گزارشی که ارائه نشد! / خیز چینی‌ها برای در اختیار گرفتن بازار موتورسیکلت ایران

آدرس غلط نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران به چینی‌ها و بهانه‌تراشی و فرصت‌سوزی مجریان این گردهمایی در ارائه گزارش آخرین توانمندی‌های صنعت موتورسیکلت ایران، علاوه بر گمراهی چینی‌ها، واکنش کارشناسان و تولیدکنندگان این صنعت را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اینکه چین بیش از 70 درصد بازار ایران، اعم از کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای را در انحصار دارد نه تنها اتفاق جدیدی نیست؛ بلکه نکته قابل تامل در این باره ادامه این روند توسط تولیدکنندگان داخلی است و چیزی نمانده که در کنار برخی صنایع، صنعت موتورسیکلت ایران نیز (تولید و قطعه‌سازی) بدون کم و کاست به چینی‌ها تقدیم شود.

این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که موتور محرک توسعه در جنگ اقتصادی، بومی‌سازی صنایع است اما متاسفانه منافع واردکنندگان در صنعت موتورسیکلت اجازه رفتن به آن سو را نمی‌دهد و بسیاری از این شرکت‌ها، می‌روند تا بازار 600 هزار دستگاهی موتورسیکلت ایران را دودستی تقدیم چینی‌ها کنند.

جدیدترین نمایش انحرافی صنعت موتورسیکلت ایران هفته گذشته بود که با میزبانی هیاتی از اتاق بازرگانی چین و هماهنگی انجمن موتورسیکلت ایران در هتل فردوسی تهران برگزار شد.این نشست از نگاه حاضران و قطعه سازان موتورسیکلت، برخلاف عنوان آن (نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین ) جز فرصت سوزی، هیچ  دستاوردی برای صنعت موتورسیکلت ایران و حتی چینی‌ها به همراه نداشت.

فرصت‌سوزی صنعت موتورسیکلت ایران

در این نشست که با حضور جمعی از تولیدکنندگان و قطعه سازان در صنعت موتورسیکلت و هیاتی از اتاق بازرگانی چین برگزار شد، به‌رغم درخواست قطعه سازان برای ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات در بخش تولید قطعات و میزان توانمندی تولیدکنندگان در این صنعت، اعلام نبود فرصت کافی از سوی مجریان این نشست، بهانه‌ای برای عدم ارائه پیشنهادات قطعه سازان داخلی به هیات بزرگ چینی حاضر در این نشست شد.

یکی از نکات مهم در این نشست  ابهام‌ حضور گروه چینی در ایران بود. ابهامی که مجریان، دست اندرکاران و تولیدکنندگان صنعت موتورسیکلت در ایران با بی‌توجهی به اهداف برگزاری این نشست بر آن دامن زده و صرفا با دید تجاری و مادی، چنین نشستی را برگزار کردند.

در این نشست که ظاهرا با هدف حمایت از داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت برگزار شد، جلیل مجاهد رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران به‌ جای درخواست از «قطعه‌سازان داخلی و توجه به ظرفیت‌های داخلی» از چینی‌ها درخواست کرد تا به این صنعت کمک کنند تا بتواند جایگاه بازار چین را در ایران حفظ کنند.

حبیب‌الله محمودان نایب رئیس انجمن قطعه سازان موتورسیکلت و از مدعوین این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن انتقاد نسبت به فرصت‌سوزی صورت گرفته در این نشست گفت: اگر چه در این گردهمایی صحبت‌هایی در خصوص داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت مطرح شد اما عملکردها برخلاف موضوع ساخت داخل بود، حتی در اظهارات سخنرانان نیز چیزی به اسم تولید ایرانی و یا برنامه‌ریزی برای تولید داخلی یا خط مشی در این خصوص وجود نداشت.

دستاورد نشست داخلی‌سازی موتورسیکلت برای چینی‌ها /سرچینی‌ها بی‌کلاه ماند!

وی گفت: باوجود اینکه پیشنهاد دهنده برگزاری این گردهمایی، صنعت موتورسیکلت ایران بود و حضور پرشمار چینی‌ها نیز در این گردهمایی تخصصی نشان از تمایل آنها جهت آشنایی با میزان پیشرفت‌ها در صنعت قطعه سازی و توانمندی‌های صنعت موتورسیکلت ایران داشت اما معتقدم در این نشست سرچینی‌ها هم بی‌کلاه ماند و به نتیجه مورد انتظار و ملموسی دست نیافتند.

وی همچنین حضور کم‌رنگ قطعه سازان صنعت موتورسیکلت را از نکات قابل توجه این گردهمایی عنوان کرد، در حالی که به گفته این مقام صنفی با توجه به کلیدواژه اصلی این نشست مبنی بر «ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت» انتظار می‌رفت که خط مشی اصلی این نشست در اختیار قطعه سازان قرار گیرد.

گزارشی که ارائه نشد! / خیز چینی‌ها برای در اختیار گرفتن بازار موتورسیکلت ایران

بازار 600 هزار نفری موتورسیکلت ایران تقدیم چینی‌ها شد!

محمودان نکته مهم قابل تامل دیگر در نشست اخیر را عدم حضور نماینده وزارت صمت به عنوان قانون‌گذار برشمرد و افزود: اگرچه در پوستری که برای این گردهمایی منتشر شد یکی از اهداف آن تشریح استراتژی کلان وزارت صمت در صنعت موتورسیکلت و معرفی پتانسیل‌های این صنعت اعلام شده بود اما نماینده‌ای از وزارت صمت در این نشست حضور نداشت. البته در خصوص برخی سیاست‌ها در حوزه داخلی سازی مطالبی از سوی انجمن موتورسیکلت مطرح شد اما در جهت عملی شدن برنامه‌های صنعت قطعه سازی و توسعه داخلی سازی در صنعت موتورسیکلت، استراتژی مشخصی در این نشست ارائه نشد.

به گفته وی اگر در این نشست نمایندگانی از دولت و وزارت صمت حضور داشتند، گردهمایی در چنین مسیری حرکت نمی‌کرد و امکان جولان از برخی شرکت‌ها و افراد گرفته می‌شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در این گردهمایی همه چیز رها شد تا چینی‌ها نگاه ترحم‌آمیز به بازار ایران داشته باشند. متاسفانه بازار 600 هزار نفری موتورسیکلت ایران با چنین نگاهی دودستی تقدیم چینی‌ها شده است در حالی که در ازای چنین خدمتی، چینی‌ها هیچ تکنولوژی خاصی به صنعت موتورسیلکت ایران منتقل نکردند.

این فعال صنعت قطعه سازی موتورسیکلت در عین حال صنعت فعلی موتورسیکلت ایران به جهت صادرات انجین را مدیون چین دانست و گفت: البته رفاقت چینی‌ها چندان دوامی نیافت و پس از عرضه انجین سی جی 125 به ایران، همان رویه شرکت‌های هوندا و یاماها را در پیش گرفتند و دیگر هیچ‌گونه انتقال تکنولوژی به ایران نداشتند و به تدریج حتی بدتر از این شرکت‌ها عمل کرده و اعلام کردند که قطعاتی که در داخل تولید می‌شود امکان مصرف ندارد و از این پس موتورسیکلت‌های چینی را به صورت سی کی دی به ایران می‌فروشند.

چشم اسفندیار صنعت موتورسیکلت ایران

محمودان با بیان اینکه چشم اسفندیار صنعت موتورسیکلت ایران نداشتن انجین است، تصریح کرد: چنانچه صنعت موتورسیکلت ایران امکان تولید انجین را داشت دیگر نیازی به واردات انواع موتورسیکلت‌های چینی به بازار ایران نبود و با 70 تا 80 درصد داخلی سازی، ساخت موتورسیکلت در ایران روند خوبی می‌یافت در حالی که امروز چین با تحمیل انواع مدل و ایجاد تنوع عملا فرصت داخلی سازی را از صنعت موتورسیکلت گرفته است. در چنین شرایطی چگونه قطعه‌ساز ایرانی با تیراژ 500 دستگاه می‌تواند به سمت داخلی سازی برود؟

وی افزود: متاسفانه در این جریان، همین شرکت‌های واردکننده داخلی که مجری برگزاری گردهمایی با چینی‌ها بودند به جهت منافع خودشان سیاست‌های دیکته شده چین را در عرضه محصول دنبال می‌کنند و به رغم بازاریابی در یک محصول و فروش مناسب، با ایجاد تنوع در مدل‌های عرضه شده به بازار با تیراژ پایین، فرصت داخلی سازی را از قطعه سازان سلب می‌کنند.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان موتورسیکلت با این حال برگزاری نشست اخیر با هیات چینی را برای صنعت موتورسیکلت ایران فرصت دانست و گفت: متاسفانه در این نشست فرصتی برای گفتن حقایق به تولیدکنندگان و قطعه سازان داده نشد تا این موضوع را به چینی‌ها تفهیم کنند که در اعمال سیاست عرضه محصولات به بازار ایران با تولیدکنندگان داخلی هماهنگ باشند تا امکان داخلی سازی برخی از قطعات فراهم شود. ضمن اینکه در این نشست می‌توانستیم به چینی‌ها تاکید کنیم که تغییر مدل در بازار ایران نباید بر عهده آنها باشد و در صورت تقاضای مدلی در ایران و بازار مناسب آنها، چینی‌ها نباید اقدام به حذف این مدل و ارائه مدلی دیگر به بازار ایران کنند.

به گزارش پرشین خودرو، در کنار برگزاری چنین نشست‌هایی که دستاوردی هم برای صنعت موتورسیکلت ندارد، عمق فاجعه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که می‌بینیم طی ادوار گذشته تاکنون، هیچ برنامه عملی و مشخصی از سوی برنامه‌ریزان صنعتی برای داخلی سازی موتورسیکلت و قطعه سازی در این بخش تدوین نشده است.

کد خبر 143358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha