کد خبر 55725
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
تاثیر خودرو در سقوط شاخص بورس

پرشین خودرو: شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با 647 واحد کاهش به کانال 75 هزار و 982 واحد سقوط کرد.در بازار امروز بیش از 70 درصد از نمادهای بورسی با کاهش قیمت مواجه شدند.

به گزارش «پرشین خودرو»، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری در حالی با 647 واحد کاهش به کانال 75 هزار و 982 واحد سقوط کرد.در بازار امروز بیش از 70 درصد از نمادهای بورسی با کاهش قیمت مواجه شدند.

در جریان معاملات امروز نمادهای «خودرو»، «شبندر»، «کگل»، «رمپنا»، «اخابر» و «تاپیکو» بیشترین اثر منفی  بر شاخص گذاشتند و نماد «وبصادر» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشت.

در بازار امروز اعلام خبر عدم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ایران خودرو در کدال، باعث شد تا سهام این شرکت با صف سنگین فروش مواجه شود. نماد «خودرو»  با 56 واحد کاهش بیشترین اثر در ریزش شاخص را برجای گذاشت. 

اگرچه  در میانه بازار روز چهارشنبه عرضه‌های زیادی در اغلب گروهها انجام شد اما فشار فروش باعث شد تا روند نزولی شاخص سنگین‌تر شود و در نهایت بازار با 647 واحد ریزش در عدد 75 هزار و 982 واحد به کار خود پایان داد.

در این راستا حمیدرضا کاهدی در رابطه با علل ادامه تشدید ریزش شاخص بورس در روز چهارشنبه  به اقتصادنیوز گفت: اصلی‌ترین مساله‌ای که در معاملات امروز بازار باعث تشدید فروش فروش در اکثر گروهها شد انتشار خبرهای منفی درباره گروه خودرویی و اعلام خبر عدم افزایش سرمایه ایران خودرو بود. در نتیجه امروز شاهد بودیم بیشتر گروههای بورسی با ریزش قیمت و صف های فروش سنگین مواجه شدند. 

این تحلیلگر بازارسرمایه ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ریزش بازار امروز افت قیمت‌ها  در بازار‌های جهانی بود. در این جهت، بعضی‌ گروه‌ها مانند معدنی‌ها، فلزات، نفت، سنگ‌آهن و... با افت مواجه شدند.

او تصریح کرد: انتشار اخبار ضدونقیض در گروه‌ بانکی‌ نیز، دلیلی شده تا نمادهای این گروه مورد توجه قرار نگیرند و فروشنده بسیاری داشته باشند چراکه بعید به نظر می‌رسد این گروه با توجه به سهامداران  بسیاری که دارد، بتواند در سال جاری سود خوبی را میان سهام‌داران تقسیم کند.

کاهدی  در خصوص گروه محصولات شیمیایی هم  گفت: باوجودی که بعضی از سهام گروه پتروشیمی در بازار امروز مثبت بودند، در سال جاری انتظار زیادی برای این گروه وجود ندارد چراکه مساله تک‌نرخی شدن ارز را که در پیش داریم شدیدا می‌تواند بر این گروه تاثیر منفی بگذارد. از طرفی هم قیمت‌های جهانی آنچنان رشدی نداشته‌اند که بواسطه آن حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی کشور بیشتر شود.

او افزود: درنتیجه اتفاق خیلی مثبتی بر این صنعت وجود ندارد. حتی از آنجا بیش از 20  درصد بازار سرمایه کشور را پتروشیمی‌ها هستند، احتمال تعدیل منفی برای بعضی از سهام این گروه بیشتر شده است از این رو، باعث شده تا رقبتی برای خرید در این صنایع وجود نداشته باشد.

این تحلیلگر بازارسرمایه معتقد است: بعید است در هفنه‌های آینده بازار با رشد قابل توجهی مواجه شود به نظر می‌رسد در حال حاضر این روند بلاتکلیفی را ادامه دهد. در مجموع به نظر می‌رسد در شش ماه دوم سال وضعیت بازار سرمایه بهتر از این روزها باشد.

 

 
 
 
 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 
 
 
منبع: اقتصادنیوز
کد خبر 55725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha