خروج 80درصد کارخانجات قطعه سازی موتورسیکلت از چرخه تولید

پرشین خودرو: شرایط کنونی به شدت به قطعه سازان موتورسیکلت آسیب وارد کرده به طوری که در بهترین شرایط میزان تولید در این صنعت به کمتر از 50 درصد ظرفیت کارخانجات رسیده است!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها در حالی تامین ارز به چالش جدی برای قطعه سازان تبدیل شده که بر اساس آخرین خبرها موجودی انبار قطعه سازان خودرو فقط تا یک ماه آینده بیشتر پاسخگوی نیاز بازار نخواهد بود و در صورتی که ارز تخصیصی محقق نشود، با افت بیشتر تولید در صنعت خودرو و بیکاری عظیم در این صنعت مواجه خواهیم شد .

به دنبال اوضاع آشفته و پر ابهام خودروسازان و قطعه سازان خودرویی در سال جاری، شاید یکی دیگر از صنایعی که ماه هاست از وضع موجود اقتصادی و تصمیمات ناگهانی دولت متاثر شده ، صنعت موتورسیکلت سازی است که عمده بازار تقاضای آن را اقشار متوسط و کم درآمد جامعه تشکیل می دهند با وجود اینکه گفته می شود این صنعت عمدتا در حوزه مونتاژکاری فعالیت دارد تا در حوزه داخلی سازی، اما بواسطه ایجاد این صنعت ، شبکه گسترده ای از قطعه سازان موتورسیکلت نیز در کشور فعال شده که مسلما چرخه تولید آنها به فعالیت کارخانجات موتورسیکلت سازی و آمار تولید در این صنعت وابسته است .

یکی از فعالان صنعت موتورسیکلت سازی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار پرشپن خودرو میزان تولید کارخانجات موتورسیکلت را در سال جاری حداکثر 200 دستگاه عنوان و پیش بینی کرده بود با توجه به تغییر جریان تولید و تقاضا در بازار موتور سیکلت از سال گذشته ، در سال 97 حداکثر 170 تا 200 دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید خواهد شد در حالیکه گفته می شود تقاضای موثر بازار موتورسیکلت در کشور حدود یک میلیون دستگاه است.

با توجه به وضعیت ایجاد شده در تولید موتورسیکلت در کشور سوالی که مطرح است اینکه اوضاع قطعه سازان این صنعت متاثر از جریان تولید چگونه بوده و چه آینده ای پیشروی قطعه سازان موتورسیکلت خواهد بود.

در همین راستا حبیب الله محمودان نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به تاثیر جریان تولید در این صنعت بر اوضاع قطعه سازان موتورسیکلت گفت : شرایط کنونی به شدت به قطعه سازان موتورسیکلت آسیب وارد کرده است به طوری که در بهترین شرایط میزان تولید در این صنعت به کمتر از 50 درصد ظرفیت کارخانجات رسیده است.

وی گفت : در صورتی که کارخانجات قطعه سازی تعطیل شوند دیگر امکان بازگشت به چرخه تولید را نخواهند داشت این در حالی است که چنانچه کارخانه خودروسازی و مونتاژ موتورسیکلت چند ماه با تعطیلی مواجه شوند امکان بازگشت و فعالیت مجدد را خواهند داشت چرا که ماشین آلات تولیدی سهم چندانی در روند تولید صنعت خودرو و موتورسیکلت ندارند اما در صنعت قطعه سازی سرمایه گذاری زیادی در حوزه ماشین آلات تولیدی صورت می گیرد.

محمودان افزود: کارخانه قطعه سازی مانند سنگری است که تولید کننده تا آخرین لحظه تلاش می کند تا باقی بماند چرا که با خروج از جریان تولید و تعطیلی واحدها، نابود شده و دیگر راه بازگشتی نخواهند داشت.

نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت تصریح کرد : با وجود مقاومت هایی که از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته است اما هم اکنون نزدیک به 80 درصد از کارخانجات قطعه سازی موتورسیکلت در کشور از چرخه تولید خارج و تعطیل شده است.

 

موتورسیکلت
 

آمار تاسف بار تولید 200 هزار دستگاهی موتورسیکلت در سال 97


محمودان با اشاره به آمار تولید موتورسیکلت در 4 ماهه اول امسال خاطر نشان کرد : بر اساس آخرین اطلاعات در 4 ماهه اول امسال کمتر از 11 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده است که با توجه به فعالیت 20 درصد از قطعه سازان موتورسیکلت ، مسلما تاثیر ملموسی در تولید در این صنعت نداشته است.

وی گفت : در شرایطی که تقاضای موثر موتورسیکلت در ایران یک میلیون دستگاه است، پیش بینی تولید حداکثر 200 هزار دستگاه برای یک سال قطعا آمار بسیار تاسف باری است هر چند تاکنون رقمی از آن محقق نشده است.

این فعال صنعت قطعه سازی موتورسیکلت، همچنین با توجه به مشکلات مربوط به تامین ارز قطعه سازان خودرو به تاثیر وضعیت بازار ارزی بر این صنعت اشاره کرد و گفت : در وضعیت کنونی تولید ، قطعه سازان موتورسیکلت نیاز ارزی چندانی ندارد چرا که تولیدکننده به طور مستقیم کالا مورد نیاز را وارد نمی کند و قطعات و مواد مصرفی اغلب مواد مکملی است که نیازی به واردات ندارد.
 

قیمت مواد اولیه قطعه سازان 100 درصد افزایش یافت/ ایجلد ثبات قیمت در مواد اولیه موتورسازان


محمودان تاکید کرد : البته در مورد مواد اولیه داخلی مثل مواد پلاستیکی و فولادی بهتر بود که دولت افزایش قیمت را همان رقم 9.6 درصد نگه می داشت در حالی در برخی مواد اولیه در این بخش 100 درصد افزایش یافته است.

وی در پایان یاد آور شد : متاسفانه شرایط عرضه و تقاضای ارز آنچنان بهم ریخته و فضای غبار آلوده ای را ایجاد کرده که نمی توان نظری در این زمینه مطرح کرد و باید اجازه داد تا این غبار کم شده و سپس در این خصوص اظهار نظر کرد.

کد خبر 98973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha