خودروسازان گوشت قربانی دولت و مجلس

اگر چه در هفته های اخیر نشست های مشترک خودرویی ها و مجلسی ها و رایزنی ها برای آزادسازی قیمت گذاری خودرو افزایش یافته است با این حال یک مقام مسئول در انجمن خودروسازان معتقد است به رغم گزارشات مفصل خودروسازان به مجلس از جریان زیان دهی این صنعت و هشدارهای متعدد، بعید است مجلس نیز در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری کند تا مبادا ترکش های احتمالی ناشی از اصلاح قیمت خودرو به آنها اصابت کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو در چند سال اخیر به دلیل افزایش تورم و عدم نقدینگی مناسب و از سویی قیمت گذاری دستوری با چالش ها و مشکلات بسیاری مواجه شده است.

افت تولید ناشی از قطع همکاری شرکای خارجی و کاهش توان مالی متاثر از زیان انباشته شرکتها، بخشی از مسائل جدی است که در دو سه سال گذشته و با بازگشت تحریم ها، ضمن فشار بر خودروسازان، بازار خودرو را نابسامان و بستری خوبی را برای دلالان فراهم کرده است.

هر چند در این سالها تلاش برای بهبود وضع موجود و حذف شورای رقابت از چرخه قیمت گذاری به عنوان مهمترین عامل زیان خودروسازان تداوم داشته است اما در هفته های اخیر رایزنی خودروسازان برای اصلاح قیمت خودرو با مسئولان به خصوص مجلسی ها شدت گرفته است این در حالی است که به دلیل حجم سنگین زیان خودروسازان تولید شرکتها در ماه گذشته روندی کاهشی به خود گرفته است چنانچه بر اساس جدیدترین آماری که وزارت صمت منتشر کرده است تولید اردیبهشت‌‌ماه خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 21.4 درصدی روبه‌رو شده‌ است.

کاهش تولید خودروسازان به دنبال زیان و افت نقدینگی شرکتها

در همین حال احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به تاثیر افت نقدینگی در کاهش تولید خودروسازان گفت: خودروسازان در شرایطی در حال زیان دهی هستند که تدوام این وضع باعث افت توان مالی شرکتها و افزایش بدهی به زنجیره تامین و نهایتا کاهش توان تولید قطعه سازان و افت تولید خودروسازان شده است جریانی که در آمار تولید اردیبهشت ماه خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آنها کاملا روشن است.

وی افزود: خودروسازان با هر بیانی وخامت اوضاع مالی و حجم سنگین زیان انباشته ناشی از قیمت گذاری دستوری را برای مسئولان تشریح می کنند متاسفانه هیچ نهاد و دستگاهی توجهی نمی کند.

وی در این ارتباط به نامه نگاری و نشست های اخیر خودروسازان با مجلسی ها برای حل معضل اصلی این صنعت اشاره و تصریح کرد: در هفته های اخیر انجمن و مدیران شرکتهای خودروسازان در چند نوبت به کمیسیون صنایع مجلس مراجعه و در جلسات مشترک با اعضای کمیسیون و نمایندگان وزارت صمت گزارشی از جزئیات قیمت تمام شده خودرو و ضرر 40 میلیون تومانی خودروسازان بابت تولید هر خودرو را ارائه کردند اما متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است و به نظر می رسد هیچ دستگاه و نهادی دلسوز این صنعت نیست.

وی با اشاره به آمار کاهشی تولید خودروسازان در اردیبهشت ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: با توجه به وضع تولید خودروسازان، امید زیادی داشتیم که در جلسات هفته های اخیر و گزارشاتی که در خصوص قیمت تمام شده و زیان شرکتها ارائه می شود تصمیم منطقی در خصوص قیمت خودرو اتخاذ شود اما تاکنون به دلیل نظرات متفاوت نمایندگان در خصوص قیمت خودرو همچنان این مشکل لاینحل باقی مانده است.

هشدار چندباره انجمن خودروسازان به افت تولید و ورشکستگی خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به تلاش خودروسازان برای تحقق جهش تولید اشاره و تاکید کرد: سال گذشته خودروسازان به منظور عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت از جهش از تولید، علی رغم زیان 36 میلیون تومانی بابت تولید هر خودرو، باز هم تلاش کرده و تولید را افزایش دادند اما با وجود آمار بالای زیان، تا کجا امکان ادامه این شرایط و افزایش تولید برای خودروسازان وجود دارد.

نعمت بخش با اشاره به هشدار چندباره به مسئولان در خصوص تبعات قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: در ماههای اخیر بارها انجمن خودروسازان هشدار داده است که چنانچه مسئولان فکری برای قیمت خودرو نکنند به زودی این روند منجر به ورشکستگی و سقوط این صنعت خواهد شد.

 

نعمت بخش



وی با انتقاد از نبود شهامت تصمیم گیری در مسئولان کشور خاطر نشان کرد: به نظر می رسد دولت و مجلس آمادگی پذیرش تبعات ناشی از تصمیمات مهم را ندارند و از ترس واکنش ها، حاضر به تحمل فشار بسیاری از تصمیمات اساسی از جمله حذف قیمت گذاری دستوری خودرو نیست.

شورای رقابت مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا

وی همچنین به دستورالعمل اعمال تورم بخشی سه ماهه و بازنگری قیمت خودروسازان اشاره و با توجه به عدم اعمال تورم بخشی 14 درصد سه ماهه چهارم سال گذشته از سوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت با عدم اعمال تورم بخشی در قیمت های سه ماهه پایان سال 99 و بخشش از کیسه خودروسازان، مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپاست.

به گفته این مقام مسئول در انجمن خودروسازان متاسفانه با وجود تورم بخشی سه ماه پایانی سال قبل و رشد 40 درصدی هزینه های ناشی از حقوق و دستمزد و بیمه و مواد اولیه در دو ماه اول سال جاری شورای رقابت تنها مجوز افزایش 8 تا 9 درصدی قیمت خودروسازان را صادر کرده است در حالی که به عنوان نمونه فولاد آلیاژی یزد هر دو سه ماه یکبار قیمت فولاد را افزایش می دهد اما هیچ دستگاه و رسانه ای سیر صعودی قیمت های این شرکت را زیر سوال نمی برد.

نعمت بخش اذعان داشت: چنانچه با همان روش غلط قیمت گذاری نیز قرار بود رشد هزینه ها و نرخ تورم بخشی در قیمت تمام شده خودروسازان محاسبه شود باید حداقل 30 درصد مجوز افزایش قیمت خودرو صادر می شد در حالی که نصف این رقم هم اعمال نشده است.

اجرای مشروط تجربه دهه 70 راهکاری برای تعادل بخشی در بازار

وی تاکید کرد: تنها راهکار جلوگیری از زیان خودروسازان و تعادل قیمتی در بازار خودرو، تک نرخی شدن قیمت و فروش خودروسازان در حاشیه بازار است تا از توزیع رانتی که موجب می شود بیش از 80 درصدی مشتریان با ضرر و از دست دلالان خودرو خریداری کنند، جلوگیری شود.

وی با توجه به تجربه دهه 70 و فروش خودرو در حاشیه بازار، شرط پاسخ گویی این روش در بازار خودرو را تدوام حمایت از تولید خودروسازان و جلوگیری از افت در این بخش دانست و بیان کرد: برای حصول نتیجه مثبت فروش خودرو در حاشیه بازار باید حمایت از خودروسازان ادامه یافته و حداقل دو شرکت بزرگ خودروسازان روزی 5 هزار دستگاه در بازار تزریق کند و همزمان با همراهی رسانه ها خودروسازان نیز اجازه محاسبه قیمت نهایی پیش فروش ها فروش بر اساس نرخ بازار را داشته باشد.

دبیر انجمن خودروسازان در پایان خاطر نشان کرد: امید است اعضای کمیسیون صنایع با گزارشات اخیری که سازمان گسترش، انجمن خودروسازان و مدیران شرکتها ارائه کردند اقناع شده و به سرعت تصمیم اساسی در خصوص قیمت خودرو بگیرند تا پس از مدتها این صنعت از زیان خارج شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 132246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha