بهمن، آماده جهش بزرگ برای کسب سهم بازار بیشتر است

پرشین خودرو: مدیرعامل گروه بهمن گفت: یکی از برنامه های مهم این گروه خودروسازی، حرکت به سمتی است که هم به نفع خود و هم به نفع کشور باشد و بی شک خودروساز شدن یکی از اهداف اصلی ما به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گروه بهمن یکی از شرکت های چندرشته ای است که در 3 بخش خودروسازی و قطعات، سرمایه گذاری و انرژی مشغول به فعالیت می باشد. این مجموعه داخلی به عنوان یکی از شرکت های فعال صنعت خودرو در عرصه تولید محصولات در بخش های مختلف قیمتی، همواره به دنبال همکاری مشترک با برندهای معتبر بین المللی بوده است. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های گروه بهمن با مهندس منصور پورزرین مدیرعامل این گروه هم کلام شدیم تا بیشتر از فعالیت های این شرکت و وضع فعلی و برنامه های آینده آن با خبر شویم.

 


• جناب پورزرین در ابتدا، مجموعه بهمن و فعالیت های این گروه را به اختصار توضیح دهید.

ما در چند رشته از جمله خودرو و قطعه و انرژی فعال هستیم و شرکت های گروه خودرویی ما عبارتند از بهمن موتور در بخش تولید سواری، SUV و وانت، شرکت بهمن دیزل در بخش کامیون و کامیونت، شرکت سیبا موتور در بخش کامیون، کامیونت و کشنده، شرکت ایران دوچرخ در بخش تولید موتورسیکلت به عنوان شرکت های اصلی و شرکت های صنایع ریخته گری ایران، شرکت طراحی صنایع ایران و شرکت شاسی ساز ایران در بخش صنایع قطعه سازی و شرکت مزدایدک در حوزه خدمات پس از فروش و شرکت بهمن لیزینگ در بخش فروش اعتباری محصولات مشغول به فعالیت هستند.



• در حال حاضر چند نفر بصورت مستقیم در این گروه فعالیت دارند؟

در گروه بهمن و به صورت مستقیم 3800 نفر فعالیت می کنند که از نظر دانش و تجربه در بهترین کیفیت ممکن قرار دارند و دوره های مختلف آموزشی از سوی مجموعه برای این افراد تعریف و اجرا می شود.


• بهمن را می توان یکی از پر مشغله ترین خودروسازان ایران از نظر مشارکت با برندهای خارجی نامید. در مورد تعداد برندهایی که همکار بهمن هستند، بفرمایید.

شرکای تجاری گروه بهمن شامل شرکت MAZDA، شرکت ISUZU، شرکت FAW، شرکت GWM برند HAVAL، شرکت SAIC-Maxus و شرکت ZXAUTO هستند که با برخی همکاری دیرینه و با بعضی از این برندها مشارکت های تازه تعریف کرده ایم.

 

• گروه بهمن در سال جاری چه برنامه های تولیدی برای مجموعه های خود تعریف کرده است؟

ما در سال 1397 به دنبال ثبت تولید 35 هزار دستگاه انواع خودرو سواری و حدود 24 هزار دستگاه خودروهای تجاری و سنگین هستیم که امیدوریم این مهم محقق شود.


• پس از برجام حضور برندهای مطرح اروپایی و آسیایی در ایران کمی پر رنگ تر شد، آیا گروه بهمن نیز از فرصت به دست آمده استفاده کرده است و یا برای آینده، برنامه ای برای مشارکت های بیشتر با خارجی ها دارد؟

همه چیز به شرایط بازار و تولید بستگی دارد. ما از ابتدا به فکر مشارکت با بهترین ها بوده ایم و در این راستا طی همکاری مشترک در سنوات گذشته با برندهای معتبر جهانی مانند MAZDA و ISUZU برای توسعه محصولات خود اقدام کرده ایم. در حال حاضر گروه بهمن با شش خودروسازی معتبر همکاری و مشارکت دارد.


ما با ایجاد زنجیره ارزشی از تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش و با استفاده از قابلیت های ایجاد شده، توسعه محصولات جدید را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به استراتژی توسعه محصولات و خدمات در سال های اخیر نسبت به ایجاد ظرفیت های عملیاتی خود به 110 هزار دستگاه در سال و نیز توسعه فضای فیزیکی و لجستیک به 1.3 میلیون متر مربع اقدام کرده ایم.


با توجه به توسعه فضای فیزیکی برخی شرکت های گروه بهمن طی سال جاری و همچنین نوسازی خطوط تولید و سرمایه گذاری صورت پذیرفته در ایجاد زیرساخت های جدید برای جهش بزرگ در کسب سهم بازار بیشتر، آمادگی داریم تا با شرکای فعلی خود کار را توسعه و یا با شرکای جدیدی وارد کار شویم.



• بدون شک وقتی از توسعه صنعت خودرو سخن می گوییم نمی توانیم از صنعت قطعه سازی به راحتی عبور کنیم. مجموعه تحت مدیریت شما در زمینه قطعه سازی هم دستی بر آتش دارد لطفا کمی در مورد این حوزه فعالیت خود سخن بگویید.

صنعت خودروسازی به ‌دلیل سهم بالا در اشتغال و برخورداری از پیوندهای پسین و پیشین قوی با سایر بخش‌های اقتصادی، «مادر صنایع» قلمداد می‌شود و موتور محركه رشد سایر بخش‌های اقتصاد به‌شمار می‌رود. بدین‌روی، بسیاری از كشورهای در حال توسعه درصدد جذب فناوری‌های مرتبط با این صنعت برای داخلی سازی محصولات برآمده‌اند. همواره افزایش ساخت داخل در تمام محصولات تولیدی گروه بهمن جزء اولویت های اصلی محسوب می شود و با ایجاد برنامه های ساخت داخل قطعات از ظرفیت های زنجیره تامین و قطعه سازی کشور استفاده شده است. این گروه با افزایش توان تولید در شبکه قطعه سازی خود در حوزه ریخته گری قطعات و مجموعه و نیز تولید قطعات و مجموعه خودرو، حرکت به سمت افزایش داخلی سازی را برنامه ریزی کرده است.


• کشور و صنعت خودرو به دنبال جهشی قابل قبول برای خودروساز شدن است آیا صنعت قطعه سازی سهمی در این تغییر خواهد داشت؟

امروزه نقش و جایگاه مدیریت زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی حائز اهمیت است. ارتقاء کمی و کیفی محصولات در این صنعت بطور مستقیم بر سطح توانمندی های تکنولوژی شبکه تأمین قطعات مرتبط است.


ایجاد شبکه تأمین چابک و توانمند، حمایت های دولت در بخش تأمین نقدینگی برای سرمایه در گردش، همکاری با برندهای معتبر به منظور انتقال تکنولوژی از الزامات خودروساز شدن محسوب می شود. با توجه به شرایط رقابتی امروز می‌توان گفت صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران برای بقای خود به قابلیت‌های رقابتی مشترک نیاز دارد و این قابلیت‌ها در سایه سیاست‌هایی باید به وجود آیند که ما را به بازارهای جهانی مرتبط می ‌سازد.


بدیهی است که این هدف، هنگامی عملیاتی می‌شود که خودروسازی و قطعه‌سازی کشور بتواند در اندازه مقیاس جهانی تولید کند. با وجود ادغام خودروسازان در سطح جهانی و رشد ظرفیت، ضروری است صنعت خودرو‌سازی و قطعه‌سازی در کشور نیز زمینه اتحاد استراتژیک با شرکت های معتبر بین المللی را فراهم کند.


چراکه با این روند ضمن فراهم شدن شرایط انتقال دانش و تکنولوژی، بهبود کمی و کیفی در صنعت را به دنبال خواهد داشت و زمینه توسعه بازارهای صادراتی و پایداری کسب و کار صنعت خودرو کشور بیش از گذشته فراهم می شود.


• آیا بهمن نیز برای خودروساز شدن و حرکت به این سمت و سو، برنامه ای دارد؟

صد در صد. یکی از برنامه های مهم گروه بهمن حرکت به سمتی است که هم به نفع خود و هم به نفع کشور باشد و بی شک خودروساز شدن یکی از اهداف اصلی ما به حساب می آید. ما برای دستیابی به این مهم برنامه ریزی خوبی کردیم و برنامه های ذیل به همین دلیل تدوین و در حال اجرا در گروه بهمن است:
1- هدف گذاری تولید انبوه و درصد ساخت داخل بالا برای ورود به بخش های مختلف تولید
2- هدف گذاری ارائه محصولات جدید، با کیفیت و قیمت رقابتی
3- ایجاد توانمندی های کمی و کیفی در حوزه شرکت های قطعه ساز
4- توسعه و بروز رسانی زیر ساخت های تولید از جمله ماشین آلات و تجهیزات تولید
5- توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش و تأکید بر لزوم توجه به رضایت مندی مشتریان
6- ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات
7- اشتغال زایی پایدار در مجموعه شرکت های تابعه


* به عنوان آخرین سئوال، جایگاه مشارکت های بین المللی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی را چگونه می بینید؟

از مهم ترین دستاوردهای حاصل در همکاری مشترک بین المللی، نگاه جهانی به امر تولید محصولات و خدمات است که ایجاد می شود. ارتقاء کیفیت، توسعه توانمندی های تکنولوژی و حرکت به سوی صادرات، بدون همکاری مشترک بین المللی و جذب سرمایه گذاری های برندهای معتبر ممکن نیست مگر با مشارکت با برترین های جهان.


تجربه موفق در صنعت خودرو نشان می دهد، انتقال تکنولوژی در سایه همکاری بین المللی بین شرکت های خودروسازی رخ می دهد. از جمله مزایای همکاری بین المللی در قالب سرمایه گذاری مشترک می توان به ارتقاء مهارت های نیروی انسانی، ایجاد فضای رقابتی و ارتقاء استاندارد تولید داخل اشاره کرد.

کد خبر 94576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha