نگاهی به برنامه های خودرویی «محمدباقر قالیباف» نامزد ریاست جمهوری

محمدباقر قالیباف که در سال‌های اخیر ریاست مجلس را در اختیار داشت، موفق نشد تا واردات خودروهای نو و کارکرده را به سرانجام برساند آن هم در شرایطی که فرصت بسیاری برای پیگیری اجرای قانون واردات خودرو داشت. در این گزارش نگاهی به برنامه‌ها و اظهارات محمدباقر قالیباف در تبلیغات ریاست جمهوری چهاردهم می‌اندازیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به روزهای حساسی رسیده و هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری تلاش می‌کنند تا با جلب نظر رای دهندگان، راهی ساختمان پاستور شوند. در سخنرانی‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری، حوزه خودرو یکی از پربحث‌ترین مباحث بود که نامزدهای ریاست جمهوری تلاش کردند تا برنامه‌های خود را به اطلاع مخاطبان برسانند.

در این گزارش نگاهی به نظرات محمدباقر قالیباف در حوزه خودرو خواهیم انداخت تا با برنامه‌های وی در صورت رسیدن به منصب ریاست جمهوری آشنا شویم.

قالیباف اخیراً در صفحه شخصی خود در پلتفرم ایکس نوشت: "بیش از نیم قرن رانت کافی است. خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند؛ قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعدی حتما به طور کامل اجرا خواهیم کرد."

پست قالیباف در ایکس در حالی منتشر شده که تقریبا یکسال از اعلام موافقت صریح وی در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی با واردات خودروهای کارکرده می‌گذرد. وی رسما اعلام کرد که از ابتدای طرح آزادسازی واردات خودروها(نو) هم مخالفتی با واردات خودروهای کارکرده وجود نداشته و مجلس منعی در این موضوع ندارد.

واردات خودروهای نو هر چند امروز در جریان است اما سرعت رضایت بخشی ندارد و هنوز نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار باشد و همین موضوع قیمت این خودروها در بازار را غیرقابل دسترس برای عموم مردم کرده است. از سوی دیگر پس از چندین بار رفت‌وبرگشت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و بحث و بررسی آن، در نهایت با تایید و موافقت نهادهای ذی‌ربط، ۳۰ تیر ماه سال گذشته، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را جهت اجرا، ابلاغ کرد؛ بر همین اساس واردات خودروهای کارکرده به امری حتمی و قطعی تبدیل شد؛ اما تاکنون نه‌تنها آیین‌نامه آن منتشر و اجرایی نشده که حتی مشخص نیست کجا گیر کرده است. با این وجود قالیباف در جایگاه مهم ریاست مجلس در این مدت نتوانست این موضوع را پیگیری کند.

اظهارنظرهای خودرویی قالیباف تنها به تبلیغات انتخاباتی محدود نمی‌شود.

وی در آذرماه سال گذشته و در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: "در حوزه خودرو اشکالات ریشه‌ای وجود دارد؛ تولید حتما موضوع اول کشور ما است و ما باید هرچه قدر می‌توانیم برای تولید، تسهیل گری کنیم اما اگر این حمایت از تولید و تسهیل‌گری، جنبه رانت به تولید بدهد و این رانت مشروط و محدود نباشد و سازمان‌دهی شده نباشد، خروجی مناسبی نخواهد داشت و ظلم به تولید است؛ مصداق روشن این کار صنعت خودرو در کشور است. صنعت خودرو از رقابتی شدن خارج و این همه رانت داده شده است اما امروز این حوزه از جهت کیفیت، کمیت، دیونی که شرکت‌های خودروسازی روی دست بیت‌المال گذاشته و... دچار اشکالات فراوان و جدی است.از سوی دیگر، بیش از یک سال و چندی طول کشید تا قانون در مجمع به تصویب برسد که اجازه واردات خودرو داده شود و انحصار را بشکنیم؛ این کار بعد از چند دهه اتفاق افتاد و مدت طولانی متکی به خودروی داخلی بودیم، امروز سرنوشتمان چه شده؟ ما هرگز طرفدار واردات نیستیم اما با ایجاد رانت برای عده‌ای خاص مخالفیم."

قالیباف همچنان معتقد است: "ما امروز خودروساز نیستیم؛ بلکه مجموعه‌ساز هستیم. اگر بخواهیم یک پلتفرم خوب خودرو را انجام دهیم که بتواند با دنیا رقابت کند، حدود دو میلیارد دلار هزینه لازم دارد؛ این موضوع زمانی اقتصادی است که آن پلتفرم ۱۰ سال عمر کند و تقریبا در هر ساله، چهار میلیون تیراژ تولید داشته باشد؛ یعنی ۴۰ میلیون خودرو از آن تولید شود؛ اما با این فاصله‌ای که ما داریم، می‌توانیم شریک‌هایی پیدا کرده و در حال حاضر هم با نیروی کار و انرژی ارزانی که داریم، در این پلتفرم‌ها با خودروسازان دیگر مشارکت کنیم."

قالیباف در میزگرد انتخاباتی ضمن انتقاد از دولتی اداره شدن خودروسازان به رغم سهم پایین آن، اعلام کرد: سهم دولت در ایران‌خودرو و سایپا به‌ترتیب هفت  و ۱۷ درصد است اما به صورت غیرقانونی برای هیات مدیره تصمیم‌گیری کرده، مدیرعامل تعیین و قیمت خودرو را دستوری می‌کند؛ تمامی این موارد، عاملی بر افزایش بدهی شرکت‌های خودروساز است و در نهایت نیز همین خودروها به دست خریداران می‌رسد که در مقایسه با کشورهای همسایه، حدود سه تا چهار برابر گران‌تر است؛ چرا باید بی‌عرضگی دولت را از جیب مردم پرداخت کرد؟

وی معتقد است: نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز بر موضوع نارضایتی مردم از وضعیت صنعت خودرو آگاهند و معمولاً مانور بسیاری هم بر روی آن می‌دهند؛ شعارهای پرزرق‌ و برق برای بهبود وضعیت آن تنظیم می‌کنند تا شاید بدین شکل بخشی از آرای مردم را به سمت خود بکشانند. بنابراین تقریباً تمامی کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای انجام تبلیغات، به وضعیت فعلی تولید و واردات خودرو نقد دارند.

قالیباف در دومین مناظره خود بدون اشاره به جزئیات بیشتر، خودرو را اولویت سوم طرح فوریتی دولت خود خواند و گفت: مصممیم چه خودروهای سواری و چه خودروی سنگین را حتماً وارد کنیم تا رقابت بین خودروساز داخل و کیفیت خودروی خارجی باشد.

البته همه نظرات قالیباف معطوف به واردات و تولید نیست و نظرات وی در خصوص یارانه سوخت نیز قابل توجه است.

قالیباف در همین مناظره با تاکید بر اظهارات دیگر نامزدها می‌گوید: حالا ما یک انفالی داریم که همین انرژی است که دوستان اشاره کردند، مصرف این یک به ۲۲ است یعنی بعضی  افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند، این عین بی‌عدالتی و ظلم از انفال است. ما به سرعت باید این را اصلاح کنیم، برای اصلاح این کار واقعاً ما نیازمندیم هدفمند این را کار را انجام دهیم. اشاره شد؛ ۴۴ درصد مردم ما اصلاً خودرو ندارند، بنزین نمی‌گیرند، یک خانواده چهار نفر هستند، شش خودرو دارند، ما خانواده‌هایی داریم که در سال ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند، خانواده‌هایی هم داریم که یک قِران نمی‌گیرد.

با شنیدن اظهارات قالیباف متوجه می‌شویم که وی نیز مانند سایر نامزدها، دل خونی از صنعت خودرو دارد با این تفاوت که چند سال ریاست مجلس را بر عهده داشت و می‌توانست با قانون گذاری و پیگیری بیشتر، به حل مشکلات صنعت و بازار خودرو و بپردازد. قالیباف معتقد است در خودروسازی می‌بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم اگر با همین سیاست هم برویم جلو هیچ وقت خودروساز نمی‌شویم.

مواضع خودرویی قالیباف به صورت کلی مشتی انتقاد از وضعیت خودروسازی است بدون اینکه راهکار مشخصی برای بهبود این شرایط ارائه کند.

کد خبر 145418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha