کد خبر 60109
۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
نقش خودروهای خودران در کاهش ترافیک

پرشین خودرو: با توجه به نکات مهم بیایید تلاش کنیم تا برای همیشه مشکل ترافیک حل شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، زومیت نوشت: سالیان سال است که مردم دنیا در تلاش هستند تا به مشکل ترافیک خاتمه دهند اما همچنان این مسئله به شکل یک معضل وجود دارد. در حال حاضر، یک سازنده‌ی ویدیوهای یوتیوبی به نام CGP Grey اقدام به ارایه‌ی راه حلی در زمینه‌ی رفع مشکل ترافیک کرده است.

وی نشان داده است که علت اولیه‌ی ایجاد ترافیک، زمان واکنش راننده است. چنانچه مسیری خطی از حرکت افراد در نظر بگیریم، اگر فردی در حرکت عادی خود تاخیر نشان دهد، بر حرکت فرد پشت سر تاثیر خواهد گذاشت و این کند شدن به دیگر افراد حاضر در مسیرهم سرایت خواهد کرد.

همین موضوع در رانندگی هم می‌تواند باعث بن‌بست شدن مسیرهای شهری و کاهش سرعت در بزرگراه‌ها ‌شود. بدون این که هیچ مانع یا عامل پرت کننده‌ی حواسی وجود داشته باشد.

در این راه حل گفته می‌شود: در خودروهای بدون سرنشین، عواملی مانند تاخیر زمان واکنش بین خودرو با خودرو (V2V) و خودرو با زیرساخت‌ها (V2I) از میان می‌رود و شاید دیگر نیازی هم به نصب علایم ترافیکی نباشد.

در این راهکار CGP به نکات خیلی خوبی اشاره می‌کند که توسط دیگر گروه‌ها هم تایید شده است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که، نوع برخورد و واکنش رانندگان در ترافیک باعث تشدید این مشکل خواهد شد.

از این رو، خودروهای بدون سرنشین با قابلیت‌های پیشرفته‌ی ارتباطی خود می‌توانند تمهیداتی برا مدیریت ترافیک در نظر بگیرند. درست مانند پروژه‌ای که MIT مشغول کار بر روی آن است. مسئله اینجا است که برای عملی ساختن این راهکارها، مسیر درازی پیش رو است.

فناوری ساخت خودروهای بدون سرنشین تا کنون به مراحل قابل توجهی رسیده است اما هنوز آمادگی جایگزینی این خودروها با انسان وجود ندارد. در حال حاضر هیچ خودرو نیمه خودکار موجودی نمی‌تواند بدون حضور یک اوپراتور هوشیار کار کند چرا که امکان رویارویی با یک رویداد ناخوشایند وجود دارد.

خودروهایی مانند مرسدس بنز و اینفینیتی با داشتن قابلیت نیمه خودکار، به کنترل فرمان دستی نیاز دارند و نمی‌توان برای طولانی مدت روی حالت اتوماتیک آن‌ها حساب کرد. در این میان، گزارش‌های مربوط به تصادف خودرهای بدون سرنشین تسلا - که به عنوان بلندپروازترین توسعه‌دهنده‌ی این فناوری شناخته شده است- در اخبار به چشم می‌خورد.

توسعه‌ی تکنولوژی‌هایی مثل V2V و V2I هم برای روی کار آمدن خودروهای بدون سرنشین حیاتی و لازم است. تنها آیودی اعلام کرده است که به فناوری V2I به صورت محدود دست پیدا کرده است و دو مدل خودروی این کمپانی تنها در دو شهر قابلیت کارکرد دارند.

با این حال، این تکنولوژی به علت نبود استانداردهای لازم جهت اطمینان از ارتباط وسایل نقلیه با یکدیگر و زیرساخت‌ها، با کاستی‌هایی مواجه است. بدون وضع این نوع استاندادها، دنیای بدون علایم ترافیکی مد نظر CGP Grey در حد خیال‌بافی و رویا خواهد بود.

از این رو، جهان بدون ترافیک تصوری است که فعلا باید تحقق آن را به آینده سپرد. با این حال Grey برای کاهش ترافیک در عصر حاضر به نکات مهمی اشاره کرده است. یکی از آن‌ها، حفظ فاصله‌ی مناسب بین خودروها و هوشیار بودن رانندگان آن‌ها است.

این روش‌ها کمک خواهد کرد که ترافیک کاهش یافته و تجربه‌ی رانندگی به طور قابل توجهی امن‌تر شود. در دنیای فناوری هم، راهکارهای ساده‌تری برای کاهش ترافیک در نظر گرفته شده است. نتایج یک مطالعه پیشنهاد استفاده از چراغ‌های ترافیکی مجهز به سنسور را می‌دهد تا به گروه‌های عظیمی از خودروها برای سرعت بخشیدن به روند ترافیک هشدار دهد.

این راهکار نه تنها بستر ارتباطات با زیرساخت‌ها را ساده‌تر می‌کند بلکه اجرای آن توسط سازمان‌های مدیریت شهری هم قابل انجام است.

ممکن است روزی با پدیده‌ی ترافیک برای همیشه خداحافظی کنیم، اما در حال حاضر برای حل این مشکل لازم است با قدم‌های کوچک شروع کنیم.






 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 60109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha