آمار تولید خودروسازان و رشد قیمت ها متقاضیان بازار را مردد کرد / پیش بینی روند قیمت خودرو در ماه های پایانی سال

پرشین خودرو: بازار خودرو بعد از چند هفته پر نوسان، از هفته اول دی ماه روزهای آرامی را آغاز کرد جریانی که به دنبال رشد بیش از حد قیمت ها و اخبار افزایش تولید در شرکت‌های خودروساز ایجاد شد، شرایطی را فراهم کرد تا بخشی از متقاضیان برای ورود به بازار مردد شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه بازار خودرو با پایان یاییز و ورود به فصل زمستان جو آرامی را آغاز کرد اما به گفته فعالان بازار با وجود جو آرام بازار و رکود تقاضا، قیمت محصولات در این مدت تغییر چندانی نداشته و بعضا افزایش جزئی در برخی از خودروها را نیز تجربه کرده است.


در این میان بسیاری از دست اندر کاران بازار خودرو علت تغییر جریان فعلی بازار خودرو و جو آرام حاکم بر بازار را رشد بیش از حد قیمت ها و از سویی اخبار افزایش تولید در شرکت‌های خودروساز می دانند که موجب شده، بخشی از متقاضیانی که به دنبال تبدیل سرمایه نقدی خود به خودرو بودند تا از این مسیر سودی را به دست بیاورد برای ورود به بازار مردد شوند.


آنچه مسلم است رشد تولید و اظهارات مطرح‌شده در خصوص انجام تعهدات تا پایان سال در کاهش جو روانی منفی موجود در بازار تأثیرگذار بوده و توانسته بازار را تا حد زیادی آرام کند.

در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران معتقد است جو آرام بازار خودرو از هفته گذشته تاکنون ناشی از قفل شدن تقاضا در بازار است و زمانی که قیمت ها افزایش می یابد تقاضا برای خرید کاهش می یابد.

به گفته موتمنی افت قیمت زمانی رخ می دهد که عرضه در بازار بیشتر شود در حالی است که با وجود آمار رکورد تولید خودروسازان به بالای 2000 دستگاه در روز، تاکنون این خبر تاثیری بر کاهش قیمت ها نداشته بلکه موجب توقف تقاضا نیز در بازار شده است.

ریزش 100 درصدی قیمت ها با عرضه خودروسازان

این فعال در بازار خودرو با اشاره به اینکه هر گونه افزایش تولید و عرضه تاثیر ملموسی را در بازار خواهد داشت به خبرنگار پرشین خودرو، تاکید می کند: هر چند نوسان قیمت خودرو همواره متاثر از جو روانی بازار است اما بدون شک عرضه بیشتر خودروسازان در شرایط رکود تقاضا، تاثیر 100 درصدی را در ریزش قیمت ها خواهد داشت.

مصرف کننده واقعی در این بازار قیمتی متضرر می شود / فاصله قیمتی محصولات پرفروش از مرز 40 میلیون گذشت

در عین حال موتمنی با ذکر این نکته که امروز مصرف کننده واقعی در این بازار قیمتی متضرر می شود، به روند نگران کننده فاصله قیمتی در بازار خودرو پرداخته و می گوید: در شرایطی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار در ماههای اخیر به 3 تا 15 میلیون رسیده بود، اما امروز این روند در شرایطی که خریداری در بازار نیست بسیار نگران کننده است به خصوص اینکه فاصله قیمتی کارخانه و بازار به صورت غیر منطقی در حال افزایش است چنانچه این فاصله قیمتی در محصولات زیر 100 میلیون به 14 تا 43 میلیون رسیده است.

دریافت سهمیه سوخت، بازار وانت پراید را داغ کرد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران همچنین به تبعات سهمیه بندی بنزین در رشد قیمت دو محصول پراید 151 و پژو 405 دوگانه سوز اشاره و تاکید می کند: با سهمیه بندی بنزین تقاضا در بازار پراید 151 به دلیل سهمیه سوخت افزایش یافته و این امر موجب رشد زیاد قیمت این محصول در بازار شده است همچنین تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز مثل پژو 405 دوگانه سوز در هفته های اخیر و با افزایش قیثمت افزایش زیادی داشته به طوری که اختلاف قیمت این خودرو را از یک میلیون به حدود 18 تا 19 میلیون در بازار رسانده است.

 

بازار خودرو



وی در ادامه جو کنونی بازار خودرو را کماکان صعودی دانسته و معتقد است که به رغم جو آرام بازار همچنان قیمت ها در بازار با افزایش جزئی همراه است و هیچ افت قیمتی در بازار طی هفته جاری رخ نداده است.

نقش مهم عرضه به بازار در مدیریت قیمت خودرو در روزهای پایانی سال

این فعال بازار خودرو در ادامه به پیش بینی بازار در ماههای پایانی سال پرداخته و دستیابی به افت قیمت را در گرو افزایش عرضه و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا می داند و خاطر نشان می کند که در صورتی که عرضه خودرو به بازار افزایش نیابد، قیمت ها تا پایان سال بیش از این افزایش خواهد یافت.

به گزارش پرشین خودرو، با وجود اینکه فعالان بازار علت آرامش حاکم بر بازار خودرو را ناشی از رشد بیش از حد قیمت خودرو و اخبار خودروسازان مرتبط می داند اما به نظر می رسد در صورتی که کفه عرضه به نسبت تقاضای موجود در بازار سنگین‌تر شود، این مسیر می‌تواند تا حدود زیادی نوسان قیمتی محصولات خودروسازان را در بازار کنترل نماید.
 

کد خبر 119305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha