کد خبر 50521
۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
سرمایه‌گذاری رنو برای تولید در ایران

پرشین خودرو: مدیرعامل رنو پارس این روزها قاطع‌تر از همیشه سخن می‌گوید؛ قاطعیتی که نشان از برنامه‌های گسترده رنو در ایران دارد و به نظر می‌رسد کارگر، از سرعت عمل شرکای خود در ایران ناراضی است.

به گزارش «پرشین خودرو»، شیوه مدیریتی کارگر بسیار نزدیک به شیوه‌ای است که پیش از این از کارلوس گون دیده‌ایم؛ یک هدف مشخص می‌شود و همه‌چیز در مسیر دستیابی به آن قرار می‌گیرد. کارگر برنامه‌های زیادی برای گسترش حضور رنو در ایران دارد و در این مسیر از سرمایه‌گذاری جدید در ایران هم ابایی ندارد و مشخص است در این مسیر حمایت مدیران ارشد رنو را نیز در پس تصمیمات خود می‌بیند. پیمان کارگر، مدیرعامل رنوپارس در گفت‌وگو با عصر خودرو، از برنامه‌های رنو در بازار ایران گفت؛ برنامه‌هایی که با تغییراتی در مدل همکاری با شرکای ایرانی همراه خواهد بود و البته سرمایه‌گذاری‌های بیشتری از جانب رنو به دنبال خواهد داشت.

اجازه بدهید بحث را از سرمایه‌گذاری رنو در ایران آغاز کنیم. این موضوع مدت‌ها است موردبحث قرار می‌گیرد و در چند نوبت منتقدان عنوان کردند رنو در ایران سرمایه‌گذاری نکرده و آنچه بیشتر مورد توجه است، سرمایه‌گذاری مالی است. در این زمینه رنو چه اقدامی کرده؟ و به‌طور مشخص سرمایه‌گذاری مالی رنو چگونه بوده و برنامه‌اش برای آینده چگونه است؟

رنو در ایران برنامه بلندمدت دارد. ما تنها به فکر ایجاد یک کسب‌وکار در زمینه فروش قطعات سی‌کی‌دی نیستیم که پس از فروش قطعه کارمان با شرکا در ایران تمام شود. همانگونه که در گذشته گفتم ایران باید پایگاه رنو در خاورمیانه باشد. برای تحقق این مسئله باید کل زنجیره ارزش در ایران پیاده شود که یک بخش از این زنجیره ارزش، قطعه‌سازان هستند. در مرحله بعدی خودروسازان قرار دارند. در بحث کار با خودروسازان چند مسئله مطرح است. یکی از این بحث‌ها تولید خودرو است که البته در ایران بیشتر بر این مسئله توجه می‌شود اما مسئله اصلی فقط تولید خودرو نیست. اصل این مسئله مهندسی و فناوری خودرو است که وارد کشور می‌شود و پلتفرمی است که در اختیار خودروسازان ایرانی قرار گرفته است. شما نمی‌توانید همزمان روی پلتفرم‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید. در جهان هم این‌کار را انجام نمی‌دهند و حتی می‌بینیم رقبا هم پلتفرم خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند. این زنجیره ارزش را نمی‌توان به‌تنهایی پیش برد. رنو هم با توجه به آنکه قصد دارد فعالیت‌هایش را در ایران گسترش دهد، باید بتواند با دیگران همکاری کند. به همین نسبت در بخش سرمایه‌گذاری باید بخشی از این مسئله از سوی رنو انجام شود و بخشی دیگر به‌وسیله شرکای ما.

به‌طور مشخص چه سرمایه‌گذاری‌هایی به‌وسیله رنو انجام شده یا در آینده انجام می‌شود؟

یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که رنو تاکنون انجام داده، بحث تامین نقدینگی صنعت خودرو ایران است. درحال‌حاضر حدود ۳۰۰ میلیون یورو از سوی رنو در اختیار خودروسازان قرار گرفته و این پول سرمایه در گردش خودروسازان است. رنو پارس قطعات را از داخل و خارج ایران تامین می‌کند و آنها را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهد و به آنها وقت می‌دهد تا خودرو را تولید کنند و بفروشند. پول حاصل از فروش خودروها مدتی در اختیار خودروسازان است و حجم این پول به طور تقریبی ۳۰۰ میلیون یورو است. این پول از سوی رنو تامین شده و در عمل با سود صفر در اختیار خودروسازان قرار گرفته است. این امتیازی است که از سوی رنو به صنعت خودرو ایران داده شده است. دیگر شرکت‌ها چنین همکاری با ایران نکرده‌اند. در قراردادهایی که شرکت‌های دیگر دارند، نخست باید «ال‌سی» باز شود تا شرکت قطعات را ارسال کند و بعد از آن برای‌شان مهم نیست خودرو تولید شد یا خیر. به طور قطع این میزان سرمایه در گردش برای تولید فعلی بوده و حدود ۳۰۰ دستگاه است که در صورت افزایش تولید این سرمایه در گردش نیز بالا می‌رود.

در بخش‌های دیگر چطور؟

رنو در بخش قطعه‌سازی هم سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد این میزان سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. درحال‌حاضر یک سرمایه‌گذاری مشترک(جویت‌ونچر) در بخش قطعه‌سازی وجود دارد که شاسی محصولات رنو را تولید می‌کند. در بخش پلتفرم هم میلیون‌ها یورو هزینه شده تا پلتفرم به مرزهای ایران برسد. درست است که این سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم در پارس خودرو انجام نشده اما بر روی پلتفرم سرمایه‌گذاری شده است. در بخش موتور نیز قصد سرمایه‌گذاری داریم که این سرمایه‌گذاری تنها روی موتور ام۴کا نیست بلکه در حال کار روی موتورهای دیگر هستیم برای این منظور نیاز به سرمایه‌گذاری در سایت تولیدی و خطوط تولید است.

شکل سرمایه‌گذاری رنو در بخش خودرو چگونه خواهد بود؟

یکی از برنامه‌های ما در صورت نیاز، سرمایه‌گذاری در بخش خودرو است. درحال‌حاضر تصمیم گرفته‌ایم رنو داستر را در داخل کشور تولید کنیم. کار در این زمینه با پارس خودرو به خوبی جلو نمی‌رود زیرا این شرکت توان مالی ندارد برای این منظور سرمایه‌گذاری کند و بخشی از این مسئله به این دلیل است که روی خودروهای چینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و درحال‌حاضر پولی برای سرمایه‌گذاری روی داستر ندارند، درحالی‌که تولید این خودرو از قبل برنامه‌ریزی شده بود. رنو می‌خواهد تولید این خودرو هرچه زودتر در ایران راه بیفتد، به همین دلیل در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که کمترین سرمایه‌گذاری در این‌باره آن است که خط تولید داستر را در پارس خودرو خریداری کنیم که برای تولید این خودرو باید مهندسان از رنو وارد کار شوند و داخلی‌سازی کنند.
در کنار تولید خودرو، بحث مهم دیگری که مدتی است مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته بحث خدمات پس از فروش است.

شما هم پیش از این نارضایتی شدید خود را از شیوه ارائه خدمات پس از فروش به محصولات رنو در ایران ابراز کردید. آیا رنو در این زمینه قصد ورود مستقیم و سرمایه‌گذاری دارد؟

خدمات پس از فروش نیاز به سرمایه‌گذاری مالی زیادی ندارد. البته ایجاد شبکه خدمات، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما نمایندگی‌های موجود بیشتر خصوصی هستند و با شرکت‌ها قرارداد دارند و می‌توان از توان آنها استفاده کرد. اصل مطلب در خدمات پس از فروش سرمایه‌گذاری نیست؛ بیشتر دانش، استانداردها، رفتار و اطلاعات است که با کمک آن بتوانید مشکل مشتری را تشخیص دهید، درنهایت باید مشکل را به خودروساز منتقل کرد تا مشخص شود مشکل از قطعه است یا در فرآیند تولید خللی وجود دارد. خدمات پس از فروش یک زنجیره است.

راهکار اجرایی رنو برای این موضوع چیست؟

نخستین مسئله این است که بعد از آغاز تولید یک خودرو قطعات یدکی آن موجود باشد تا اگر مشتری روز بعد به هر دلیل نیاز به تعویض قطعه داشت، معطل نشود. در نمایندگی‌ها باید دستگاه عیب‌یاب ویژه هر خودرو وجود داشته باشد. اگر این دستگاه وجود نداشته باشد، ممکن است شما عیب خودرو را به‌طور موقت رفع کنید اما پس از آن بار دیگر مشکل بروز می‌کند. کیفیت تعمیر خودرو ارتباط مستقیمی با کیفیت ابزار عیب‌یابی مورد استفاده دارد. در کنار همه اینها باید اطلاعات خودروساز در اختیار نماینده گذاشته شود تا نمایندگی بتواند مشکل خودرو را شناسایی و برطرف کند. بعد از اینها آموزش افراد است. در رنو برای این موضوع درجه‌بندی‌هایی وجود دارد. در نمایندگی‌ها فردی به نام «کوتک» وجود دارد که یک سال آموزش ویژه برای محصولات رنو دیده تا ایرادها را تشخیص دهد و راه‌حل‌ها را بداند. این فرد به طور تقریبی می‌تواند ۹۵درصد مشکلات را تشخیص دهد و برای ۵درصد مشکلات باقیمانده سیستمی به نام «تکلاین» وجود دارد که مستقیم به خودروساز وصل است و کوتک می‌تواند در این زمینه از خودروساز راهنمایی بگیرد. رنو این سیستم را در کل دنیا دارد و می‌خواهد در ایران هم این را پیاده کند. رنو در همه جای جهان تلاش می‌کند در زمینه خدمات پس از فروش بین ۳شرکت اول باشد. ما در آلمان، فرانسه و بسیاری از دیگر کشورها این جایگاه را داریم و در ایران هم هدف‌مان همین است.

با شرکا در این زمینه صحبت شده است؟

این مسئله را دقیقا در صحبت‌های‌مان با ایران‌خودرو و سایپا دیده‌ایم. باید بپذیریم، دانش را پیاده کرده و شرایط مناسبی ایجاد کنیم تا مشتری بتواند به سرویس‌های درست دسترسی داشته باشد. اگر شرکای ما این را بپذیرند باهم روی آن کار می‌کنیم اما اگر نپذیرند باید تصمیم دیگری گرفته شود. این مسئله تا پایان امسال میلادی نهایی می‌شود. البته رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به زمان دارد اما از سال آینده میلادی تغییرات دیده خواهد شد.

منبع: گسترش صمت

کد خبر 50521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha