخستین نشست همگرایی تولیدکنندگان و قطعه سازان موتورسیکلت با اشاره به افزایش ۶ درصدی تولید موتورسیکلت در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته در این مدت ۲۹۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد. 

وی در ادامه به برخی تلاش های صورت گرفته به منظور توسعه صنعت موتورسیکلت در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا در سال گذشته تفاهم نامه سه جانبه ای میان وزارت صمت، دو انجمن قطعه سازان و تولید کنندگان موتورسیکلت در نمایشگاه شهر آفتاب منعقد شد که در ادامه ۴۰ نشست تخصصی در کارگروه تشکیل شده، برگزار گردید.

وی با تاکید بر تاثیر همگرایی تولیدکنندگان و قطعه سازان در ایجاد تحول در حوزه تولید و قطعه سازی موتورسیکلت اظهار داشت: تغییر نگرش به تولید و طراحی‌های جدید در قالب‌های تولیدی پیش نیاز تحول در عرصه قطعه سازی است گر چه در این مسیر ماشین آلات و خطوط تولید نیاز به تغییر و به‌روزرسانی دارد.

 نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در ادامه خاطرنشان کرد: باید هر گونه ترس و واهمه از بومی سازی در تولید قطعات موتورسیکلت را کنار گذاشت و نسبت به ارتقای دانش در تولید و جایگزینی ماشین آلات جدید و به روزآوری در این صنعت همت گمارد.

رضایی با اشاره به دستیابی به تولید سالانه بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تصریح کرد: با به‌روزآوری تجهیزات تولید و ایجاد بسترهای مناسب و تنوع محصول، می توان سهم خوبی را در بازار داخل کسب و اهداف بالاتری از تولید را رقم زد.

این مقام صنفی در صنعت موتورسیکلت در ادامه به سهم ۶۰ درصدی محصولات تولیدی این صنعت به اسکوتر پرداخت و بیان کرد: با تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه، امروز موتورسیکلت به عنوان وسیله حمل و نقل توانسته نقش پررنگ و خوبی را در تردد شهری ایفا کند جریانی که تداوم آن می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا داشته باشد.

رونمایی از اولین میز ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت

تفاهم‌نامه وزارت صمت با تولید و کنندگان و قطعه سازان موتورسیکلت / باید از مزیت‌های رقابتی در صنعت موتورسیکلت استفاده شود

در ادامه این مراسم رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان موتورسیکلت با اشاره به تفاهم نامه‌ اخیر وزارت صمت با انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و انجمن قطعه سازان موتور گفت: این تفاهم نامه با هدف داخلی سازی قطعات موتورسیکلت و تقویت و توسعه ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت به امضا رسیده است؛ صنعتی که به جهت دانش و توانمندی در داخلی‌سازی دارای مزیت رقابتی خوبی است و با همگرایی بین تولیدکنندگان و قطعه سازان موتورسکیلت و استفاده از مزیت‌های این صنعت قطعا می تواند به اهداف بالاتری در تولید و سهم بازارهای داخلی و صادراتی در صنعت موتورسیکلت دست یابد.

محمدتقی زردوز که در نخستین نشست همگرایی تولیدکنندگان موتورسیکلت و تولید کنندگان قطعات سخن می گفت با اشاره به لزوم داخلی سازی و بومی سازی در صنعت موتورسیکلت افزود: متاسفانه تاکنون از مزیت های این صنعت در حوزه قطعه سازی موتورسیکلت کمتر استفاده شده است که باعث شده بخش بزرگی از بازار این صنعت در اختیار واردات قرار گرفته و منافع تولیدکنندگان خارجی را تامین کند.

رئیس انجمن قطعه سازان موتورسیکلت همچنین به ۲ مزیت مهم رقابتی در ایران در مقایسه با چین پرداخت و خاطرنشان کرد: انرژی و دستمزد از مزیت‌های خوب رقابتی برای تولید در ایران است به عنوان نمونه تامین مواد اولیه مورد نیاز در صنعت موتورسیکلت مانند آلومینیوم، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با برخی کشورها و از سویی هزینه حمل و نقل از مزیت های این صنعت در ایران است با این تفاوت که دیگران از این مزیت استفاده می‌کنند، اما متاسفانه در ایران از این مزایا بی بهره ایم و در صنایع تولیدی مانند موتورسیکلت از چنین مزیت هایی کمتر استفاده می شود.

زردوز با اشاره به لزوم استفاده از مزیت حمل و نقل برای بهره مندی از بازار بزرگ داخلی و خارجی در صنعت موتورسیکلت، افزود: در این مسیر همکاری میان قطعه‌سازان و تولید کنندگان یک ضرورت است که در نشست کنونی که با هدف همگرایی میان تولیدکننده و قطعه سازان موتورسیکلت برگزار می شود می‌توان به این مهم دست یافت.

وی تاکید کرد: در این مسیر ساماندهی الگوی تولید می تواند نقشی مهم در رفع نیازهای تولید موتورسیکلت داشته باشد که در این راه هر قطعه ساز و هر تولیدکننده ای می تواند در این همگرایی ایفای نقش کند.

رونمایی از اولین میز ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت

در ادامه این مراسم با حضور مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت و اعضای انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعه سازان موتورسیکلت از نخستین میز ساخت داخل (قطعات موتورسیکلت ساخت داخل) رونمایی شد.

نخستین نشست همگرایی صنعت موتورسیکلت و تولید کنندگان قطعات با حمایت وزارت صمت و همیاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ۱۲ مهرماه با حضور نهادهای سیاستگذار، مجامع علمی و تحقیقاتی و انجمن‌های تخصصی این صنعت با موضوع بومی سازی و تعمیق ساخت داخل چهار بن سازه مشترک پر تعداد در کشور برگزار شد.

کد خبر 146125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha